Effektivisering av CNC skärning

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

maroz
Kontakt:

Re: Effektivisering av CNC skärning

Inlägg av maroz » ons 16 dec 2015, 13:16

Hämtade ut lagerna för Z idag :D
Z lager.jpg
Z lager
Z lager.jpg (90.46 KiB) Visad 10772 gånger

Per Danielsson

Inlägg av Per Danielsson » sön 27 dec 2015, 12:03

Hur går det med bygget ?
Vilken storlek på skenstyrningen använder du ?
Perfekt med många röda dagar nu , då blir det väl mycket byggt ?? , eller pockar familjen på uppmärksamheten ?

/Per D

maroz
Kontakt:

Inlägg av maroz » sön 03 jan 2016, 11:07

Just nu pågår bara materialinsamlandet, tyvärr inget byggt nu i helgerna. Familjen är ju prio och förkylningar och magsjuka som avlöser varandra bättrar ju inte på oddsen för byggtid :)

Sen är jag lite (eller ganska mycket) beroende av min bror som fixar delarna till stommen.

För y axeln blev det 16mm axel (SBR16) och för z 12mm skenstyrning (MGN12)
Fick lager bockarna för skruvarna nu i mellandagarna så nu är det bara skruvarna kvar för mekaniken.

maroz
Kontakt:

Inlägg av maroz » tis 24 maj 2016, 19:48

Idag fick jag fixat skruvarna 😁.
Hittade skruvar med dubbla ingångar så nu fick jag ut 8mm/varv.
Bara hålla tummarna att stegmotorerna orkar.
Bilagor
image.jpeg
Trapetsskruv
image.jpeg (109.45 KiB) Visad 10531 gånger

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » ons 25 maj 2016, 14:24

Som några av er redan vet har jag byggt ihop mig en cellplastsåg. Det blir artikelserie av detta i AoH de kommande numren, så läs gärna för lite inspiration och mina nybörjar-erfarenheter (läs "misstag").

Det jag använt är Lethmate såg-sats med kontrollkort och allt. Kompletterat med GMFC USB-kort och GMFC (gick från Pro till Expert när jag började skära kroppar).

Lätt? Nej. Gick det bra? Ja, ganska. Kommer jag att använda den? Garanterat. Roligt? Jojomensan... :D

Artikelserien börjar antagligen i nästa nummer av AoH. Läs och se mer där.

/sailr

(Som parantes: Vikkid är 13 och har snart sommarlov - kanske finns det ett ledigt sommarjobb åt honom i Elmberg-werke? :mrgreen: )

Erik H

Inlägg av Erik H » tor 07 jul 2016, 10:26

Nyfiken
Är det denna du har använt? http://www.rc-letmathe.de/themes/katego ... ante1=1104
Vet du i vilket nummer artiklarna kommer, känns som intressant läsning :D

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » tor 07 jul 2016, 22:18

Erik H skrev:Nyfiken
Är det denna du har använt? http://www.rc-letmathe.de/themes/katego ... ante1=1104
Vet du i vilket nummer artiklarna kommer, känns som intressant läsning :D
Japp det är den, jag valde den lilla på 640mm. Och sen tillkommer elektroniken.

Del 1 i artikeln finns i senaste numret av AoH, som är ute sedan ett par veckor tillbaka. Andra delen (som också är sista) kommer i nästa nummer som kommer efter sommaren tror jag. Sen planerar jag en uppföljande artikel också, som inte är riktigt klar än.

Ja och att det har osat bränd plast i Elmberg-werke halva sommarlovet redan, det kan jag lova! Barnarbete?? Jomen jo, det är lagligt, jag har kollat... :mrgreen:

Hade jag inte haft fullt upp med att förbereda EASG i Orsa/Tallhed så hade jag redan ritat flera nya konstruktioner, det blir på nåt sätt roligare när man har en skärmaskin som gör precis som man säger till den. (Dagens skämt... :shock: )

Allvarligt, efter att ha använt sågen ett tag nu är det lätt att inse fördelen. När man lyckas att skära ut helt perfekta vingkärnor - med uttag för vingbalk och "rakbladsvassa" bakkanter - då är det riktigt roligt! :D

/sailr

Erik H

Inlägg av Erik H » tor 07 jul 2016, 23:59

Härligt :D
Blir en resa till tidningskiosken imorgon, ska bli intressant att läsa om bygget! Har tittat på den maskinen i dryga året och känt mig sugen många gånger. Föreställer mig att det är skönt att slippa göra fysiska mallar och lagra dessa. Även att det måste bli kanon precision så att alla bitar man skär ut blir likadana utan små variationer, det ända vad jag förstår är det tråkiga är att göra och ladda ämnena i maskinen.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » fre 08 jul 2016, 14:59

Ja alltså, det här med CNC-såg har sina för- och nackdelar. Ja man slipper göra fysiska mallar. Men, man måste göra mallar i CAD som måste linjeras (synkas) i datorn och det kan vara nog så plågsamt. Lite beroende på vad för CAD man använder och hur komplexa mallarna är.

Sen finns det tusen saker som kan gå käpprätt. Läs mer om några problem jag stött på i den här tråden: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... plypage=99

Nu senast fick Viktor och jag problem med Kerf på rot-mallen till Battle-vingar. Tog ett tag innan vi upptäckte det, så x antal höger-vingar har blivit aningen felaktiga (för kort korda och lite ellipsformade, vilket är bra på en Spit men inte på en Battle :shock: ).

Så mitt svar är att ja det är en kul energi-kick men det tar TID att få allt att fungera som det ska och när det väl börjat fungera som det ska är det stor risk att det inom kort händer något som gör att det återigen inte fungerar som det ska. Så har man tid, lust och energi (och pengar) så är det en bra idé. Annars ska man fortsätta att skära för hand, för man hinner skära otroligt många modeller på den tid det tar att bygga en CNC-såg. 8)

Men NÄR man fått det att funka, då skär den ju exakt den profil man vill ha och den skär exakt raka kroppar, osv. Men som jag skrev i nån tråd tidigare, i jmf med en 3D-skrivare är en CNC-cellplastsåg rejält bökig att få att leverera på ett bra sätt. Jag tror dock att det där beror en del på hur bra sågbord man bygger också och hur man lägger upp mallar m.m.

T.ex. har jag nu lärt mig att för de mallar som man ska skära ur vingsadel så ska man lägga mallarna upp- och nerr i datorn/CAD/GMFC. Då hamnar automatiskt vingsadeln på samma höjd som kroppen skurits ut på, t.ex. På samma sätt ska man göra med bakkroppen, skära ut uttag för stabbe med cellplast-blocket på samma håll som man skar ut bakkroppen. Så blir det samma höjd. Så slipper man hålla på att mäta in. Eller få fel höjd för att blocken var en aning olika höga.

/sailr

Skriv svar