Mölnbos Thunbyggare

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

jernis

Mölnbos Thunbyggare

Inlägg av jernis » lör 16 apr 2011, 10:06

Halloj.

Tack för alla glada tillrop och kommentarer i Blue Max:s byggkvälls tråd. Men istället för att härja i den så kommer här den utlovade bygg loggen.

Enköping och Strängnäs. Hmm låter helt klart intressant. Vi får väll se hur lång tid det tar att få sakerna i luften, samt införskaffning av mod att deltaga på något sätt =).

Det var ju 2 kitt som införskaffades ett till mig ( och ett SMS till polarn Rollie för att informera honom om att han just blev ägare till ett Thun Kitt. ( Berättade samtidigt att "Nu skall vi börja med Kåmbat sörru!!" ) Vilket han blev överraskad men glad över.) , och här kommer lite bilder och kommentarer från byggandet av ett av kitten

Kärran är tänkt för El drift. Och eftersom jag inte alls har koll på hur många rpm som motorer med olika 3/4 cell / olika proppar ett drar så har det blivigt ett visst surfande efter andras el setuper. Dock utan att få riktigt ordning på det hela... Hittade gamla referencer från 2010 i Aces High ( hittar man gamla editioner på siten någonstans? (nu skrev jag olika URL;er tills jag fick upp gamla grejer =) ) Men den motorn hittar jag inte spec:en på. Däremot så såg jag en bild på en av motorerna som Blue Max gänget hade så den tänkte jag "Tjoho den måste ju vara rätt... den beställer jag direkt!!!".. men ( BACKORDER ) hos hobby king...

Hmm något måste ju driva kärran. så det hela slutade med detta :

Motor Turnigy L3015A-1000 Brushless Motor http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14733
Propp 9x6 http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=10392

Batteriet har jag inte fixat ännu. Vet inte riktigt om 3s1p 3000 mAh räcker eller om det måste till mera?

El motor hanteringen regler etc är lite rörigt för någon som är ny på detta. Skulle inte ni som har koll på det hela skapa en tråd med era Setuper så att man enkelt kan "planka" någons lösning och kunna ha regel rätta grejer direkt?

Jag for iväg för att införskaffa material för att att bygga kitten. och tänkte i samband med det fixa streamers.. Men vad skall man man som streamer? I reglerna hittar jag 12 meter ( +- 1/2 meter ) samt ca 10-15 cm bred. men Jag hittar inga referenser till material ? Så då kommer en fråga om Vad är det för något ni har till era Streamers?

nog med förvirring o frågor. här kommer lite bilder !

Efter att ha läst lite om hur man bygger Vingen från instruktionerna så satte jag igång.
Bild

Det här gick ju galant. Jag måste säga att jag är imponerad av kittet. Bra passformer. allt verkar 90" och snabbt med smält limm går det också!.

Detta är efter ca 15 minuter efter att jag tog bort tejpen på vingarna.

Bild

Det går riktigt snabbt!. Sedan tog det hela lite längre tid.. ( Mest pga SMS skickning till Polarn Rollie och uppstart av dator för att kunna kolla bygg beskrivningen )

Förstärkningarna i kroppen :

Bild

Och efter ca en timme o 20 minuter så såg det hela ut så här :

Bild

Då detta skall bli en kärra för El drift så kanske några av er har bilder / tips på motorfäste samt "cowl" och hur ni löste det hela?

Åter kommer när det hänt någe mera =).

Tjoho! / Jernis.

kjelle

Re: Mölnbos Thunbyggare

Inlägg av kjelle » lör 16 apr 2011, 11:33

Hejsan Jernis

Mölnbo ...då måste ni ju komma till Trosatävlingen åxå :lol:
Streamer ....köpes från Granngården eller vad dom heter nu .....delas på mitten med en skärapparat ( finns under bygg o trix )
Den motorn du valt kan nog räcka till med en 9x6 snurra ...hur många amp den drar är ju en annan historia :roll: ( 9x6 ...enligt de "ny" på provreglerna så får man om motorn inte varvar över 12000 rpm ...om jag förstått allt rätt 8) )
Du/ ni är välkomna till Trosafältet ...flyga, skära streamer ( jag har en apparat) och kanske lite försiktig jakt för att "känna på" :D

/gubben

jernis

Inlägg av jernis » lör 16 apr 2011, 12:33

Hej.

