Erfarenheter och setuper 2015

Här diskuterar vi el-setuper passande vår sport.

Moderator: Moderatorer

Erfarenheter och setuper 2015

Inläggav Sailor-Martin » mån 14 sep 2015, 20:34

Under året har jag kört med lite olika setuper i WWII, eller snarare varianter av samma setup.

Den motortyp jag har som grund i mina setuper är Turnigy SK3 3536. För 3S använder jag 1400kv. För 4S använder jag 1100kv (eller liknande).

Beroende på storleksklass på modellen använder jag olika props och ackstorlek:

.15 - 9x6 APC-E och 3300mAh 3S, Turnigy Nanotech. För 4S Zippy Compact 2450mAh.

.21 - 10x5 el 10x6 APC-E och 4500mAh 3S Turnigy Nanotech.

.21 - 11x6 APC-E och 5000 eller 6000mAh 3S Turnigy Nanotech.

För .15 kör jag minst med 40A ESC ofta Turnigy Plush 40. För .21 occh större kör jag oftast 60A ESC t.ex. Turnigy Plush 60.

När man väljer el-setup är det många prylar som ska funka. Dels ska det vara bra grejer som ger tillräcklig prestanda. Dels får det inte vara alltför dyrt - det här är ju combat... Slutligen måste det vara prylar som tål lite stryk, eftersom - återigen - det här är ju combat och modeller kraschar ju då occh då. Ovanstående prylar har jag använt i flera säsonger, och de funkar.

För .25 kan man byta till 3542 kv 1000 eller 1150. I båda fallen bör man använda en 4S-ack för att få upp varvtalet och kanske gå ner till 11x5 för att inte få för högt varvtal (PSS-summan).

Självklart kan man använda andra setupar, det säljs många olika. Men vill du inte prova dig fram så kan jag rekommendera ovanstående, för de har jag provat och de funkar normalt sett utan problem.

Ett annat tips är att alltid skydda dina dyrbara ackar med en 2cm cellplastbit i änden av acken som du fäster med en balsabit om varje sida av acken och lindar med något varv tejp. Detta har sparat många ackar för mig den här säsongen.

Annat att tänka på är att se till att du får tillräcklig kylning på både ack och fartreglage. Ta gärna upp ett extra hål i bakkroppen och borra några extra hål i motorspantet för att låta luften flöda igenom. Och lägg inte i för mkt skumplast inne i modellen, som kan stoppa luftflödet.

Ytterligare ett tips är att du med vissa modellerr kan ändra på setupen utifrån vilken storleks-klass du vill köra. T.ex. kan man med min konstruktion av Zero - som är .21-klass - välja att antingen köra .15 eller .21. Fördel med att köra .21 är att du får ha större ack och prop och minimerar risken att acken tar slut lite för tidigt. Men det är en fördel med .15 att acken är mindre - väger mindre - och därmed blir modellen lättare och flyger bättre. Men risken är som sagt att acken tar slut fortare.

På samma sätt kan man göra med en .25-modell. Vi har oftast klassat om Viktors Battles till .21-klass istället för .25, genom att köra mindre prop och mindre ack. Det ger lägre vikt och en modell som är lättare att flyga. Men gasar man på för mycket så kan så klart acken ta slut.

En annan grej jag gjort på sistone är att sätta en extra sladd mellan ESC och batteri. Då kan jag dra ut två sladdar genom kroppen och få en "strömbrytare" utanför kroppen. Genom att ha olika kontakter på dessa "mellan-sladdar" kan jag ha olika kontakter på ackarna. Så nu använder jag de kontakter som Nanotech-ackarna levereras med, så slipper jag att lödda nya = sparar tid. På samma sätt har jag bytt kontakter på ESC:arnas motorsida till samma dimension som motorerna kommer med, för att slippa lödda om motorernas kontakter. Ju enklare desto bättre!

