WWI i Örebro

Moderator: Moderatorer

WWI i Örebro

Inläggav Sailor-Martin » tor 27 aug 2015, 18:51

Hej på er,

Snart är det dags för Örebro-tävlingen och då körs det väl också en tävling i WWI om jag inte minns fel. Vi funderar på att vara med, men vi får som vanligt se vad vi lyckas få ihop.

Men efter SM och efter att ha agerat huvuddomare i några heat WWI har jag några funderingar.

Det blev i något heat mest start och omstartsförsök som i princip stoppade de som tagit sig upp i luften från att anfalla markmålen. Det där tycker jag verkar lite tokigt, så jag funderar lite på hur reglerna fungerar egentligen? När jag läser i de internationella WWI-reglerna inser jag att just startmomentet finns i flera olika versioner. Inför Örebro skulle jag tycka det vara bra att prova 2 minuters startfönster, d.v.s. att alla får 2 minuter att starta och sen startar 7 minuter luftstrid med anfall på markmålen. Lite oklart hur man gör med de som ev. inte hunnit starta inom 2 minuter, men det kan man ju fundera på - kanske ska man inte få starta, om man inte lyckats komma upp inom 2 minuter?

En annan sak jag upptäckte var att det blev en himla massa skrikande om "markmål fria", "pilot på banan" osv. Man kanske skulle fundera på att införa nån form av signalsystem för det där istället, för att minimera risken för missförstånd?

Sen tror jag att WWI är en så pass ny klass att vi skulle kunna ha en regeldiskussion i höst, men den får vi ta i regelforumet. T.ex. funderar jag på det här med markmålen, att de kanske skulle vara 2m höga istället. Men som sagt, det får bli diskussioner i regelforumet.

Slutligen: WWI är en riktigt kul klass! Det finns faktiskt en hel del både ritningar och byggsatser att utgå ifrån, så möjligheterna är stora. Och i den här klassen finns det minst lika många möjliga och omöjliga förebilder att välja mellan som i WWII! För att inte tala om märkliga målningsalternativ, i WWI finns det alla möjligheter för konstnärliga utsvävningar...

Så ställ gärna upp i WWI på Örebro-tävlingen! :D

/parasoll-sailr
Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Återgå till Anslagstavla