Ja det låter skoj!.
Ok så Streamer man man köpa på Granngården. men det heter väll någe annat än Streamer på Granngården?

Hur som haver.

lyckades logga en 35 minuter till

började enligt instruktionen att klä vingen
Bild

Och efter lite skärande o limmande samt massa strykande så hade man detta
Bild

Hoppas det skrynkliga blir mindre när det hela torkar ( och förhoppningsvis krymper lite.. )
Det tuffar på..

Mvh / Jernis

kjelle

Inlägg av kjelle » lör 16 apr 2011, 14:59

Markörband ..

Det skrynkliga försvinner när det torkar ...skulle det bli lite kvar så snitta upp och lägg i lite lim igen så blir det bra
snabba grabbar ....bra det i AC sammanhang :wink:

/gubben

jernis

Inlägg av jernis » lör 16 apr 2011, 17:07

Tackar tackar. Då vet jag vad som skall införskaffas =)

Tröttnade på att vara ensam byggare så ( eftersom jag tjuvstartade lite =) ) jag åkte över till "Rollie" med hans kitt, Startade timern o sa " vingen fixade jag på ca 30 min hur lång tid tar det för dig?"
Bild

Efter att ha inspekterat vingen några sekunder, började smältlimmet att rinna, och efter ca 27 minuter (grr) såg det ut så här :

Bild

Och ytterligare 10 minuter sedan stod en nylimmad glasfiberinplastad vinge o torkade i ena hörnet..

En fråga ( kanske stod i beskrivningen men som jag missat ) Var ligger tyngpynkten på Thun kittet ( ritat av denny? )?

mvh / Jernis o Rollie.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » lör 16 apr 2011, 19:14

Skitkul byggtråd, härligt å se all energi som flödar! :D

Streamerfrågan har ni fått hjälp med.

El-frågorna då: Jo, det här med el är mera komplext än glödstift, helt klart. Men min erfarenhet är att det är lättare att börja flyga aircombat med el än med glödstift så det är definitivt inte fel att välja el.

Kollar du in min aircombat-blogg (http://8loop.net/aircombat) så hittar du lite av mina erfarenheter med el. Dock, de setupar jag har där är anpassade till förra årets el-regler. I år har vi mycket öppnare regler som gör det lättare att hitta en setup inom reglerna. Men de nya reglerna gör det också klurigare att välja eftersom det är fler parametrar att skruva på.

Den motor du valt lär dra propellern (9x6) men med lågt RPM (ca 10-11.000 skulle jag gissa, på 3S-ackar). Du har möjlighet att öka på diametern på proppen till 10x6 eller 11x6 för att få mer drag, med det låga RPM:et. Det är egentligen inget problem med lågt RPM, en elmotor drar generellt mindre ström vid lägre RPM och med större belastning än med högt RPM.

Motorn kommer dock att dra en hel del ström. Den är"rate:ad" på över 500W, på Hobbykings sida. Mitt tips är att köra med nånstans mellan 5000 och 6000mAh ackar (3S LiPo). Du kommer att vilja ha mycket kräm när du flyger Aircombat och då går det mycket ström = du behöver stor ack för att hålla dig i luften i 7 minuter. (Som parantes kan nämnas att på många sändare som använts i Aircombat har gasspaken en lätt böjning framåt - det är ingen slump...) :)

Det är också bra att ha lite extra krut kvar i acken efter de 7 minutrarna är slut. Inte så dumt att kunna gå om ett landningsvarv till om man inte riktigt lyckas få till en bra landning.

Jag har tänkt lägga upp exempel på el-setupar som funkar med de nya reglerna men i ärlighetens namn har jag inte hunnit testa dessa nya setupar ännu. Jag har köpt på mig en pack olika elmotorer som funkar med de nya reglerna som jag kommer att testa under tävling i sommar. Återkommer med mer info om detta.

