Streamer-skärare

Moderator: Moderatorer

Streamer-skärare

Inläggav Sailor-Martin » lör 15 feb 2014, 18:46

Kanske borde ligga under byggtråden, men det är ju ingen modell, så...

Bild

Jag har i alla fall ritat ihop en streamerskärare i CAD, som jag sen printat ut de flesta av delarna till på en 3D-printer. Jag har faktiskt aldrig haft en streamerskärare, konstigt nog, men jag tyckte det var dags.

Den skärare jag gjort har fäste för standard knivblad - brytblad - och man kan välja mellan ett eller två blad, så att det går att skära streamer för WWI eller WWII.

Jag har inte testat den i någon större utsträckning, men den har fungerat bra i de tester jag gjort.

3D-skrivare är kanske inte direkt vanliga "ute i stugorna" ännu så länge, men min gissning är att 3D-skrivare blir billigare och enklare att använda framöver, så det är nog bara en tidsfråga innan de flesta har relativt lätt att skriva ut en sån här streamerskärare.

(Och nej, jag tänker inte skriva ut steamerskäraren och sälja för en billig peng, har inte tid till det, men har du tillgång till en 3D-skrivare så ska det vara rätt lätt att skriva ut delarna).

Jag har också letat upp de bilder på hur man gör sin egen streamerskärare (tack Animor!) som tidigare fanns länkade från Aircombat.se. Har lagt dessa på samma sida.

Du hittar alltså mer info om streamerskärare här: http://www.8loop.net/aircombat/static.php?page=static140215-171536

Streamer köper man hos Granngården (f.d. Lantmännen). Det är s.k. skogsmarkeringsband. Röd eller blå färg är bäst, orange och vit sämst.

Tyskarna har tidigare tagit fram en streamerskärare. Denna tillverkar man genom att använda en CNC-fräs. Du hittar mer info om denna här: http://www.aircombat.eu/contestHelper.htm. Så har du tillgång till en CNC-fräs är detta ett alternativ.

/Martin
Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Återgå till Anslagstavla