El-setupar

Här diskuterar vi el-setuper passande vår sport.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

El-setupar

Inlägg av Sailor-Martin » sön 10 feb 2013, 13:10

Ja nu när det är byggtider inför kommande säsongen kan det kanske vara bra att ge lite tips om olika setupar m.m.

En .15-setup som funkar ok är:
3530 ca 1400kv (T.ex. Turnigy SK3 eller NTM A-serien, båda från Hobbyking)
3S 3300 ack (T.ex. Turnigy Nanotech 25-50C från Hobbyking)
40A ESC (T.ex. Turnigy Plush från Hobbyking)
8x6-9x6 prop

Provade senast ovanstående setup i Heinkel 100 igår. Nu hade jag ESC:en felprogrammerad (uppbränt progrmmeringskort, grrr :evil: ) så jag fick starta på strax över halvgas och även flyga runt på det. Väldigt bra drag trots det, så här finns kraft nog att ta av.

På en mindre lättare modell - typ He 100, Messerschmitt Bf109, Jak, m.fl. - kan man laborera med en ännu mindre ack för att spara vikt och ge bättre prestanda. 3350 är ungefär max vad man får ha i en .15-setup enligt nuvarande regler. Det räcker knappt, om man kör på fullgas, så det gäller att snåla lite i heatet.

En .21-setup som funkar ok är:
3536 ca 1400kv (T.ex. Turnigy SK3 eller NTM A-serien, båda från Hobbyking)
3S 4500 ack (T.ex. Turnigy Nanotech från Hobbyking)
40A-50A ESC (T.ex. Turnigy Plush från Hobbyking)
9x6-10x6 prop

Jag har inte kört nåt tävlingsheat med den här setupen, men provflugit en kärra i .21-klass och den gick bra med den här setupen (använde 9x6 prop då).

En .25-setup som funkar ok är:
3536 ca 1400kv (T.ex. Turnigy SK3 eller NTM A-serien, båda från Hobbyking)
3S 5000-6000 ack (T.ex. Turnigy Nanotech från Hobbyking)
50-60A ESC (T.ex. Turnigy Plush från Hobbyking)
9x6-11x6 prop

Den här setupen har jag provat i flera tävlingsheat med olika modeller och den funkar ok.

Generellt kan man labba med prop-storlek och ack-storlek, för bästa prestanda. Mindre ack = mindre vikt = bättre prestanda, men också kortare tid på fullgas. Större prop = bättre drag, men det drar mera ström och varvtalet sjunker något.

Fördelar med el-setup är att du slipper oljekladd, trilskande motorer och högt motorljud.

Nackdel är att ack och även elmotor är mer känslig för krascher än vad en glödmotor är, men man kan förebygga detta genom en del tricks som att t.ex. tejpa en 2-3mm alubit i framkant av acken, göra ett motorspant som lätt slåss loss vid en krasch, m.m.

Ovanstående setupar är av den enkla, billiga typen. Det går självklart att köpa dyrare setupar som ger något bättre med kräm. Det finns så klart många liknande setupar, t.ex. från RC-flight, HAB, m.fl. hobbyhandlare.

Generellt rekommenderar jag en sändare som har s.k. Throttle lock om du ska tävla med el. Att sätta på Throttle lock så fort man inte ska flyga är en bra säkerhetspryl för att undvika att elmotorn av misstag slås på.

Vill du vara extra säker på att klara din modell om ESC:en skulle brinna upp är det en bra idé att sätta en extra BEC mellan ack och mottagare, så att du har ström till mottagaren även om ESC:en brinner upp.

Ja det här var några tips för dig som funderar på att börja med el-setup i Aircombat och kanske inte riktigt vet var du ska börja. Det finns så klart många, många fler möjligheter att sätta upp setupar, men som sagt, ovanstående är setupar som kommer att funka.

/Martin

Användarvisningsbild
sebbe 335

Re: El-setupar

Inlägg av sebbe 335 » sön 10 feb 2013, 21:38

Tack!
En mycket exelent tråd så man har något att gå på för oss som tycker elreglerna är krångliga.
Förläng den lite och skicka in till MFN, har hört en del som kan tänka sig börja med combat dock bara med el men vet inte vad de ska ha för grejer i.