Ska jag dra en setup som jag inte testat ännu - men är rätt säker på att den funkar - så är en Turnigy 35-36 ca 1400kv med 5000mAh 3S ack och ett Turnigy Plush 40A reglage ett tips. Funkar säkert utan problem med en 10x5 prop. Men jag har inte provat den själv (ännu). Men som sagt, det finns många olika setupar som funkar. Lägre RPM => större stigning. Behöver man mer kräm i sin setup kan man dessutom gå upp till max diameter (11 för .25, 10 för .20, 9 för .15).

Jag bygger själv en Thun (plus flera andra modeller parallellt) för el, från Dennys kit. Jag gjorde så att jag la till cellplast ovanför motorkåpans undersida, för att få ett helt nosparti. Sen kapade jag nosen (med kniv) på lagom avstånd från nosen så att motorn kommer att få plats, dvs propellern går fri framför nosen. Sen limmade jag ett motorspant (ingår inte i kitet, jag tog 5mm balsa) till kroppen och fäste motorn i den. Sen är det bara att limma dit resten av nosen framför motorspantet och voila så är motorinstallationen klar. Fartreglaget bakom motorspantet, gör hål i motorspantet innan fronten limmas på för de tre kablarna.

Åtkomst av acken kan man fundera på. Kan vara idé att skära upp en lucka på toppen av kroppen - framför cockpit-huven men bakom motorspantet - för att snabbt kunna byta acken under tävling. Alternativet är att montera av vingen och byta ack, men det tar enligt min erfarenhet rätt lång tid - och det kan vara stressigt på aircombat-tävlingar.

Har för mig att Denny byggt en Thun för el, kanske vi kan få lite fler tips från det hållet? :)

Lycka till och fortsätt att skriva och fråga här på forumet! Ju fler frågor med svar, desto mer hjälp får även alla andra som inte skriver sina frågor här.

/Martin

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » sön 17 apr 2011, 23:21

Hoppas ni inte flyger lika bra så som ni bygger fort i så fall känns det som att vi kommer få stor stryk i sommar!! :shock:

Ärligt! Skit bra jobbat grabbar!!! :D

Angående El-Setup så håller på i falköpings klubben Bluemax och provar el setuper med Emax motor med 5mm axel 1400kv om jag mins rätt.
så jävla struligt med el bara... Glödstiften är ju bara tanka flyga, men men det är mitt tycke! hehe!
men det verkar som att vi börjar nå målen! ja 7 minuter på fulgas alltså 8)

Väntar redan på nästa uppdatering, saknar ni någon info i bygganvisningen eller synpunkter på kittet så säg gärna till! det uppskattas mycket :wink: !

/Denny Gc-Väst

Ps: Tyngdpunkten skall vara 1/4del framifrån framkanten på vingen :) en bra synpunkt hade glömt det :P
Luft-geboren mächtige Geschwader

jernis

Inlägg av jernis » mån 18 apr 2011, 07:37

Halloj igen.

Det var egentligen tänkt att detta skulle postas lite tidigare. men fastnade i soffan o drullade i säng igår istället.

Jag tror inte ni behöver vara så oroliga gällande sommar o stryk, det är nog mer vi som bör vara det =).
Strålande att ha konstruktören här att kunna fråga direkt. De frågor som har dykt upp har vi fått hjälp med.( skönt med snabb respons! )
Tyndpunkten fick jag nu, Jag vet att jag har funderat lite på placering av Ack Men det blir bakom motor spannet för att justera Tyndpunkten. ( finns inte riktigt någon annan plats =). ) Storlek på roderutslag ( kanske inte så viktigt ) men jag tänkte sätta dom ca +- 1cm på höjd o skev.

Tack Martin för el-motor tips. Ja din blogg en bra med massor av information!.
Vi sitter o väntar på motor ( som åker paket just nu ) och jag funderade för mig själv. angående "35-36 ca 1400kv"

Attans att man inte hade någon motor som matchar det tänkte jag o tittade på min gamla hängiga Trainer..... .

Rollie har tuffat på vidare i sin lilla bod :
Han tyckte dock att placeringen av stabben enligt ritningen var helt felaktig så han placerade den där den "skulle vara".
Bild

Vi får väll se om den stannar där eller om den flyttar sig..

