ELA-Combat

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

ELA-Combat

Inlägg av Sailor-Martin » tor 19 jan 2017, 20:29

Det blir en ny tråd för att diskutera reglerna för en ny tävlingsklass, ELA-combat.

Joo, jag borde kanske lägga den här tråden i Regelforumet men då är väl risken att ingen hittar den... :shock:

Plitade ihop ett förslag till svenska regler, med inspiration från EPA/ESA/Souyz: http://www.8loop.net/aircombat/ELA_rules_v1.0-02.pdf

Målsättningen är att skapa väldigt enkla regler, enkla modeller och enkelt att arrangera tävlingar. Det blir knappast världsmästerskap i en sån här klass, men kanske med tiden SM - vem vet?

En annan målsättning är att göra reglerna lättlästa och inte så långa. Det finns många regler från Aircombat 1/12 man skulle kunna lägga till som förtydligar, men jag hänvisar hellre till 1/12-reglerna i sånt fall och håller ELA-regelhäftet så kortfattat som möjligt.

Varför blev det ett eget namn/förkortning? Tja, det var faktiskt enklast så och så slipper vi få en massa diskussioner om vem som är upphovsman, vem som ändrar i reglerna osv.

Läs, kommentera gärna här nedan.

/sailr

Erik H

Re: ELA-Combat

Inlägg av Erik H » fre 20 jan 2017, 11:59

Hej!
Roligt att det händer lite.

På propeller fronten är det mesta tillåtet? både slow fly, HD och vanliga E props?

Är metallmutter som är utformad som en liten spinner tillåten eller är det plastspinner som gäller?

15 wattimmar måste bli? Wh*1000/V = mAh
2S = 2027 mAh
3S = 1351 mAh
4S = 1013 mAh

Blir kul med en lite lättare klass som insteg för nya och sugna. Jag bygger nog gärna mig ett par och prov tävlar med efter någon ordinarie WW2 tävling.
Finns det några fler som är sugna? Nu är det bara att värva kompisar, bekanta och alla man träffar på.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » lör 21 jan 2017, 15:13

Ja, alla typer av props lär ska vara tillåtna. Man skulle ju kunna förbjuda metallprops osv och bara tillåta plastprops, men... Tror ingen kommer att gå så långt som att köra med glasfiberprops alt metallprops i en sån här klass.

Metallspinner är inte tillåtet. Tanken är att det ska vara en hyfsat mjuk pryl som sitter längst fram, av säkerhetsskäl. Tror jag hittade detta i ESA-reglerna och det verkar vettigt tycker jag. Säkerheten framför allt.

Ackstorlekarna du nämner/räknat verkar stämma, Wh-begränsning ger ju olika storlek beroende på vald spänning osv.

Ja det här kan bli en spännande klass! Har man inte hunnit bygga, går det att köra ARF:er som passar på Hobbex. Bara en sån sak...! :lol:

/sailr

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » tis 31 jan 2017, 18:22

Ny version av regelförslaget - har bl.a. begränsat till ingen klädsel och enbart 1S-3S LiPos (står visserligen fel i exemplen, ska rättas i senare version).

http://8loop.net/aircombat/ELA_rules_v1.0-03.pdf

/sailr

Tempest2

Inlägg av Tempest2 » mån 06 feb 2017, 16:25

Tycker mig känna igen poängreglerna :)

Vet du om det finns några byggsatser till epp profilmodeller som passar de här reglerna?

/Fredde

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » mån 06 feb 2017, 19:53

Du hittar lite olika typer av modeller här http://www.aircombat-modele-rc.pl/?samoloty,118,1

Leta efter ESA-modeller eller EPA-modeller, i listan. Det finns också "vanliga" Aircombat WWII-modeller.

Och jomenvisst, vi känner ju igen delar av reglerna...! :D

Ville eliminera det här med pilotdomare för att göra det enklare att tävla, så det fick bli att sno från lite olika ställen... :mrgreen:

/sailr

Skriv svar