Dela med er av mallar till Combat plan.

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Re: Dela med er av mallar till Combat plan.

Inlägg av Fot » ons 30 dec 2009, 11:49

Mina ritningar är på G.. har bara jobbat lite för mycket övertid på slutet för att ha ork att sitta vid datorn på kvällen också.

Mallarna är klara 95% klara och beskrivning lika så..

De kommer..

/M
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Användarvisningsbild
Wolf

Inlägg av Wolf » ons 27 jan 2010, 08:30

Vad hände sedan ?
;)
Cockspur Squadron

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » ons 27 jan 2010, 08:39

Jobbet tar lite för mycket tid.. och en sjuk sambo gör inte tiden framför datorn lättare att få.

Om nån är intresserade av mallarna som de ser ut just nu så hör av er så kanske jag släpper iväg en kopia i förtid.

/M
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Maverick

Inlägg av Maverick » tor 28 jan 2010, 11:04

Intresserad!!!!
Henrik
Red Tails

jernis

Inlägg av jernis » tor 28 apr 2011, 15:22

Även jag är intresserad av mallar till kärror!!

finns dom någonstans?

mvh / Jernis

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » tor 28 apr 2011, 15:31

Mallarna till min ki100 finns på http://www.fot.nu/ki100 och även länkat från http://www.aircombat.se/Byggrummet/

/M
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Maverick

Inlägg av Maverick » tor 28 apr 2011, 23:12

Hej Jernis!

Om man frågar runt lite kan man nog få tag i en hel del mallar till olika
kärror skulle jag tro.

Är det någon särskild du är intresserad av?

Är man intresserad av att bygga i balsa kan jag rekomendera Ki-100 eller Yak-9, bägge
finns med i varsitt nummer av ACES HIGH som du kan ladda ner och läsa (vilket jag hoppas du gjort).

Jag har ritningarna i PDF, skicka mig ett mail så får du dom!
Henrik
Red Tails

jernis

Inlägg av jernis » fre 29 apr 2011, 08:51

Hej.
Tackar det var vänligt.

Jora Aces High är nedladdat o läst.

Jag är ute efter Mallar för Cellplast. har kikat massor på Martins mallar och även gjort egna Mallar på Thun, men eftersom detta är ganska nytt för mig ( och Rollie ) så försöker vi hitta lite olika kärror som verkar enkla och snabb byggda.

Vi kan självklart göra egna mallar, problemet där har med erfarenhet att göra, vi vet helt enkelt inte riktigt vad som funkar / inte funkar. Så istället för att malla upp något som visar sig vara helt åt pipan så är möjligheten att ta del av någon annans erfarenhet helt klart bättre.

mvh / Jernis

lanzerman

Inlägg av lanzerman » lör 30 apr 2011, 00:36

Jag måste faktiskt säga att en av de modeller som verkar enklast att bygga (bara efter att titta på mallar och byggbeskrivning) är Fots Ki-100. Jag är lite irriterad på mig själv över att jag inte har kommit loss med att bygga mig ett eget exemplar, men jag har inte gett upp ännu. Det är en kille i Malmö som ville köpa .15 motor för combatkärra via SMF och jag ska sälja en OS 15 LA till honom. Han har inte bestämt vad han ska bygga ännu så jag har tipsat honom att kolla in på våran sida under "Byggrummet - Gratis ritningar". Min förhoppning är att locka honom att bygga en Ki-100 så har jag också en jävligt bra anledning att bygga en samtidigt och kanske komma med lite tips och tricks. :)

Det finns finns framför allt tre anledningar till varför jag gillar Fots Ki-100. Dels finns den tillgänglig gratis i .pdf format för nedladdning, dels är designen/konstruktionen precis lagom förenklad, dels har en utav förra årets nybörjare blivit så nöjd med den som första combatkärra att han valde att bygga sig fem stycken nya för den här säsongen.