Själv så har jag kommit hyffsat framåt
Kropp o stabbe färdiga oklädda

Bild

Men det var ju det där med Motor o fäste.. Fram med Sågen!
Bild

o Vipps 30 sekunder senare så hade man en kortare nos!
Bild

Gissa om jag blev förvånad när jag satt o klurade över motorer och det visade sig att jag i min visdom hade valt helt rätt motor till trainer för några år sedan. så Vipps skruv av o skruv på.
Bild

Motorn är visserligen 1100 kv men ändå en 35-36:a =)

Framfarten fortsätter!

mvh / Jernis

kjelle

Inlägg av kjelle » mån 18 apr 2011, 09:16

Hallå där snabbyggare....
1100 kv funkar om du kör med 4 celler (lippo så klart ) ...men har ingen aning om hur stora ...amp ...dom måste ha :roll:
Såg att motorn ...eller det såg ut som om motorn va väldigt nedåtriktad ....det lär du få bekymmer med ....rakt frm ...möjligen lite höger för att ta bort vridmomentet så flyger dom bäst :wink:

/gubben

jernis

Inlägg av jernis » mån 18 apr 2011, 10:18

Hej.

Ok tackar.
Hmm.. Av bara farten så riktade jag motor ner och till höger..(gammal vana från tidigare byggen) Men det skall man alltså inte göra?

Får ta o Pula in inte brickor på nedre delen av motorn för att rikta upp den i såfall.
Det här med Combat kräver lite erfarenhet märker jag =). Tidigare har målet varit att bygga något som håller sig i luften och flyger så lugnt o fint som möjligt. Men här är kraven lite annorlunda märker jag =).

Mvh / Daniel.

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » mån 18 apr 2011, 11:59

Hej igen speedbuilders! :wink:

Angånde motor rikting skall den vara 0 grader höger. om du nu måste rikta högar ta inte mer än max 1 grad
samma gäller nedåt riktingen. helst 0grader eller max 1 grad ner. annars blir modellen väldigt konstig. men som sagt det får absolut inte peka uppåt! :wink:

Detta angånde Lipo motor mm.

Motor
Vikt på motor brukar vara mellan 90-110g "thunen behöver lite vikt ifram"
gärna en propp axel 5mm cirkus ( klarar bättre mark kontakt) samt axeln sviktar inte mellan lagren och ger obalans i proppen vanligt på 3.1 axlar tex
ta gärna lite för stor motor mot vad som behövs. en motor och fartreglage som går varmt äter upp din flygtid om motorn väger 20g mer men går kallt kommer du säkert att få några sekunder extra. tex på mina edf fläkatar hade jag 6.00min flyg tid byte till ett större reglage och fick 6:20sek tar motorn 40amp ta ett 60amp reglage. du kan även få en streamer i proppen och motorn går tröggt utan att du märker det det tar då gärna extra 10-20amp..

ESC
Fartreglage för combat. ja som sagt välj ett som är 30%större än motorns max amp kolla så det har Hitemp protection. drar av effekten till motorn är bäst.
reglaget bör vara minimum 4celler dåd et är vanligast.

Lipo
många kör 4cell 4000mah 20-25c
eller 3cell 5000-5800mah 20-25c
Köp INTE Zippy batterier! de har dålig balansering dåliga lödningar internt samt de ljuger om C antalet på ackarna...
De bästa hongkong batterierna är Turnigy brukar max skilja +-0.1v per cell samt de är alltid storageladdade så ackarna är fräsa när du får dem.
ska du köpa i sverige så kan jag rekomendera Flightpower från RCflight.

GLÖM INTE ATT SKYDDA ACKARNA!!!! de är ju ganska dyra...

har ett bra tips som funkar faktiskt på batterier ta longsidan av batteriet, tillverka sedan 2st 1mm Plywood sidor av batteriet som är 3-4cm längre än batteriet
den utstikande plywooden skall vara framåt där du sätter en EPP klos sedan kör du el-tejp hela vägen längst batteriet har funkat 4 krasher för mig nu iaf :)
Brandväggen i planet döar ackarna annars....

Kör hårt!!!

/Denny :)
Luft-geboren mächtige Geschwader

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » mån 18 apr 2011, 12:19

Nu måste jag nog säga emot dig lite Kjelle, men jag gör det med brasklappen att jag är ute på hal is (fast den egentligen redan smält i vårsolen) :D

En 35-36 orkar normalt dra en rätt stor propp. Med KV på 1100 snurrar den ca 11.000RPM med 3S. Med 4S snurrar den ca 30% mer, d.v.s. ca 14.500RPM.

