Strömbrytare

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Strömbrytare

Inläggav SergeanBer » sön 09 apr 2017, 19:16

Hej

Håller på att snickra ihop ett gäng P-51:or. Är inte van byggare eller flygare, så läser en del och frågar mycket.
Dock jag nu fastnat på denna punkt :roll: .
Bygger planen för att flyga med el, och vad jag läst mig till så ska man ha en strömbrytare för att kunna stänga av modellen helt. Det jag har hittat är denna och liknande: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... -kontakter
Är det en sådan jag behöver och i så fall, hur ska den sitta i förhållande till mottagare, fartregulator och batteri.
Om det inte är någon sådan jag behöver, vad ska jag då ha och vart kan jag få tag på en sådan?

Sen en helt annan fråga. Hur många plan är det rekommenderat att man bygger inför en säsong?
SergeanBer

Re: Strömbrytare

Inläggav jacobwallen » tis 11 apr 2017, 11:07

Ett alternativ är att löda på guldkontakter på plusledaren och att denna kabel dras på utsidan av kroppen genom varsitt hål så att till och frånkoppling kan göras på det viset. Finns bild under Elavdelningen, tråden "Bortkoppling.. vad krävs?" Beprövat på tävling och fullt godkänt.

Gällande hur många plan som är rekommenderat finns det säkert lika många svar som piloter. Förra säsongen byggde jag 8, i år bara 4 då jag har en del kvar sen förra året. Min strategi förra året var att slippa laga så mycket mitt i säsongen och istället plocka nytt och laga när det passar. Vill det sig riktigt illa kan man i värsta fall komma hem med 4 trasiga plan från en tävling men är man duktig att laga, flyger lagom aggresivt och har lite tur kan det mycket väl räcka bra att bygga 3-4 plan till en säsong.
Senast redigerad av jacobwallen fre 21 apr 2017, 08:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jacobwallen

Inläggav SergeanBer » ons 12 apr 2017, 09:01

Det där var ett riktigt bra tips så det kommer att bli en sådan lösning, tackar för hjälpen :D
SergeanBer

Inläggav Sailor-Martin » tis 18 apr 2017, 22:01

Men shit, såg att du ställde en del frågor för ca 1 år sen och aldrig fick svar... Vete 17 hur det gick till, vi brukar vara många som svarar här på forumet...

Så FRÅGA PÅ, vi hjälper jätte-gärna till att svara på det vi kan! :)

/sailr
Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Återgå till Byggfrågor/tips