Mallar för Ki100

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Re: Mallar för Ki100

Inlägg av Fot » ons 10 feb 2010, 19:51

lanzerman skrev:Hej Magnus!

Jag har precis skrivit ut din byggbeskrivning och alla mallarna och börjat läsa lite. Har nog inte tid att bygga riktigt ännu, men det skadar inte att vara väl förberedd! Det roligaste med det hela är att det dyker upp en hel massa frågor... :P
Ska försöka svara på dem så gott jag kan.
lanzerman skrev: Först så är jag lite intresserad av aerodynamiken, t ex vilken vingprofil du använder, vilken anfallsvinkel och skränkning du har på modellen.
Profilerna är två olika. Den inre är en moddad semisymetrisk NACA-profil och den yttre en moddad Seligprofil.
Just för den här modellen har jag valt att göra vingarna lite tjockare för att få lite snällare vinge.
Kanske förlorar lite toppfart men bör allmänt vara lite snällare för en hugad nybörjare.
Om jag kommer ihåg exakt ur huvudet så är det 1.5-2 graders anfallsvinkel och 1 grads skränkning. Siffrorna är tagna ur huvudet så ni får
ha visst överseende. Är nån intresserad av de exakta sifforna kan jag kolla upp det.
Kombinationen är väl utprovad på div modeller. Bland annat så har mina hellcats liknande profiler.
De modellerna får man knappt tillbaka om man råkar låna ut dem :evil:
lanzerman skrev: Sedan kommer jag till lite mer praktiska detaljer. Angående nosen och de där "yttre halvorna" som ska monteras i efterhand, antar jag rätt att kroppen först skärs ut med de raka sidorna på spant 1, och sedan tillverkar man sas utfyllnaden för att få nosen rund? Jag har för mig att jag har sett ganska detaljerade skisser/ritningar på utformningen av just den utfyllnaden på originalen och det formen känns bekant.
Ja, det var tanken. Kroppen är väldigt rund i nosen runt motorn medans resten av kroppen är lite mer tillplattad. Skulle tro att man klarar sig inom 2cm-regeln utan dem men det ser ju inte lika snyggt ut.
lanzerman skrev: Angående förskjutningen av spanten i höjdled antar jag att du utgår från undersidan av spanten, eller? En snabb gissning är att det borde ge ungefär önskad form på bakpartiet.
Ja, Undersidan.
lanzerman skrev: Vidare antar jag att det är Ki 100-II som du har byggt, med "bubbelhuv". Hade det kanske gått att peta in en sidovy av huven på någon av ritningarna?
Ja, det är en Ki 100-II "med bubblehuv. Hade tänkt fixa det. Ska försöka hinna fixa dit en sådan nån kväll.
lanzerman skrev: Överlag måste jag säga att det är en fröjd att bläddra bland papprena. Till största delen är det väldigt rättframt och även jag (som aldrig har skurit ut en cellplastmodell) får en bra bild av hur arbetet ska gå till och hur resultatet kommer att bli. Dessutom blir det bonuspoäng för att du förenklat modellen så mycket att "vilken idiot som helst" skulle kunna klara av att skära ut den. Jävligt bra jobbat!
Tackar för berömmet.. Jag brukar försöka göra mina modeller så att jag kan skära ut dem bra varje gång.
Numera skär jag förvisso det mesta i maskin men tänket från mallskärandet lever till viss del kvar där.
Jag brukar försöka skära så mycket som möjligt så länge bitarna är fyrkantiga (vingsadel, motorfästen, fäste för stabbe/fena.
Det har visat sig fungera bra för mig. Finns säkert andra metoder som fungerar bra de också.

Har uppdaterat beskrivningen lite med de kommentarer du givit här. Så fort jag fått dit huven så kommer det en ny .zip att tanka ner.

/M
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » ons 10 feb 2010, 20:25

Ny .zip på plats med Canopy och uppdaterad byggbeskrivning som med lite tur hjälper lite... 8)

/M
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

lanzerman

Inlägg av lanzerman » tor 11 feb 2010, 11:45

Perfa! Utskrivet och klart att tas med hem idag. :P

Kuriosa:
Eftersom jag inte är hemma just nu så har jag inte de där skisserna som visar hur man gjorde med utfyllnaden på originalen - men Wiki vet!

I texten om Ki-100 på Wikipedia så står det att: "Three engineers, Takeo Doi, chief engineer and head of project, his assistant Makato Owada and head of engine systems at Kawasaki Kagamigahara, Tomio Oguchi, worked through several concepts for redesigning the Ki-61 airframe to accept the new engine before, settling on a solution in which a second skin fairing was riveted to the fuselage, to smooth out the airflow behind the adjustable cooling flaps and multiple exhaust stubs of the new engine cowling."

Dessutom har de en fin bild på en Ki-100 som står uppställd på RAFs museum i Hendon där man kan se det tydligt. (Det står en Bf-109 i bakgrunden, men jag undrar vad de andra som man inte ser så tydligt är...)
1st NC Fredrik Lanz
Angel Squadron / Grupp Syd

Användarvisningsbild
Ghostflyer
Kontakt:

Inlägg av Ghostflyer » tor 11 feb 2010, 13:48

lanzerman skrev: Dessutom har de en fin bild på en Ki-100 som står uppställd på RAFs museum i Hendon där man kan se det tydligt. (Det står en Bf-109 i bakgrunden, men jag undrar vad de andra som man inte ser så tydligt är...)
Kan det vara en tysk visselpipa (ME 262:a)
Bild
Griffon Squadron! Orginalet från Eskilstuna, Sörmlands stolthet och det enda i Sverige.

lanzerman

Inlägg av lanzerman » tor 11 feb 2010, 21:30

Jo jag tänkte att man borde kunna leta på det viset men pallade inte. Fy fan vad gött att veta att det finns folk som är nördigare än mig! Och min flickvän håller med mig... :P
1st NC Fredrik Lanz
Angel Squadron / Grupp Syd

Skriv svar