/sailr
Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Re: Erfarenheter och setuper 2015

Inläggav Sailor-Martin » mån 14 sep 2015, 20:52

Å så en liten diskussion om det här med separat BEC, eller inte. Man kan sätta en extra BEC till mottagaren. Detta gör man i så fall för säkerhets skull, om man skulle överbelasta ESC:en så att den brinner upp (t.ex. om man får en streamer inlindad i motorn). För vad som händer om ESC:en brinner upp är att både motor och mottagare blir utan ström och modellen är utom kontroll.

Vill man vara riktigt på den säkra sidan ska man alltså ha en separat BEC för mottagaren. Å andra sidan kan jag ge min egen statistik på detta: Jag har flugit enbart el sen 2010, ca 15-20 tävlingsheat/år (inkl. vintercupen). D.v.s. 6 säsonger plus Viktors säsong i år så blir det nog minst 7x15 = ca 100 heat, lite lågt räknat. Bränd ESC har vi råkat ut för två gånger under den tiden. I det ena fallet berodde det på underdimensionerad ESC. I det andra fallet rörde det sig om ett lite mindre utprovat märke av ESC som antagligen brann upp p.g.a. för mkt effektuttag i motorn (motorn var dessutom en aning skadad i lagren vilket antagligen gav lite högre uttag av ström). Jag har flera gånger fått streamerklipp som lindat in sig i motorn så att jag (eller Viktor) tvingats landa. Men ESC:arna har inte brunnit upp i något av dessa fall.

Så ja, vill man vara absolut säker på att aldrig helt tappa kontrollen på modellen pga utbränd ESC, då ska man sätta in separat BEC. Men kör man med ESC som har lite marginal på storleken så vågar jag påstå att risken för krasch pga utbränd ESC är relativt liten. I jämförelse med risken att krascha pga andra orsaker är risken lite, enligt in bedömning.

/sailr
Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inläggav sebbe 335 » tis 15 sep 2015, 21:41

Focke wulfen gick utav bara h vete gott. Mycket lyckad setup får jag säga.

Men det är inga problem med att flyga full gas heat med en 15. Motor setup? Bara 25 som kan bli tufft?

//Sebbe
Användarvisningsbild
sebbe 335

Inläggav Sailor-Martin » tis 15 sep 2015, 22:37

Det är .15-klassen som är trickigt med att få acken att räcka. Det är därför jag flyger med .21-klass Zeros.

Jag har provat med 4S-setup i FW190:n just därför och det funkade hyfsat bra. Men, sista heatet andra dagen på SM trillade jag ändå ner lite tidigare pga "soppatorsk". Men så var det också extremt varmt på SM och värme gör att flygtiden blir kortare om man inte har nock med kylning.

Personligen anser jag att el-reglerna för ack-storlek är fel. Det är för stora ackar tillåtna för .25 och för små för .15. Vi justerade detta en aning i de internationella (och då också svenska) reglerna för några år sedan, men jag har haft svårt att hitta bra ack-storlekar för .15-klassen med de nya reglerna.

Men du har helt rätt, prestandan i dessa setupar räcker väl till för att vara konkurrenskraftig i AC-heat.

Sen trillade Viktors Battle (.21/.25-setup) ned efter alldeles för kort tid i hans första heat på SM. Tror det helt berodde på överhettning av acken. Efter att vi tog upp extra kylhål flög han hela heat utan problem under resten av SM. Hans setup är en mix av .21/.25, då propen är .21 och acken lite för stor för .21 dvs .25.

/sailr
Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inläggav Ingo » tis 22 sep 2015, 21:10

Låter ju som en bra ide och öka upp 15 klassen lite så utbudet av ackar ökar.
Bara och öka upp från 3s 3600mah till 3700 hade gjort stor skillnad
Som det är nu finns det väldigt få att välja mellan + att det är precis så
acken räcker.
Är alldeles för små marginaler,får man sen en streamer
över vingen går det ju betydligt mer ström.
Ingo

Återgå till Elavdelningen