Jag måste dessutom säga att jag är imponerad av era Thun-byggen. Ni visar precis den typen av attityd som utmärker många combatpiloter - snabbhet (i byggandet), beslutsamhet och insikten att en combatkärra är ett 'verktyg' som ska användas - inte se vacker ut på en hylla. Mitt tips är att ni inte ska vara för rädda att konstruera något eget ifall ni har den lusten. Välj en modell som ni tycker är antingen snygg/häftig/ful/potent/lättbyggd (beroende på preferenser) eller en kombination av dem och sätt igång. Motor 0 grader, stabbe 0 grader, vinge 1-2 grader anfallsvinkel, skränkning 2-4 grader och vingprofil t ex NACA 2411. Av 10 försök kommer 9.5 modeller att flyga helt okej. Den sista halva kommer att flyga bättre inverterat än normalt men det är för att ni har valt en modell som påminner om Polikarpov I-16 Rata. Den informationen kommer från Jonas Brewitz och det är ett projekt som han nog inte kommer att ge sig på fler gånger. ;) Och om ni skulle prova att tävla och behöver lappa modellen ett par gånger så kan jag nästan lova er att ni kommer att omdefinera er syn på vad som är flygbart... ;)

Mitt tips är att vare sig ni känner er redo att tävla eller inte så åk i alla fall till en tävling för att titta på modellerna och flygningen och prata lite med folk. Jag kan garantera att ni kommer att ha huvudena fulla av idéer på vägen hem!
1st NC Fredrik Lanz
Angel Squadron / Grupp Syd

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » lör 30 apr 2011, 23:50

lanzerman skrev:Jag måste faktiskt säga att en av de modeller som verkar enklast att bygga (bara efter att titta på mallar och byggbeskrivning) är Fots Ki-100. Jag är lite irriterad på mig själv över att jag inte har kommit loss med att bygga mig ett eget exemplar, men jag har inte gett upp ännu. Det är en kille i Malmö som ville köpa .15 motor för combatkärra via SMF och jag ska sälja en OS 15 LA till honom. Han har inte bestämt vad han ska bygga ännu så jag har tipsat honom att kolla in på våran sida under "Byggrummet - Gratis ritningar". Min förhoppning är att locka honom att bygga en Ki-100 så har jag också en jävligt bra anledning att bygga en samtidigt och kanske komma med lite tips och tricks. :)

Det finns finns framför allt tre anledningar till varför jag gillar Fots Ki-100. Dels finns den tillgänglig gratis i .pdf format för nedladdning, dels är designen/konstruktionen precis lagom förenklad, dels har en utav förra årets nybörjare blivit så nöjd med den som första combatkärra att han valde att bygga sig fem stycken nya för den här säsongen.
Varma ord till en combatkonstruktör :oops: Nästan så man får lust att rita något nytt och ge bort :D

Grunden till att jag ritade ki100'an från början var just för att locka in nya piloter i combat:en. Letade länge efter en modell som skulle vara enkel att skära och med egenskaper som skulle göra den relativt lättflugen för nybörjarna.
Har medvetet valt profiler och vinklar som kanske gör den lite "slöare"/lugnare än vad som skulle vara möjligt men istället fått en vändbar och snäll kärra att lita på i alla lägen.

Just lita på modellen i alla lägen har varit något jag alltid satsat mycket tid på i de modeller jag konstruerat. Mina hellcats har fått mycket god omdömmen av de som flygit dem och mina thun:ar är jag sjukt nöjd med flygmässigt. Vänder på en femöring utan att tappa fart eller göra några som helst antydningar till bus. Konstruktionen är fortfarande inte riktigt bra och behöver jobbas på.

Just nu renoverar jag dock mest hus och byter blöjer och modellflygandet lever mest som fantasier... :( Men nån dag kommer jag nog tillbaka till modellflyget på allvar och förhoppningsvis även combat:en. Bara att se på Dix :wink:

Nu dags att sova..

Go'natt combatsverige, vars ni än är..

/M aka Fot
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Skriv svar