Men det verkar vara ett problem att få full flygtid på fullgas, så borde det inte vara så varför finns det regler på max kapacitet på batteriet? Tyngre acc ger ju ändå så sämre prestanda...
El är ju inte överlägset glödstift ännu iallafall så lätta lite på reglerna vettja!

//Sebbe

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » mån 11 feb 2013, 18:12

Bra idé att ta detta i en artikel i MFN, jag får väl se till att skriva det till nästa nummer. Då ju. :)

Jag har skrivit ett inlägg i regelforumet om ack-storlek för .15 och .21, som jag tycker bör ökas upp en aning. Sen är det precis så som du skriver Sebbe att mindre ack = mindre vikt = bättre prestanda o.s.v. T.ex. är det inte alls säkert att det är bäst att köra med 6000mAh-ack i en .25-kärra med el.

/Martin

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » tis 12 feb 2013, 15:20

Lite fler el-setupar.

Från RC-flight kan man köpa nedanstående setup för .25-storlek

Motor: EMax GT 2815/06 1280kv
Propeller: APC-E 9x6
Fartreglage: HobbyWing 60A med BEC
LipoAcc: Gravity 30C 3 cell 4000mAh (Eller helst större, typ 5000-6000mAh)

Den här setupen lär vara utprovad av Denny, så den funkar. Man kan även köra den i .21-kärra men jag vågar påstå att den är lite för tung (120g) för att köra i en .15-setup. För .15-setup skulle jag gissa att en EMax GT 2812/06 1550kv blir bra, med 9x5 prop och 40A ESC.

Från Autopartner hittade jag den här motorn: Power HD 3536-06 1270kv 95g, som kan fungera bra i en .15- eller -.21-setup. Kanske även i .25-setup, men jag är osäker på hur många Ampere den klarar. 9x6 prop för .15, 10x6 för .21. 40A-60A ESC (50-60A för .21-setup, minst 60A för .25).

Jämfört med Turnigy-motorerna som jag nämner i mitt första inlägg i den här tråden så har de motorer jag pekar på här ovan något lägre kv-tal, vilket betyder att de får något lägre rpm. Det kan man kompensera med något högre stigning på propellern, t.ex. en 9x6 istället för 9x5. Det är ju så el-reglerna är uppbyggda, gångar man varvtalet (rpm) med stigningen ska det inte överstiga 72 000.

/Martin

Användarvisningsbild
sebbe 335

Inlägg av sebbe 335 » ons 13 feb 2013, 16:24

Måste fråga detta med att man skall gångra varvtalet med stigningen, är det ett teoretiskt varvtal som man får utav spänning gångrat med Kv på motorn eller är det så att man får mäta varvtalet med proppen på och sedan räkna ut?
Isåfall tror ja mig fått en koll på hur elreglerna fungerar!

Kan säga att den emax setupen nedan (EMax GT 2815/06 1280kv) är den enda jag provat. Provade den i en Svida Ajchii seiran (byggd för nöjes "pylon" combat än tävling) och jag körde denna motor på 4S 3300mah och testade med en 9x6 propp första flygningen, vart bra med fart! (phu vilken kurvprestanda) Reglaget, motor och acc var rejält varma efteråt. Flygning 2, 8x8 propp. Brutal fart, visslade om modellen! När jag landa så rök det som sablans inne i modellen, trodde först det var reglaget men det visa sig vara motorn. Kolsvart var det i lindningarna! Okej, nu hade jag ingen kylning till motorn så det kan ha spelat in men var försiktiga iaf:)

//Sebbe

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » ons 13 feb 2013, 20:08

Du mäter det verkliga varvtalet, inte det teoretiska. Det är så att det teoretiska varvtalet i princip aldrig uppnås. Varvtalet beror bl.a. på den spänning som läggs på motorn (kv-talet) och den belastning som motorn utsätt för (proppens dia och stigning).

