Hawker Typhoon 1B

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Launchpad
Kontakt:

Hawker Typhoon 1B

Inlägg av Launchpad » fre 16 jul 2010, 20:16

Nu när det ändå är för varmt för att vara på fältet kan man ju passa på att bygga :P Jag har fått veta att Martin Elmbergs Hawker Typhoon från -93 är mer eller mindre en raritet, så varför inte lägga upp den som byggtråd? Jag menar, det för säkert någon tillbaka till svunna tider...

Ritningen fick jag av en kompis när jag började intressera mig för just WW2-flyg, för några år sedan.

Bild

Bild

Bild

Vingprofilen från originalritningen är inte den slimmaste typen direkt. Efter tips från konstruktören har jag ritat om ritningarna till MH 30-profil:

Bild

Bild

Nu till bygget. Jag tänkte att det kan vara lagom att börja med tre stycken kärror. Det är ju trots allt en combatkärra :)
De flesta bitarna till kroppen:

Bild

Spanten fästes först på en styrpinne av 5x5mm balsa,

Bild

längsgående balkar i 10x10mm balsa passas in

Bild

och "grillen" fästes i ändan på balkarna, tillsammans med en ring innanför spinnern

Bild

Bild

Tja, det är ju alltid en början i alla fall. Nu ska jag leta upp flitens lampa jag vet jag har i källaren någonstans. Det vore ju kul att ha det klart till sm...
--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Re: Hawker Typhoon 1B

Inlägg av Denny_the_killer87 » tis 20 jul 2010, 18:04

Sha! ser bra ut det där! men tänkte bara tipsa om att Mh30 profilen är inte 10% tjock den är bara 7.5% eller liknande
rör inte undre sidan av profilen men lyft bara upp övre mitten punkten till cirka 11% :D
Luft-geboren mächtige Geschwader

Användarvisningsbild
Launchpad
Kontakt:

Inlägg av Launchpad » tis 20 jul 2010, 19:00

Tack för tipset, Denny! Jag fick samma tips av Martin Elmberg härom dagen och måttade upp drygt 10 % av cordan. Då lade jag till ungefär 1mm på undersidan av innersprygeln och resten på ovansidan (bild nedan). Tror du det blir bra, eller ska jag rita om dom med tillägget bara på ovansidan?

Bild
Göta Elves Squadron
/Andreas

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » tis 20 jul 2010, 20:02

inte för att var den som är jobbig, men det viktigaste är att inte undersidan blir för mycket modifierad, då mister den sina egenskaper blir den för tjock under kan det hända att luften inte följare profilen rätt och du kanske får minskat luftflöde över rodret. eller så har du ett konstant följand luft.

det är ju tängt så här på ett ungefär, gjorde en frihands kludd men hoppas du förstår :mrgreen:
rdtju.JPG
rdtju.JPG (44.59 KiB) Visad 6123 gånger

Användarvisningsbild
Launchpad
Kontakt:

Inlägg av Launchpad » tis 20 jul 2010, 20:44

Aha, jag förstår. Ja, jag har läst lite om MH30s speciella egenskaper, så jag fattar din fina bild :)

Rätt är bara rätt när det är gjort på rätt sätt. Man har ju gjort tråkigare saker så att säga :P
Göta Elves Squadron
/Andreas

Per Danielsson

Inlägg av Per Danielsson » tis 20 jul 2010, 22:19

Hejhej!!

Inte för att jag vill verka viktigpetter men är det inte bättre att ta en profil som redan från början håller måtten(10% el mer ) .

När man modifierar en profil på det sättet så vet man inte riktigt vad man kan förvänta sig för resultat :?

Några profiler som vi använt med framgång som fungerar bra utan några konstigheter är "naca 2410" och "naca 2312" .

/Per

lanzerman

Inlägg av lanzerman » ons 21 jul 2010, 11:51

Hej hej!

Lyssna inte för mycket på Per! Friskt vågat hälften vunnet! :P

Å andra sidan har Per en poäng. Original är MH 30 ämnad att tillverkas i gjutformar med väldigt hög kvalitet och helst med en turbulator kring 81% av kordan om jag inte minns fel. Så originalprofilen är väldigt högprestanda och jag vet inte hur den reagerar på modifiering 'på frihand' så att säga. Dennys modifiering fungerar ju uppenbarligen bra för combat så det hade kanske varit bra om han hade kunnat skicka dem som .jpg eller eventuellt skriva ut dem.
I övrigt håller jag med Per om att NACA profilerna är bra standardprofiler som räcker långt.

Men var inte rädd för att ha idéer!
1st NC Fredrik Lanz
Angel Squadron / Grupp Syd

Användarvisningsbild
Lasse
Kontakt:

Inlägg av Lasse » ons 21 jul 2010, 14:16

Det finns en annan MH profil som är 11,7 % från början det är 18b :idea: funkar fint för mig.
Lasse.

