Bygg och tävlings bost

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
gundlach
Kontakt:

Bygg och tävlings bost

Inlägg av gundlach » lör 16 mar 2013, 18:53

Fick idag ett samtal ifrån NC, lite snack om allt möjligt.
Om jag jag ska vara fullt ärlig så har jag inte hatt någon större lust med att vara ute i byggverkstaden, även om det är inget behov att bygga nya modeler då jag har troligt viss plan har till en säsong.

Min plan var under 2012 att jag inte skulle bli sämnre än 10 i svenska cupen, då detta hade gjort att man hade varit godkänd till WASG som var mitt mål. Nu blev det inte så, hade tankar att ta ett break. Och ta fram en ny model och köra ett nytt race 2014, men efter ett bra samtal med NC. Så kom nya tankar fram :twisted:

Så nu blir det att lägga på ett kol på byggandet och kanske har man en ny vass combat model som kommer att piska de där finarna som i en finsk bastu, och med lite tur kanske man får en plats till WASG,om nu man blir klar i tid vill säja :twisted:

Modelen som kommer att tas fram är så klart en DFS 228, tysk raket seglare. Och kanske med en liten över raskning när det gäller motor drift ialla fall under några sekunder :twisted: :twisted:
Modelen byggs upp med komposit kropp och frigolit vinge, kommer att bli bra.
Mikael Gundlach /Cockspur Squadron
Gruppsyd

lanzerman

Re: Bygg och tävlings bost

Inlägg av lanzerman » sön 17 mar 2013, 11:38

Låter gött!

Själv blev jag inspirerad av att se antalet P-39 byggsatser som Denny hade spottat ut några dagar efter provflygning av prototypen. Och så hade jag ju tur att få ett kit! Kroppen klädd, bara stabbe+fena kvar att klä och montera på den. Ena vingen klädd och så snart jag har läge att gå ner i lokalen så blir det till att klä andra halvan.

Dessutom blev jag jäääävligt sugen nu när jag såg en bild av ytterligare en modell som byggs i väst just nu! Jag inser att jag måste avsluta ett par av projekten nu och inte bara skaffa fler och fler projekt...
1st NC Fredrik Lanz
Angel Squadron / Grupp Syd

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » sön 17 mar 2013, 18:26

ja nu har det spottat och fräsits ut lite till faktiskt :P :D kommer lite bilder ikväll.
Luft-geboren mächtige Geschwader

lanzerman

Inlägg av lanzerman » sön 17 mar 2013, 19:28

Fan vad gött! Precis vad jag behöver för att hålla suget och bygglusten uppe!
1st NC Fredrik Lanz

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » sön 17 mar 2013, 20:12

Nu ligger du efter mig, Lanz! Imorgon kväll ska jag installera och måla min 39:a... :D

Kom igen nu - vad bygger ni andra?

/Sailorn

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » sön 17 mar 2013, 22:27

Om 140 minuter så vet ni hur det gick för mitt internet är lite segt på att ladda upp... :evil:

lanzerman

Inlägg av lanzerman » mån 18 mar 2013, 09:55

Martin, jag skulle vilja påstå att det delvis beror på att jag bygger 5 andra modeller samtidigt, + 5 kawasakivingar och så har jag inte bestämt mig för om min P-39:a ska drivas av el eller glöd. Så jag har beställt en 4s setup för 15 för säkerhets skull. Den går alltid att ha i något projekt!
1st NC Fredrik Lanz

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » mån 18 mar 2013, 10:42

hmm Verkar ha blivit en ofrivillig tävling mellan Martin och Lanz här... detta gillas, Gentlemen you have a RACE! :mrgreen:

Användarvisningsbild
sebbe 335

Inlägg av sebbe 335 » mån 18 mar 2013, 16:26

Ahh härligt att höra Micke! DFS 228 blir nog giftig, rätt lättbyggd kropp! Lycka till!

Fick också en bygg och tävlings boost förra veckan, Squad kambraten Denny ringde och fråga om jag var ledig för bygghelg nu i helgen som var, jo sa jag men hade tänkt att vara lite passiv med tävlandet iår och bara åka ut och kolla på och döma men så kom vi fram till att vi skulle ta ut TA 152or, ett plan ja länge velat tävla med men inte kommit till skott till så vi tog ut några modeller som är redo att kläs. Tycker det är rätt avkopplade att kila in i byggrummet och klä en vinge någon kväll och efter en vecka har man klätt klart 4 plan redo för tysk målning så det blir Vara som första tävling så hoppas jag på lite bättre lycka än vanligt!

Så ut och bygg med er, och bygg tyskt!

//Sebbe

Användarvisningsbild
Jägermeister
Ort: Griffon-Staffel /Eskilstuna (Och är alltså Major och skitviktig.)

Inlägg av Jägermeister » tis 19 mar 2013, 10:21

Lowflyer tipsade nånstans nyligen om att om man saknar bygglust så kan man städa byggbordet, det ska ge inspiration. Så jag påbörjade en byggbordsstädning i söndags! Ja, det kommer att ta mer än en dag, men det är det första som hänt där på 18 månader... 8)
Och ja, det känns uppåt nu!
Bra tråd det här, ska se om jag kan lägga upp nåt om DFS 230 som vi byggt tidigare, för att återknyta till trådskaparens spännade projekt! :D

Klopp!

Användarvisningsbild
Jägermeister
Ort: Griffon-Staffel /Eskilstuna (Och är alltså Major och skitviktig.)

Inlägg av Jägermeister » tis 19 mar 2013, 22:32

DFS 230 Zerstörersegler! :D

http://griffonsqd.se/Global/Video/DFS%20230.wmv

Klopp!

Maverick

Inlägg av Maverick » tor 21 mar 2013, 15:01

Härlig film!

Måste säga att den där Junkern är något av det häftigaste som spakats i
combatväg....!!!
Henrik
Red Tails

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » lör 23 mar 2013, 16:43

Denny_the_killer87 skrev:hmm Verkar ha blivit en ofrivillig tävling mellan Martin och Lanz här... detta gillas, Gentlemen you have a RACE! :mrgreen:
Jaa nu du Lanz, nu är min redo för maiden! Hur går det med din? :mrgreen:

(Ja jag vet, du bygger så många andra modeller osso, jo jo :roll: )

:D

/sailorn

Bild

lanzerman

Inlägg av lanzerman » lör 23 mar 2013, 18:04

Snyggt!!!

Vad är slutvikt, och har du testat att väga stabbe+fena innan du limmade dem? Jag vägde delarna före och efter att jag klätt dem. 10.5g före och 27.5g fuktiga. 20 sek med varmluftspistolen skalade av 2g! Jag tror att torkade utan färg så kommer de att landa precis över 20g. Måste ha mer snortunnt brunpapper!

Min P39 är färdigklädd, återstår att skära höjdroder, limma på stabbe+fena, måla, skära alla roder och installera. Och bestämma om den blir elare eller glödare... Just nu är tanken glödare och kanske testa att göra en Ki-61 elare!

Mest sug just nu ger nog faktiskt JETNET... Testa om man kommer nära 1300g på nästan 1.5m i spännvidd och 2 motorer!
1st NC Fredrik Lanz

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » lör 23 mar 2013, 22:09

HAHA snajsigt! den ser verkligen retro ut fast med modern el :D coolt!

Skriv svar