Bortkoppling.. vad krävs?

Här diskuterar vi el-setuper passande vår sport.

Moderator: Moderatorer

whirren

Bortkoppling.. vad krävs?

Inlägg av whirren » fre 03 apr 2015, 18:55

Enligt reglerna ska man "lätt kunna koppla bort batteriet från fartreglaget utan att verktyg eller annat omfattande arbete krävs för att plocka isär modellen".

Är det tillräckligt med en XT-60/Dean-kontakt inne i kroppen som nås om man tar bort vingen (med gummisnoddar) eller har ni en extra brytare monterad?

Överhuvudtaget en bild på montering av sakerna inne kroppen vore intressant att se för inspiration. Men det kanske är "trade secrets" ;)

Erik H

Re: Bortkoppling.. vad krävs?

Inlägg av Erik H » sön 05 apr 2015, 12:55

Hej Whirren
Angående att kunna koppa bort batteriet så är det inga problem att lossa gummisnoddar och vinge för att sedan dra isär kontanten. Flög föra säsongen så och det gick bra.
Har till denna säsong gjort en annan lösning som jag har läst här på forumet tror jag. Har gjort en batterikabelförlängare som är runt 7cm lång där plussladden är dubbel så lång och är delat på mitten med en kulkoppling(3,5mm), kulkoppling kommer ligga på utsidan av kroppen så det blir lätt att koppla ihop och isär. Detta är smidigt på tävlingarna för då kan man sätta i ack och kolla CG och peta in alla sladdar och sätta fast vingen i lugn och ro, när starten närmar sig så är det bara att slå igång dosa och trycka ihop kulkopplingen och allt är klart.

Finns nog ingen regel som alltid funkar när det gäller placering av elprylarna. Jag placerar mottagaren bak i planet där det inte kommer till skada och finns mindre som stör. Fartreglaget så lång fram och högt som möjligt för att få fram vikten och skydda reglaget. Acken placeras gärna lågt i planet så det blir stadigare och att acken far fram under fartreglaget om planet går i baken, på acken är det inte fel att montera något skydd så den klarar sig bättre, finns många tipps här på forumet. Har sätt på dina bilder att du har lika motor som jag med en utstickande propelleraxel i bak på motorn som kan skada ack och fartreglage, har kapat bort dom på några motorer nu med vinkelslip. Stoppade motorn i en plastpåse och tröck ut axeln innan jag slipade av axeln försiktigt så den inte blir för varm, orolig för att metallspånet skulle fastna i magneterna. Blev mycket bra.
/Erik
Ki84V2UtvändigKontakt.jpg
Smidig lösning
Ki84V2UtvändigKontakt.jpg (91.13 KiB) Visad 1893 gånger

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Re: Bortkoppling.. vad krävs?

Inlägg av Sailor-Martin » sön 05 apr 2015, 17:46

Erik har redan besvarat frågan fullt ut, men jag vill komplettera med anledningen till regeln, som för övrigt kommer från de tyska piloterna. De har vid några tillfällen fått problem efter krasch o dyl att det blir kortslutning av batteriet, som då börjar brinna. Genom att enkelt kunna koppla isär kablarna hoppas man kunna få bort kortslutningen och därmed brandrisken osv.

Annat tips är att ha med både liten brandsläckare och brandfilt på tävlingarna (och även träning så klart). Det är oerhörd kraft i dessa små LiPos och börjar det brinna kan det brinna ordentligt. Jag har å andra sidan aldrig själv råkat ut för det, peppar peppar, trots en hel del krascher. Men att skydda acken som Erik skriver om, är definitivt en god idé.

/Martin

Skriv svar