En fördel med elmotorn är att det är lätt att mäta varvtalet via ESC:en. Vissa ESC:ar har inbyggd datalogger för bl.a. varvtal och ström som man kan läsa av efteråt, utan att man kopplar in nån extra utrustning. Lite enklare i jmf med en glödmotor.

Det är rätt bra effekt i en elmotor. Man tänker kanske inte så mycket på det, men strömmarna blir höga p.g.a. att spänningen är relativt låg. Jämför man med en gammal hederlig 60-80W glödlampa så låter kanske en effekt om 3-400W inte så mycket. Men när man tänker efter så är spänningen i en 3S-ack ungefär 1/20-del av vad man har i vägguttaget. Det betyder att strömmen som går genom kabeln till elmotorn är 20 gånger så hög jämfört med vad som hade behövts för för att driva samma effekt från ett 230Voltsuttag. (Väldigt förenklat, vi har ju växelström i våra vägguttag, inte likström som i 3S-acken).

Det är alltså ingen slump att man t.ex. i lastbilar och även i andra sammanhang gärna vill ändra från 12V till 24V. Genom att göra det halverar man strömstyrkan för att driva samma effekt. Då kan kablarna göras tunnare och man vinner även en del andra fördelar. Som skoj-fakta kan jag nämna att man i de sena versionerna av Spitfire ökade batteriet från 12V till 24V. Gissa varför? :)

Fördelen med att t.ex. gå upp till 4S (d.v.s. högre spänning) är alltså att strömmen till motorn sänks. Nackdelen är att spänningsfallet - och därmed rpm-fallet - under heatet blir större ju högre toppspänningen är. Nackdelen med högre ström är att motståndet ökar och man bör öka på kabelstorlek m.m. I en 3S-setup för Aircombat kan strömmarna ligga runt 30-40A. Då ska man helst inte ha några tunna leksakskablar, eftersom såna t.o.m. kan ta eld av av den starka värmeutveckling som det kan bli. :shock:

Personligen har jag fastnat för 3S. Men det går lika bra med 4S, som t.ex. det är i den setup-tråd för den "orangea Zeron" här på el-forumet. Men jag skulle inte rekommendera 5S eller 6S eftersom det då kan bli rätt märkbara spänningsfall och därmed tappad rpm i slutet av heatet. För att få upp varvtalet på en setup med 2S behövs det en motor med rätt hög kv. Jag har inte provat men det kanske fungerar. Min gissning är dock att det blir så pass höga strömmar att förlusterna blir så stora att det inte är så praktiskt. Men det är bara en gissning från min sida.

/Martin

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » tis 26 feb 2013, 16:23

Ja detta med 15 setupar så är nog en tumregel 3celler 3000- 4000
och 25 setup 4celler. 5000-6000mah

det tråkiga är bara att en 4cell 2500mah blir dyrare än en 3000mah 3cell. med lika mycket What i batterierna.
men som sagt det är helt riktigt.

undrar hur tjock en kabel från barsebäk skulle vara om den transporterade 220v :P HÖHÖ :mrgreen:
Luft-geboren mächtige Geschwader

lanzerman

Inlägg av lanzerman » ons 27 feb 2013, 09:25

Denny_the_killer87 skrev:
undrar hur tjock en kabel från barsebäk skulle vara om den transporterade 220v :P HÖHÖ :mrgreen:
Bra fråga! :P men en 110 000 volt kabel är lika grov som min handled - per fas. Möd koppar i den kabeln!
1st NC Fredrik Lanz
Angel Squadron / Grupp Syd

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » tis 18 feb 2014, 14:36

Ett tillägg efter 2013 års säsong är att jag brände upp flera 3530-motorer under säsongen, i .15 och .21-kärror. Ökade då till 3536-motorer även i dessa och har inte haft några problem sedan dess.

Så min slutsats är att 3536-motorstorlek är lagom för samtliga storlekar, med olika prop och ackstorlekar efter behov och modellklass.

Sen kan det vara bra att köra med 4S-ack istället, för att enklare få upp varvtalet och använda låg-KV -motorer. Jag har inte provat detta själv ännu, men de som gjort det vet att det funkar lika bra som 3S.

/Martin

Skriv svar