Inget WASG 2016?

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inget WASG 2016?

Inlägg av Sailor-Martin » fre 23 okt 2015, 17:09

Det har funnits obekräftade uppgifter att WASG 16 i Polen blir inställt. Jag har dubbelkollat detta med ACES Polen och det är tyvärr så att både första-fältet och reserv-fältet har "tappats" så de har inget fält att köra WASG på = inget WASG i Polen 2016.

Detta är så klart riktigt tråkiga nyheter för oss som siktat på att ta oss till WASG nästa år. :(

2016 är dessutom jubileumsår. 1996 var det första året vi körde tävlingar som ACES Aircombat (fast ACES bildades egentligen officiellt redan 1995 när omröstningen den hösten var avslutad).

En fråga är om vi i Sverige vill arrangera en internationell tävling under 2016? Kanske inte ett WASG men kanske ett EASG? Jag skulle själv kunna tänka mig att ställa upp och hjälpa till att arrangera något sådant.

Finns det fler som skulle kunna tänka sig att lägga tid på ett sådant arrangemang?

Min grundtanke skulle vara att göra det så absolut enkelt att arrangera som möjligt. Och eftersom vi är del av SMFF tävlingsorganisation så finns det en del resurser att tas av, som gör jobbet lättare.

Whaddyasay? :D

/sailr

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Re: Inget WASG 2016?

Inlägg av Sailor-Martin » fre 23 okt 2015, 19:55

Och fick jag bestämma så skulle jag i så fall köra ett EASG 16 i Sverige på det här fältet: http://www.krigsflygfalt16.se/

Jaa. det ligger lite avsides de stora vägarna. Men det vore coolt. Och det överväger. Tycker jag. :mrgreen:

/sailr

(Och ja, jag är seriös. Kan tänka mig att offra en veckas semester nästa sommar på detta + en hel del tid i förberedelser. Och ja, det är inga problem för mig att leda nåt sånt här, att projektleda saker är mitt jobb sen många år tillbaka. Men jag gör det inte om inte ni andra är "på" också. Vore det kul om vi körde nåt sånt här? Vi kanske får offra en del av våra sparade pengar i ACES/Sverige - är det ok? Jag tycker det. Och jag har en del andra tok-idéer i rock-ärmen i samband med detta... :mrgreen: )

Användarvisningsbild
sebbe 335

Inlägg av sebbe 335 » fre 23 okt 2015, 21:21

Tävling på brattforsheden? Jag är på! Fan vad häftigt det vore! Har själv varit där och tittat, kan väl landa en rymdfärja där så stort det är!

Häftig idé. Hoppas fler nappar.

//Sebbe

Per Danielsson

Inlägg av Per Danielsson » lör 24 okt 2015, 09:59

Hmm det var en intressant tanke. 10 år efter förra wasg vi anordnade..
Men som du säger. Krävs lite folk för att ro iland och ett bra ställe att vara på . För att drastiskt minska tiden och folket som behövs är det att föredra ett ställe där det redan finns etablerad camping mm.

/Per D

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » lör 24 okt 2015, 15:27

Per Danielsson skrev:.... Krävs lite folk för att ro iland och ett bra ställe att vara på . För att drastiskt minska tiden och folket som behövs är det att föredra ett ställe där det redan finns etablerad camping mm.

/Per D
Ja det finns egentligen två sätt:

1. Antingen har man ett stort ställe där man kan ha både camping och tävling
2. eller så kör man på ett fält som funkar att flyga på och låter folk campa/vandringshemma/hotella på andra ställen, bäst dom vill

Jag lutar mer och mer åt alternativ 2. Enbart fokusera på tävlingen och sen rekommendera ett antal olika ställen där folk kan ha "logi" i olika former. Däremot tror jag på att de som arrangerar ska kunna få bo på tävlingsfältet, på ett eller annat sätt. Det blir så oerhört mkt lättare då.

Sen har vi traditionellt alltid försökt hålla såna här tävlingar i södra Sverige för att göra det lätt för piloter från kontinenten att ta sig till tävlingen. Där kan jag tänka mig att vi sträcker oss längre upp i Sverige. Lixom: "Bättre en internationell tävling i mellan-Sverige än ingen tävling alls".

Vad tycker ni andra? Har vi några fler kandidater till att hjälpa till? Jag kan börja göra lite preliminära planer, men redan nu kan vi väl se att vi behöver två huvuddomare, ett kansli med 1-4 pers, invägning med 3-5 pers, osv (fast man kan ju jobba i olika delar olika dagar, t.ex. invägning görs mest dagen innan tävlingen startar osv). Så ett absolut minimum av 3 personer som inte tävlar själva behövs.