Med 4S är max prop alltså ca 11x5. Med 3S är det 11x6. (6,5 om man ska va noggrann). Men, man måste så klart mäta varvtalet vid olika prop - ju större prop och stigning, desto lägre varvtal.

Frågan är vad som drar bäst - 11x5 på 14.500 eller 11x6,5 på 11.000?

Jag tror att det är ungefär jämnt skägg, men jag kan ha fel. (Det var här den hala isen kom in i bilden). Teoretiskt sett utgår el-reglerna från PSS (prop slip stream) -summan, där varvtalet sänks om man höjer stigningen - dvs den dragkraft som proppen orsakar som produkt av varvtal gånger den stigning som proppen skruvar sig fram ska vara konstant. Nu finns det fler parametrar som spelar in så teorin stämmer säkert inte 100% med praktiken (när gör den det?) men i stort ska det bli rätt så lika.

Sen ska jag tillägga att första gångerna ni provar Thunen med elmotor så kvittar det vilken prop/ack-setup ni kör (3S 11x6,5 eller 4s 111x5), bara ni har tillräckligt drag för att komma i luften. Den optimering vi pratar om ovan spelar bara roll när man vill få ut det där lilla extra i stridens hetta.

Vad gäller motor-riktningen håller jag med - motorn ska i en aircombat-modell generellt sett riktas rakt fram eller möjligen en liten, liten aning åt sidan och ner. Dock, jag har flugit flera heat med en kraftigt nedåtriktad elmotor på min Typhoon under förra året (rent misstag, det blev lite fel i bygget helt enkelt). Den drog neråt i start så jag kunde inte handkasta den själv, men i övrigt funkade den. Men kan man undvika att få såna snedheter så flyger kärran bättre, helt enkelt. Så bättre rätta nu än efter en krasch. :D

Sen är det här med krökt propelleraxel ett elände. Det finns motorer som har bättre system med tjockare propaxel som monteras på motorns mantel, som jag kommer att prova under säsongen.

Dennys tips om att skydda acken är bra, jag gör nåt liknande fast med aluminum. Sen håller jag inte med om Zippys ackar, jag har kört en hel del heat med Zippys Flightmax och de har funkat helt ok. Har heller inte sett några obalanser eller att de skulle vara under-rated, men jag har iofs inte maxat på C-talen, vare sig vid laddning eller urladdning. Ska dock prova andra ackar den här säsongen, får se vad det ger.

/Martin

Rollie

Inlägg av Rollie » mån 18 apr 2011, 12:33

Jaha du Jernis.

härligt att motorn är på ingående och färg inhandlad.
Snart dags att visa sin konstnärliga ådra :shock:
Redo för målning som sagt, hur går det för dig?
Bilagor
IMAG0104.jpg
Ja titta på stabben... Tillbaks på ursprungsplats.
IMAG0104.jpg (103.43 KiB) Visad 7310 gånger

kjelle

Inlägg av kjelle » mån 18 apr 2011, 12:46

Sorry ...fel av mig ...tänkte inte på de nya reglerna ...igen 8) ...lär väl ta ett tag innan man lär sig ...gubbe som man è :wink:
Vet jag provade en Thun ...tidigare med 9x4,7 och helt plötsligt så blev den roligare att flyga ..men då fick man inte ha en sådan :?
...ska no testa lite till :lol:

/gubben

jernis

Inlägg av jernis » mån 18 apr 2011, 13:30

Hallo. Det är strålande med all den information som sprutar ut i tråden!.
Massa El exempel, tips råd o setups!! Rikigt bra. Mer sånt det hjälper strålande.

Jasså! Rollie har "fuskbyggt" Och lagt lite press gällande målningen av kärran.. mmm.. vi får väll se hur det hela slutar. i värsta fall ( om du har snyggare o bättre flygande kärran än jag ) antar jag att en liten reversering av någon kanal i din radio kan inträffa =)

nu måste jag smita från jobbet o bygga lite istället =)

mvh / Jernis

Skriv svar