Ändrade regler för el

Här diskuterar vi el-setuper passande vår sport.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Ändrade regler för el

Inlägg av Sailor-Martin » sön 19 jan 2014, 15:04

Tänkte skriva lite kort om de ändringar i el-reglerna som kommer att gälla from i år.

Dels har ack-storleken ökats något i .10 och .15-klassen. Detta gör det lättare att få en .15-kärra med ok prestanda och full flygtid (med marginal för landning). Med den nya streamer-catcher-regeln finns det nu alltså alla möjligheter att bygga en .15 el och få den fullt konkurrenskraftig. Kanske får vi se fler FW190, Spits, Mustang m.fl. i sommar?

En annan ändring är den minskade min-vikten för .21 och .25-modeller elektro. Sänkningen är med 100g per klass, d.v.s. nu gäller 900g (.21) och 1100g (.25). Detta är framförallt bra för .21-klassen, där t.ex. en Ki-61 Hien, Hurricane m.fl. kan flygas med .21-setup men med mindre ack = lägre vikt, vilket framförallt ger bättre svängprestanda pga lägre vingbelastning. I både .21- och .25-klassen (el) kan man med fördel gå ner i ackstorlek för att spara vikt och på det sättet få en modell som flyger bättre.

/sailorn

Rydberg

Re: Ändrade regler för el

Inlägg av Rydberg » mån 27 jan 2014, 17:12

Bara en liten fundering. Skall det inte vara "...den minskade MIN-vikten…"?

/johan.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Re: Ändrade regler för el

Inlägg av Sailor-Martin » tis 28 jan 2014, 10:18

Rydberg skrev:Bara en liten fundering. Skall det inte vara "...den minskade MIN-vikten…"?

/johan.

Helt rätt, jag blandade bort mig där, tydligen. Det är min-vikten som är ändrad, vilket är bra för elkärror. Nu har jag ändrat även i det första inlägget i tråden, så att allt stämmer. Tack Johan! Kul att nån är uppmärksam på vad man skriver (fel)... :shock: :D

/Martin

Skriv svar