Vi kommer att behöva ha toaletter på fältet (inhyrda bajamajor antagligen), vi kanske behöver några parkeringsvakter, utöver tävlingsfältet med all utrustning behöver vi antagligen ett träningsfält i närheten (kanske med en funktionär som håller ordning). Vi har inga problem med tävlingsutrustning, men vi behöver skyddsnät. Vete 17 vart dom gamla tog vägen?

Sen behövs det mat under dagarna. Helst ser jag att vi outsourcar det till flera lämpliga parter som t.ex. lokala klubbar, föreningar etc. Så att dom kan tjäna en hacka.

Får man önska hade nån form av avslutningsbankett varit najs, men det kan man ta efter hand. I värsta fall skippar vi det, om det blir svårt att lösa.

/Martin

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » lör 24 okt 2015, 20:39

Och när jag ändå håller på: För er som platsat in bland de 10 bästa i WWII i cupen -15 förväntar jag mig inga större insatser med att hjälpa till att arrangera ett EASG i Sverige utan istället full fokus på att prestera i topp för svenska landslaget! Och det gäller så klart även nån enstaka som presterat toppresultat i enskilda heat i cupen som helt enkelt ska representera Sverige i sådana här sammanhang - ingen nämnd, ingen glömd... :mrgreen:

/sailr

Användarvisningsbild
Lasse
Kontakt:

Inlägg av Lasse » mån 26 okt 2015, 08:46

Jag hjälper till med det jag kan
Lasse.

Användarvisningsbild
parrot stefan

Inlägg av parrot stefan » mån 26 okt 2015, 10:31

Jag hjälper oxå till med de jag kan !

Användarvisningsbild
jacobwallen

Inlägg av jacobwallen » tis 27 okt 2015, 08:55

Jag kan fixa diplom

Per Danielsson

Inlägg av Per Danielsson » tis 27 okt 2015, 14:37

jacobwallen skrev:Jag kan fixa diplom
Akta så du inte blir tar på dig för mycket :wink:
/Per D

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » tis 27 okt 2015, 21:38

Per Danielsson skrev:
jacobwallen skrev:Jag kan fixa diplom
Akta så du inte blir tar på dig för mycket :wink:
/Per D
Ja det kan behövas ca 200 diplom om vi räknar både WWI och WWII och beroende av hur många som anmäler sig... :D

För att inte tala om alla streamerbandsrullar som måste köpas in! :shock:

Jag får nog börja hamstra på Granngården S-tälje redan nu... :mrgreen:

/sailr

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » tis 27 okt 2015, 21:43

Jätte-tack ni som har anmält att ni vill hjälpa till!! :D

Ni som tänker delta och tävla kan t.ex. hjälpa till med mätning och invägning av modeller innan tävlingen.

Nu undrar jag också hur många av er som är Aircombat-hangarounds som kan tänka er att vara icke-tävlande funktionär på ett EASG, i flera dagar? Vi behöver som sagt minst 3 sådana, varav 2 som kan agera som huvuddomare.

Jag skulle själv helst delta och flyga men om vi inte hittar huvuddomare kan jag så klart ställa upp och agera huvuddomare i några dagar - förutsatt att vi är två som delar på det så att man får lite paus också.

/sailr

Användarvisningsbild
Lasse
Kontakt:

Inlägg av Lasse » ons 28 okt 2015, 11:01

Jag ska prata med några som har tävlingsvana, det behövs nog flera som ser till att det blir bra flyt i tävlingen med pilotdommare och reddybox mm .
Är klubben på det tänkta fältet kontaktade? jag har för mig att det var några restriktioner på området då det är naturskyddsområde.
Lasse

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » mån 02 nov 2015, 20:28

Lasse skrev:Jag ska prata med några som har tävlingsvana, det behövs nog flera som ser till att det blir bra flyt i tävlingen med pilotdommare och reddybox mm .
Är klubben på det tänkta fältet kontaktade? jag har för mig att det var några restriktioner på området då det är naturskyddsområde.
Lasse
Ja vi behöver en del funktionärer, bra om du kan få fram några kandidater!

Brattforsheden har säkert restriktioner och det är inte alls säkert att det blir just det fältet. Jag funderar på att inom kort gå ut med en förfrågan om intresseanmälan för att se om vi har några fält/klubbar som är intresserade. Jag är vid det här laget rätt säker på att vi kommer att få fram tillräckligt antal funktionärer för att kunna genomföra arrangemanget men vi behöver ju ett fält också. Blir lite svårt annars. :D

Jag ska också så fort som möjligt ta fram en komplett budget och första version av en plan för detta.

/sailr (tillbaka efter Allhelgona-ledighet)

Användarvisningsbild
Richthofen

Inlägg av Richthofen » mån 09 nov 2015, 20:20

Tjena

Hur gick det med VM-planerna? :)

Skriv svar