Sida 1 av 2

Prototype high altitude aircraft

Postat: lör 27 nov 2010, 12:44
av gundlach
The story begins in the south off Sweden, in a bunker were a member of Cockspur squad lives.
After a season with a new model the Bv155-B the member are now locking for a new plane, latest plane have a large wing span of 1625mm, now he has his eyes on another high altitude plane.

After many hours behind the computer he has now found what he was locking for, the new plane was a prototype high altitude reconnaissance aircraft, the program was originally started in 1940 about the same time as the Me 163.By the end of the war some 40 test flights had been made using the first prototype mainly, but some test flights had taken place using the second prototype. In these test the DFS 228 was taken up to the release altitude on the back of a Do 217K in a piggy-back configuration.
The second prototype was destroyed in May 1945,, the first fell into American hands during the closing days of the war. Some A series production aircraft may have been under construction at the end of the war.
228_2.jpg
228_2.jpg (21.84 KiB) Visad 13711 gånger
Now after 65years the plane is fell into the hands of Cockspur squads prototype constructor Mike.
Engine on the plane was a Walter HWK 109-509A-1 Rocket engine with 1500 kg trust, but the must importing thing was the wing area 30 sq m and the wing span of 17.56m. Which means that the model can use size 25 engines. The new plane in scale 1/12 has the wing span of 1,46m and the length of the body 0,89m.
dfs228_21.jpg
dfs228_21.jpg (50.34 KiB) Visad 13698 gånger
The first prototype have been under construction using foam to the body and brown paper, the wing is foam with epoxy laminate .

Body is made in tree peaces, front is 95mm middle is 420mm and back is 375mm. Elevator is 370mm length and fin is 130mm high. Wing is made in four peaces with inner wing at 340mm length and the chord is 210mm and the outer wing is 365mm length and wing tip chord is 70mm.The outer wing tip is 30mm balsa 5mm thick and total wing span is 1460mm, wing airfoil he use Naca 2410.
Body Formns1.jpg
Body Formns1.jpg (31.02 KiB) Visad 13661 gånger
Wing Profils1.jpg
Wing Profils1.jpg (30.49 KiB) Visad 13668 gånger


On the wing he use two Micro servo VS12M Ultra thin 8g, the elevator servo is Hitec HS-82MG.The engine is Orbit 10-18 and Jetispin 55Amp speed regulator, prop is 9*4,5 APC-E, receiver is 2,4ghz Futaba. The ack is LM Fast Charge 3000 5S 20C LiPo .The plane wais 1300gr.
DFS 3.jpg
DFS 3.jpg (60.45 KiB) Visad 13690 gånger
Paint on the plane is white bottom and pink top (the wife’s choice).Now we waiting for god weather so we can do the test flight. More to come!


BWM

Re: Prototype high altitude aircraft

Postat: sön 28 nov 2010, 11:22
av Denny_the_killer87
tuff! vad hade originalet för motor? tuff färg på maskin den skulle inte ens muppjulle ha svårt o se :mrgreen:

Re: Prototype high altitude aircraft

Postat: sön 28 nov 2010, 13:09
av gundlach
Hej Denny!

Det var tänkt att planet skulle ha en raket motor som driv kraft, just den som jag skriver i min "lilla artikel".Men det finns inga säkra bevis på det då dom hade problem med att ventiler som frös på grund av den höga höjden.
Och färgen blir bra nu när vi har vinter landskap :twisted:

BWM

Re: Prototype high altitude aircraft

Postat: sön 28 nov 2010, 21:34
av sebbe 335
Ha, detta var ett plan jag planera att bygga och stor tävla med en gång i tiden! Gillar starkt att man låg på mage och flög...
Kul att någon byggde ihop det! Skall du tävla med den så finns det ett målningschema på luft 46 för denna!

//Sebbe

Re: Prototype high altitude aircraft

Postat: tor 02 dec 2010, 07:46
av Wolf
Fräckt!
Gillar att du alltid kör stort!

Re: Prototype high altitude aircraft

Postat: sön 12 feb 2012, 10:16
av gundlach
Hello!

Time to wake up!!!

Har nu bestämnt att åter uppliva ett vilade projekt, fick gjort två prov flygningar innan den fick när kontakt med moder jord :wink: :wink: :wink:

Så den prototypen fick läggas undan, bygger nu den andra prototypen och nu blir den en komposit kropp och vinge i cellplast, borde bli bättre. Har även en ny el seup jag vill prova, mer om det senare.

