Thun C3606 - med ASP .21

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Alexander

Thun C3606 - med ASP .21

Inlägg av Alexander » lör 30 apr 2011, 16:47

Hej!

Jag har påbörjat ett bygge av en Thun C3606, i byggsats. Efter att ha funderat kring ett aircombat flyglplan ganska länge men saknat frigo utrustning blev jag glad när jag hittade ett som byggsats. Bygget har gått ganska bra, några småmissar eftersom jag saknar erfarenhet från att jobba med friggo, men jag har goda förhoppningar om att planet ska flyga bra.

Bild

Bild
Använde självhäftande målarremsa 50mm, och vitlim(bostik trälim "inne") läste sedan att utomhuslim var bättre, kommer det bli något problem?

Bild

Själva motorinstallationen har jag inte påbörjat eftersom motorn inte har anlänt än(från Hobby King), men en tanke jag fick är hur tanken ska kunna placeras tillräckligt högt i flygplanet. Som det ser ut verkar det som att tankens ovankant kommer precis i höjd med förgasaren. Är detta något problem?

//Alexander

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Re: Thun C3606 - med ASP .21

Inlägg av Denny_the_killer87 » lör 30 apr 2011, 21:39

Ser ut att bli kanon det där och limmet du kört med kommer säkerligen funka bra även om det inte är utomhus! :)

Angående tanken så är planet lite skräddar sytt, den tanken som är tänkt för planet är JP 170ml tank finns att köpa hos www.Rcflight.se eller http://www.hobbyverkstad.se/tillbehor/tankar.html dimensionerna är 89x54x44mm kostar 35 kr du ser nog vilken det är så.

sista bilden du hade där bara, är den över pinnen inte i sänkt eller har du bara inte passat in den? :wink:

Keep up the good work!!!
/Denny Gc-Väst
Luft-geboren mächtige Geschwader

Alexander

Inlägg av Alexander » sön 01 maj 2011, 12:32

Ja, jag fick lite hjärnsläpp med den övre furubalken, får försöka slipa ner den på plats :/

Jag har en tank på 110ml som passar perfekt in i kroppen bakom spantet, hoppas att det funkar. Är det någon som har tips på var man monterar trottelservot?

Bild

//Alexnader

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » sön 01 maj 2011, 21:06

Hej!

110ml tank så får du bara 5-6minuter fullgas med en 21motor bara så du vet =)
trottel servot placerar du cirka 5cm bakom tanken i planet liggandes.
ser bra ut bara att börja klä allting :)

Alexander

Inlägg av Alexander » mån 02 maj 2011, 02:23

Hej

Jag har påbörjat klädselarbetet, stabben gick bra, håller på med vingen nu. Lite knepigare med papper än med den vanliga krympplasten. Om vingen slår sig när man klär den med papper, är det kört då eller kan man återfukta och sätta i press igen?

Hur stora ska roderutslagen vara? och var ska tyngdpunkten vara(30% av rot kordan?) Hur är det vanligaste sättet att montera motorn? rakt upp eller på sidan?

//Alexander

Maverick

Inlägg av Maverick » mån 02 maj 2011, 11:00

Hej!

Låt gärna vingen torka i "skrotet" (om det nu finns kvar), åtminstone underdelen med lite vikter ovanpå.
Kan vara viktigt med tanke på skränkningen om inte annat.
Man kan återfukta och sätta det i press efteråt, men då är det ännu viktikgare att ha någon sorts
"mall" att utgå från, det är åtminstone min personliga reflektion.

Jag monterar motorn rakt upp på mina Thunar ännu så länge, dock tror jag
att min nya "batch" får dom i 45 gradersvinkel.
Roderutslag ska vara små, kanske 4-5 mm räcker gott, Thuen är mycket vänbar och
kräver normalt inga stora utslag.
TP som du beskriver brukar bli bra!
Henrik
Red Tails

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » mån 02 maj 2011, 12:18

Alexander skrev:Hej

Jag har påbörjat klädselarbetet, stabben gick bra, håller på med vingen nu. Lite knepigare med papper än med den vanliga krympplasten. Om vingen slår sig när man klär den med papper, är det kört då eller kan man återfukta och sätta i press igen?

Hur stora ska roderutslagen vara? och var ska tyngdpunkten vara(30% av rot kordan?) Hur är det vanligaste sättet att montera motorn? rakt upp eller på sidan?

