Mallar för Ki100

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Mallar för Ki100

Inlägg av Fot » fre 29 jan 2010, 22:51

Som utlovad kommer här mallarna till min Ki100.

Beskrivningen är skriven ur huvudet och inte under bygget (varför är man aldrig så smart?).
Ska ta mig tid nån gång framöver att bygga och fota ordentligt under bygget (ska bara hitta lite mer tid).

Kommentarer/glada tillrop och annat kan skickas till mig som PM, epost eller här i tråden.

Mallar/Info: http://www.fot.nu/ki100

/M
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Maverick

Re: Mallar för Ki100

Inlägg av Maverick » lör 30 jan 2010, 17:17

Hej Magnus!

Vad ska jag säga, världsklass!

Jag tänker provbygga din version, inget snack om saken.

Men nu till en fråga, vi är ju några som mer och mer går över till den digitaliserade
tillverkningen. Finns det möjlighet att få mallarna i "Autocad format" eller likn?
Henrik
Red Tails

Användarvisningsbild
Boden

Inlägg av Boden » lör 30 jan 2010, 17:37

Sådär ska det se ut!! Pdf=perfekt!! (iaf för mig som bara har en vanlig skrivare)

Bevisligen så behövs det EN NORRLÄNNING för att göra livet lättare för alla andra!! :lol: 8)

Tack och Grymt bra jobbat Magnus!!:D

/Micke
Flyg hårt! - Landa mjukt.

"De va bättre förr!"

BMFK

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » lör 30 jan 2010, 21:33

Kul att ni gillar dem.

19 st har redan laddat hem ritningen.

Digitala varianten behåller jag själv en stund till.

Min skärmaskin får fått sig en uppgradering både i hård och mjukvara så snart är det dags att börja producera lite C3603:or.

Har en 7-8 maskiner halvklara som väntar på att skäras klart så fort jag får tid att testköra allt igen.

/M

Maverick

Inlägg av Maverick » sön 31 jan 2010, 11:06

Hej Magnus!

Är det ok att lägga ut en länk på SMF?
Henrik
Red Tails

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » sön 31 jan 2010, 11:54

Det är OK, så länge du länkar till: http://www.fot.nu/ki100

/M
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Användarvisningsbild
Wolf

Inlägg av Wolf » tis 02 feb 2010, 08:33

Nice!!!
Cockspur Squadron

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » tis 02 feb 2010, 19:31

Kort uppdatering. Det är 63st som laddat hem ritningen hittills..

/M
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Användarvisningsbild
Boden

Inlägg av Boden » tis 02 feb 2010, 20:13

Fot skrev:Kort uppdatering. Det är 63st som laddat hem ritningen hittills..

/M
Kanske blir gott om "sushi-power" i luften framöver... :wink:

"De va bättre förr!"

BMFK

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » tis 02 feb 2010, 20:29

Om nån vill ha en annan kärra i samma format kanske jag kan gå med på att göra ritning (om jag är tillräckligt sugen själv).
Men då får nog nån annan stå för testbygge och testflygning.

Jag är öppen för förslag..

/M
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Maverick

Inlägg av Maverick » tis 02 feb 2010, 21:22

Aha....ok, vill du ha listan i bokstavsordning...eller i årtalsdito.... :lol:

FW TA 152 H!
BF 109
Zero

Ja, det skulle vara min önskelista det!
Henrik
Red Tails

Användarvisningsbild
Boden

Inlägg av Boden » tis 02 feb 2010, 22:10

Maverick skrev: FW TA 152 H!
BF 109
Instämmer!!

/Micke

"De va bättre förr!"

BMFK

lanzerman

Inlägg av lanzerman » ons 03 feb 2010, 12:33

TA 152 H lockar faktiskt. Jörgen J. skulle ju skära ut en utav sina åt mig, men det projektet har legat på is sedan -05...
Per D.s skärmaskin ska uppgraderas med ny mjukvara och sedan ska vi börja göra lite experiment till vårat kommande projekt. Men ju mer jag tänker på det (och efter att ha korrekturläst Dennys text om sin maskin och produktion) så blir man ju mer och mer sugen på att använda maskinen till enstaka sidospår "bara för att", så att säga.

