Hur skyddar man Lipo batteriet bäst?

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Taffan

Hur skyddar man Lipo batteriet bäst?

Inlägg av Taffan » sön 19 sep 2010, 21:40

Jag har flugit ett heat med elsetup i år (Jönköping) slog ihop med ett annat plan så halva vingen försvann, Konstigt nog slutade det flyga :shock:
så det stog på nosen i åkern som inte var allt för hård. Såg inte ut att vara allt för stora skador på kroppen, men när jag plockade ur batteriet (3000mah)så var
det alldeles hett och hade fått en buckla i delen som låg framåt. Så det fick ligga i en grop under övervakning. Det började svalna först efter en timme.
Jag hade en 5cm lite hårdare skumgummibit som dämpning mot motorspantet men det hjälpte inte.
Ett nytt batteri åt skogen.. Dessutom hade ett lager gått sönder i elmotorn (Tgy 3530) :evil:

Är det någon som har något bra tips hur man ska skydda batteriet utan att hindra kylning av det?
Twin e Coolare 8) C-3603 Thun t.ex har två fenor, Twinfenad asså :-)
RED TAIL Squad - The best of the best.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Re: Hur skyddar man Lipo batteriet bäst?

Inlägg av Sailor-Martin » mån 20 sep 2010, 19:10

Ja, bäst på att svara på detta är egentligen geschwaderkameraden Friedrich, men själv gör jag numera så att jag åtminstone stoppar in en extra bit friggo bakom motorspantet så att skruvarna täcks in av friggon och förhoppningsvis inte trycks in i acken vid hård kontakt med moder jord. Detta är väl den största risken vid krasch, att skruvarna trycks in i acken. Hände mig vid ofrivillig kontakt med moderjorden under Trosa-tävlingen. Resultat: Ett batteri som svällt upp och är mer eller mindre paj.

Men egentligen bör man nog skydda ack-paketet med lite aluminum och tunn skumgummi emellan.

Jag tar iaf med mig brandfilt och skumsläckare, om olyckan skulle vara framme. Under 7 heat med el är ju risken att det smäller förr eller senare.

/el Dix

Pettersson

Re: Hur skyddar man Lipo batteriet bäst?

Inlägg av Pettersson » mån 20 sep 2010, 20:57

Här är texten och ett par bilder till en artikel som jag skev till Mfn för några år sedan (07 tror jag), en nästan likadan artikel har också varit med i Aces High, dock var inte bilden om hur man skyddar accen (eller det vill säga hur jag skyddar mina accar) med i den artikeln.

Gammal artikel

En del i artikeln kanske får tas med en nypa salt, jag vet inte för jag har inte läst igenom den sen jag skrev den och det har ju hänt en del på el-sidan sedan dess.

En friggobit som skyddar accen framför själva paketet är nog inte fel det heller, som komplement.

/Fredde

Skriv svar