Pluggen har kommit så långt att jag ska klä den med epoxi/glasfiber för att stärka upp den.
DSC0021.JPG
Plugg klar att stärkas upp.
DSC0021.JPG (133.74 KiB) Visad 13163 gånger
Fick möjlighet att komma ut till Grupp syd bygg helg och fick hjälp av Fredrik att skära ut den yttre ving delarna, då dessa är lite svåra att skära ut snyggt. Vilka maskiner dom har, tänk vad man kan testa med de möjligheter en CNC-Foam Cutter kan göra.
DSC00032.JPG
Yttre ving delar i CNC-Cutter
DSC00032.JPG (37.9 KiB) Visad 13176 gånger
DSC00033.JPG
Se hur den skär, man blir ju helt salig!!!!
DSC00033.JPG (30.73 KiB) Visad 13160 gånger
Så nu åter står att fixa fram lite epoxi, för att komma vidare.

Re: Prototype high altitude aircraft

Postat: sön 12 feb 2012, 16:11
av gundlach
Hej !

Har hittat en intressant sida om manen som byggde raket motorn, Helmuth Walter.
Som även byggde motorn till Me 163 "Komet", Bachem Ba.349 "Natter"och DFS 228 "Sagefisch"
mm.

Mycket intressant läsninghttp://www.walterwerke.co.uk/walter/index.htm

Re: Prototype high altitude aircraft

Postat: sön 24 mar 2013, 10:56
av gundlach
Motgångar kan vara bra ibland men denna gång, var det inte så kul.
Pluggen ligger fint i delnings planet, första halvan känns bra ska dela på delnings planet ifrån gjutningen. Då händer det som inte får hända, gjutningen spricker vid ving roten helvete också :evil: :evil:

Under söker pluggen och kan inte se några skador på denna, skönt. Så vad göra göra en ny gjutning och ha mer förstäkning, eller göra kroppen i frigolit.
Lutar mer mot blå frigolit kropp, och kanske göra en ny gjutning lite senare. Har ju mallar till kroppen färdiga efter den första prototypen, blev så arg i verkstaden att jag gjorde en rejäl rensning och ut med alla gamla projekt och rensa byggbordet.
Dags att börja om :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Re: Prototype high altitude aircraft

Postat: sön 24 mar 2013, 11:07
av Denny_the_killer87
Kan tänka mig att det lutar åt Allierat sabotage mellan limmets färd från fabrik till Gundlach werke.
Oftast sker sådana saker vid omlastnings zonerna. Mycket beklagligt
Men ingen stoppar Luftwaffe så påt igen :D vi från Luftgeboren supportrar med med Güt humör!
Och följer tråden med spänning!

Re: Prototype high altitude aircraft

Postat: sön 24 mar 2013, 11:33
av gundlach
Sicherlich ein alliierten Sabotage gegen Cockspur Prototypenwerkstatt.
Dies wird sehr ernst genommen werden und verdergällning wird schnell und hart. :x

Re: Prototype high altitude aircraft

Postat: ons 03 apr 2013, 13:19
av Denny_the_killer87
hehe, hur går det med formen? väntar ju på bilder :D

Re: Prototype high altitude aircraft

Postat: fre 19 apr 2013, 12:53
av gundlach
Det går framåt, har gjort nu halva formen klar och har gjort klart inför den sista halvan.
Denny_the_killer87 skrev:hehe, hur går det med formen? väntar ju på bilder :D

Re: Prototype high altitude aircraft

Postat: sön 21 apr 2013, 10:45
av gundlach
Äntligen är av gjutningen klar av pluggen, gjorde delningen imorse kunnde inte vänta längre.
Delning-av-gjutning.JPG
Delning på går.
Delning-av-gjutning.JPG (38.16 KiB) Visad 12407 gånger
Delningen gick bra förutom att fenan hade fått en skada, me det får vi fixa med lite gelcoat spackel.

Tyvärr så fick pluggen skador vid delningen men det gör inget för nu har den gjort sitt.
Gjutning.JPG
Pluggen och halvorna
Gjutning.JPG (35.42 KiB) Visad 12402 gånger
Så här blev halvorna, nu återstår efter kontroll av halvorna, lite spackling och sedan ska det göras vax on vax off.
Sedan blir det gjutning, ska bli kul att se hur den blir hmmmm.
Vä-Hö-228-halvor.JPG
Halvorna
Vä-Hö-228-halvor.JPG (27.52 KiB) Visad 12410 gånger

Re: Prototype high altitude aircraft

Postat: sön 21 apr 2013, 13:16
av Per Danielsson
Snyggt byggt Micke !
En fundering bara . Blir det inge svårt med sammanfogning av halvorna . Det finns ju ingenstans att komma in i formen . Eller du tar allt framiffån ?


Per D

Re: Prototype high altitude aircraft

Postat: sön 21 apr 2013, 13:31
av gundlach
Tack Per, jo det kommer att bli en utmaning att sammanfoga halvorna.
Men har en plan att gå in igenom vingarna och använda lego hjul på en aluminium pinne.
Går inte detta kommer jag att ta upp tre finger hål i bulkheaden som användas som kast grep,
så den första provgjutningen får utvisa vad som funkar och inte funkar,