Bf 109 kan Mupp-Julle gjuta om jag fjäskar och Zero lockar inget vidare - om det inte är Roger Erikssons version. Men det blir väl till att fjäska duktigt om man ska få flyga den...

Jag ska titta och läsa din byggbeskrivning mer noga om Ki-100. Det är ett projekt som jag och Per funderade på - dock i depron och PET-flaska och med elmotor. Tyvärr har det projektet stannat av sedan något/några år tillbaks... Haha, jag tittade på en massa olika modeller med stjärnmotor där ett tag. Man kanske skulle titta lite bland alla treplansskisser man har skrivit ut och se om man hittar något roligt.

Vad använder du för program att rita i Magnus? Jag har kladdat lite i DevCad (skapat av en polare till han som gjorde Profili) och det har de funktioner man behöver för att göra ritningar till modellflygplan. Enda problemet är ju det här med olika versioner av DXF för att exportera till CNC-mjukvaran. Men man kanske skulle göra ett joint venture project...?
1st NC Fredrik Lanz
Angel Squadron / Grupp Syd

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » ons 03 feb 2010, 12:48

Jag ritar i Autocad som jag också använder för "CAM" för min skärmaskin.
Dock är min mjukis min egen så den funkar inte så bra med andra maskiner men funkar ypperligt för mig :-)
Den är lite halvskadad på sina håll också så om man inte vet bättre kan den göra rätt trasigt också.

Som jag skrivit tidigare i nån annan tråd så tyckte jag aldrig att nån av de program jag hittade fungerade bra (eller iaf som jag ville arbeta)
så det blev till att skriva egen mjukis allt från att läsa ut från Autocad-filerna till det som styr själva skärmaskinen.

Skulle vilja göra ett ryck och fixa till min maskin rent hårdvarumässigt men tid och ork finns inte riktigt.
Har bytt motorer på Y-axlarna nu iaf vilket troligen löser mitt största problem.
Den funkar bra som den gör men har en del egenheter som skulle fått försvinna.

Men man ska väl ha något att göra i framtiden också :-)

/M
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

lanzerman

Inlägg av lanzerman » ons 10 feb 2010, 17:36

Hej Magnus!

Jag har precis skrivit ut din byggbeskrivning och alla mallarna och börjat läsa lite. Har nog inte tid att bygga riktigt ännu, men det skadar inte att vara väl förberedd! Det roligaste med det hela är att det dyker upp en hel massa frågor... :P

Först så är jag lite intresserad av aerodynamiken, t ex vilken vingprofil du använder, vilken anfallsvinkel och skränkning du har på modellen.

Sedan kommer jag till lite mer praktiska detaljer. Angående nosen och de där "yttre halvorna" som ska monteras i efterhand, antar jag rätt att kroppen först skärs ut med de raka sidorna på spant 1, och sedan tillverkar man sas utfyllnaden för att få nosen rund? Jag har för mig att jag har sett ganska detaljerade skisser/ritningar på utformningen av just den utfyllnaden på originalen och det formen känns bekant.

Angående förskjutningen av spanten i höjdled antar jag att du utgår från undersidan av spanten, eller? En snabb gissning är att det borde ge ungefär önskad form på bakpartiet.

Vidare antar jag att det är Ki 100-II som du har byggt, med "bubbelhuv". Hade det kanske gått att peta in en sidovy av huven på någon av ritningarna?

Överlag måste jag säga att det är en fröjd att bläddra bland papprena. Till största delen är det väldigt rättframt och även jag (som aldrig har skurit ut en cellplastmodell) får en bra bild av hur arbetet ska gå till och hur resultatet kommer att bli. Dessutom blir det bonuspoäng för att du förenklat modellen så mycket att "vilken idiot som helst" skulle kunna klara av att skära ut den. Jävligt bra jobbat!
1st NC Fredrik Lanz
Angel Squadron / Grupp Syd

Skriv svar