Användarvisningsbild
Yof

Inlägg av Yof » tor 22 jul 2010, 18:29

Tänkte göra mitt lilla bidrag till denna tråd.
I Profili2 kan man ändra tjockleken på överdelen utan att röra underdelen.
Har själv inte provat i "IRL" så att säga, endast sett funktionen.

Bild

/Peter
www.mmflyg.se
www.amfk.se

Användarvisningsbild
Launchpad
Kontakt:

Inlägg av Launchpad » tor 22 jul 2010, 21:45

Det börjar kännas lite fånigt att köra två parallella trådar för samma bygge :)

Jag är lite kluven över ifall jag ska använda en modifierad MH 30, eller NACA. Efter Peters tips om hur man handskas med Profili fick jag i alla fall ut det här resultatet för MH 30 på 10%:

Bild

Eftersom jag (försöker) plugga för att någon gång i en avlägsen framtid bli vetenskapsman, så får man ju gå metodiskt tillväga för att hitta en optimerad lösning. Alltså bygger jag först ihop min modifierade MH 30 och sen en NACA! Det ska ju trots allt bli tre kroppar. Den som flyger bäst får bli till den tredje och den (förhoppningsvis) mest ultimata kärran 8)

Hmm, MH 18 verkar vara någon segelprofil, eller? Bakkantslisten går ju upp i slutet. Är det verkligen bra?
Göta Elves Squadron
/Andreas

ässet

Inlägg av ässet » tor 22 jul 2010, 22:04

Hej.

Det viktigaste är ju att du verkligen får till den profil du har valt..alltså noggranhet är nr. 1.

Förstör sen inte egenskaperna genom att grusa framkanten.... :D .....kan med säkerhet tala om att MH30 aldrig var tänkt att ha grus på framkanten..

P.

lanzerman

Inlägg av lanzerman » tor 22 jul 2010, 22:14

MH 18 och MH 18B är profiler för Q500 eller Super Quickie och MH 18B är ju en utveckling av MH 18. MH 18B har lägre moment vilket betyder att man får lägre belastning på stjärten.
Mer info om MH profiler hittar du på Martin Hepperles hemsida.

Alla vingprofiler ger ett vist moment - om man ser till lyftkraften genererad av den nedre halvan av vingen kan den ersättas med en vektor och det samma gäller för den övre halvan. Problemet är att vektorerna inte utgår från centrumlinjen på samma avstånd från profilens framkant. Eftersom lyftkraften (vektorerna) är olika och de inte har samma position så får man ett moment som är inbyggt i profilen. Detta måste kompenseras med stabilisatorn. Som om det inte var nog så beror momentet på lufthastigheten över profilen och både momentet och momentpunkten ändras...
Enda sättet att komma ifrån momentet helt är att använda en symmetrisk profil - men den ger ju ingen vidare lyftkraft så då måste man ha hög anfallsvinkel på den för att modellen ska flyga och då får man högre luftmotstånd igen. Jag skulle vilja säga att det här är lite utanför normala combatpiloters behov men det är mycket viktigt för t ex pylonflygare.

Var inte rädd för att experimentera men ge dig inte heller ut på allt för djupt vatten. Och fortsätt ställa frågor om du har! Det kan ju lösa problem även för andra piloter. :)
1st NC Fredrik Lanz

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » fre 23 jul 2010, 14:54

hehe detta blev en väldigt internsant tråd!! :D

lanzerman

Inlägg av lanzerman » fre 23 jul 2010, 15:27

ässet skrev:Hej.
Det viktigaste är ju att du verkligen får till den profil du har valt..alltså noggranhet är nr. 1.
Förstör sen inte egenskaperna genom att grusa framkanten.... :D .....kan med säkerhet tala om att MH30 aldrig var tänkt att ha grus på framkanten..
P.
Haha, WASG 2010 episod:
Jag pratade flygplan med Petr Hakl som berättade att de har en gammal aerodynamikprofessor (70 bast) i Tjeckien som ritar combatprofiler åt dem. När han hade konstruerat en vacker Spitfirevinge åt Petr och sedan såg den med grus i framkanten så bra skrek han. -'Aaaaah! What have you done!?!?! I made calculations for this wing!!!' Han var inte alls belåten.

~Lanz
1st NC Fredrik Lanz

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » fre 23 jul 2010, 20:15

lanzerman skrev:
ässet skrev:Hej.
P.
Haha, WASG 2010 episod:
Jag pratade flygplan med Petr Hakl som berättade att de har en gammal aerodynamikprofessor (70 bast) i Tjeckien som ritar combatprofiler åt dem. När han hade konstruerat en vacker Spitfirevinge åt Petr och sedan såg den med grus i framkanten så bra skrek han. -'Aaaaah! What have you done!?!?! I made calculations for this wing!!!' Han var inte alls belåten.

~Lanz
HAHAHAHAHAHAH!!!!!!! :lol: :lol: :lol: :lol:

Skriv svar