.15-setup?

Här diskuterar vi el-setuper passande vår sport.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

.15-setup?

Inlägg av Sailor-Martin » mån 20 jun 2011, 14:18

Nu när vi har delvis nya el-regler (de gamla gäller ju också fortfarande parallellt) så funderar jag på bra .15-setup.

I min gamla .15-setup hade jag en högvarvig (ca 17000RPM med 3S) motor med 8x4 prop. För att orka ett helt heat behövdes 4000mAh 3S LiPo.

Med nya reglerna får man enbart köra 3400mAh (med dom gamla gick man på prop och varvtal, acken obegränsad). Å andra sidan för man snurra 9''-dia -prop med stigning beroende på varvtal, med de nya reglerna.

Jag kan fortsätta flyga med min gamla setup, tills vidare.

Men om jag skulle vilja köra med en .15-setup enligt nya reglerna, vad passar då? Räcker 3S 3400mAh?

Vad jag är ute efter är en .15 el-setup som faktiskt ger bra prestanda på kärran även om den väger lite mer än 700g med acke på plats.

Är det kanske också så att .15-elreglerna är lite tajta? Varför 1200g mingräns för .25-elsetup men 700g för .15-elsetup?

Nån som har provat .15-setupar eller har tankar om detta?

/el-Dix

Användarvisningsbild
Ghostflyer
Kontakt:

Re: .15-setup?

Inlägg av Ghostflyer » lör 21 jan 2012, 21:40

Som jag förstod så gäller de nya el-reglerna denna år.
Så vill man flyga kladdfritt så är det dags att skaffa lite nytt.
Men är i stort behov att hitta någon vettig setup till .15 klassen - tips, någon, kanske?
Griffon Squadron! Orginalet från Eskilstuna, Sörmlands stolthet och det enda i Sverige.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Re: .15-setup?

Inlägg av Sailor-Martin » sön 22 jan 2012, 13:16

Under 2011 har jag använt motortypen från min gamla .15-setup men hakat på en prop med högre stigning (8x5) och på så sätt fått ner varvtalet till tillåtna nivåer. Med en sån setup verkade 3400mAh -acken räcka hela heatet, räckte t.o.m. till en extra landningsrunda. Men, det här testet gjordes under ett endaste heat på SM, så det är långtifrån statistiskt säkerställt... :)

Jag ska på en gång säga att det här resultatet på var oväntat, sätter man på en större snurra går normalt sett strömförbrukningen upp. Min enda förklaring till att det funkade så bra är att jag fick bra fart i kärran och kunde trottla ner under heatet - det gjorde antagligen att strömförbrukningen hölls nere, i kombination med en hyfsat stor ESC, 40A. Det var också en ny typ av ack, en Turnigy Nano 3400 i jämförelse med de Flightmax 4000 jag använt tidigare (samtliga 3S). Skulle tippa att den lägre vikten för acken också gav en del högre prestanda som gjorde att jag kunde trottla ner och få lägre strömförbrukning. Slutligen var som sagt flygningen under första dagen på SM. Ni som var där minns säkert att det var väldigt lugnt vindmässigt sett, vilket i sin tur också gör att man inte behöver pressa motorn lika mycket.

Tyvärr hann jag inte testa så mycket med olika .15-setuper under 2011 så jag har inte så mycket mer att komma med.

Generellt skulle jag säga att en motor med lägre KV och kw, och högre stigning på proppen, det borde göra tricket. T.ex. http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=18160 skulle kunna funka. En 3530-motor med lägre KV och lägre kw. Även den här http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14847 borde funka för .15, men den väger ca 40g mer vilket ju är obra. Fördelen med 3536 NTM-motorn är att den går att köra i .20 och .25-setup också, vilket den lilla 3530-motorn nog är något för liten för.

Båda ovanstående motorer har propaxel som skruvas direkt i motorhöljet, d.v.s. den typ som jag starkt rekommenderar efter mina erfarenheter under 2010 och 2011 års säsonger. Undvik lösningen med propadapter som spänns fast på smal axel (typ 4mm), dessa böjer sig alltför ofta vid en krasch eller hård landning.

Dennys tips om att använda en ESC som är rätt mycket större än strömuttaget är också en bra idé, för att minska onödig förlust av ström i form av värmeutveckling i ESC:en. T.ex. absolut minimum 40A ESC, men hellre 50-60A. Denny tipsar också om att det blir för högt "vridmotstånd" om man hakar på för stor prop-dia på en .15-kärra, om jag minns rätt skrev han att 9tum-dia är absoluta gränsen men att 8tum är att rekommendera för .15-modeller (om jag minns rätt). Jag har själv inte provat detta, däremot provade jag 10x4 prop på min Typhoon, utan problem utöver att acken (5000mAh) då inte räckte hela heatet (men 6000mAh är ju tillåtet för den modell-storleken så det går att fixa).

/Martin

Skriv svar