//Alexander

Tyngdpunkten skall vara cirka 1/4 framifrån på denna profilen. när jag lyfter där på mina hänger dom cirka 60 grader neråt maskinerna, så om den blir ganska framtung gör detta inget. hellre det än baktungt.
har du laddat ner bygg instruktionen på Rcflight? finns lite tips om hur du klär vingen där annars :)
ja vingen går att återfukta men en spray flaska med vatten i. stryk med en blöt trasa annars längs med ett par vändor, sedan pressa den och lägg i skrottet eller kör med strykjärnet.
jag kör med cirka 45 grader i utslagen på thunen men är du inte van med snabba plan så rekommenderar jag som svärdskog skrev cirka 4-8mm :wink:

Alexander

Inlägg av Alexander » mån 02 maj 2011, 15:00

Hej!

Tack för hjälpen!, bygganvisningen på rcflight.se har varit till stor hjälp. Brunpapper var förvånansvärt smidigt att jobba med, bara man aktar sig för att prylarna slår sig.

Bild
Stabben är klädd och monterad, rodret utskuret. Jag har tänkt förstärka höjdrodret med tejp för säkerhetsskull.

Bild
Höger vinghalva är nu klar och ligger på tork med vikter på för att undvika att det slår sig.

//Alexander

Alexander

Inlägg av Alexander » tis 03 maj 2011, 02:37

Jag fick lite släpp på pappen på undersidan av vingen, en yta stor som 8x8cm ungefär. Ska prova att skära upp och stoppa in mer lim och sedan värma igen det hela. Är det någon som vet vilken storlek på servon som kan vara lämpliga till detta flygplan?

//Alexander

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » tis 03 maj 2011, 08:12

Jag kör nästan bara med Hextronik HXT 900, 9-grams servon med 1,6kg dragkraft. Behövs inte mer och dessa servon är så pass billiga att man liksom inte behöver bry sig. Finns på Hobbyking.

Har du möjlighet är det också ett tips att köra med 2.4GHz. Underlättar en hel del på tävling, både för dig och för arrangören. Men självklart funkar 35MHz också, vi har ju kört på det i många år och fortfarande kör nog merparten av de tävlande på 35MHz.

/Martin

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » tis 03 maj 2011, 08:23

Hej Alex!
Jag rekommenderar dig att inte förstärka med Tejp! har du bara ordentligt med lim när du klär så kommer detta håla mer än tillräckligt :)
vänta med tejpen tills det är dags att laga istället, enda du ska ha tejp till ärr att förstärka den öppna skarven under rodren, finns i bygganvisningen. men då måste du måla planet först.

Håller med Martin i servo förslag.
Hxt 900 servon duger perfekt akta dig för kopiorna TG9 och S90, de är av sämre kvalitet. dock till höjden så kan du köpa ett Hxt mg14 eller mg16 servo
ett hxt900 servo orkar inte riktigt höjden på Thunen, blir lite sladdig känsla i luften. men funkar bra på mindre plan som spitfire och mustang tex...

Att pappret slår sig, ja det gör ju det... men man vänjer sig efter 2-3 modeller man byggt, sedan går det som bara hejsan då blir man bessat så att man nästan klär sina IMAC maskiner :mrgreen:

Alexander

Inlägg av Alexander » tis 03 maj 2011, 14:52

Tack för tipsen!

Nu har jag klätt hela vingen utom ovansidan på ena halvan. Vingen har slagit sig något, trots att den legat i press under torkningen. I övrigt är papper ett förvånansvärt smidigt material att jobba med.

Bild

Bild

Bild

vinghalvan till vänster saknar klädsel än, tror att den rätar upp sig när ovanskiktet läggs på och torkar. Höger vinghalva visar något av en "måsvinge" är det inom marginalen för vad som är flygbart? Nu ligger iaf vänstra halvan i press med papper, få se hur den blir.

//Alexander

Maverick

Inlägg av Maverick » tis 03 maj 2011, 20:30

Hej!

Det finns ju lite olika sätt att kä med papp om man säger så.
Tror inte din vinge "böjer tillbaks sig" när du klär ovansidan.

Enligt min erfarenhet så krävs det lite längre torktid om man vill ha ett perfekt
resultat, jag skulle låta vingen ligga minst 3-4 dagar i skrotet och då se till
att det var i ett utrymme med minst rumstemperatur konstant.

Provade att klä på fri hand med mina senaste Thunvingar (blå foam)
och dom slog sig hela bunten, gör aldrig om det misstaget igen.
Dennys metod att stryka på klädseln fungerar nog bättre, men då krävs
att man har ett avdankat järn som ingen kommer sakna mer....

Så, ha lite mer tålamod nästa gång, klä en vinghalva i taget och använd
underdelen i skrotet. Jag brukar göra små lufthål i skrotet så att det skapas lite
cirkulation, det fungerar för mig!

Kul att bygget går framåt!
Henrik
Red Tails

Alexander

Inlägg av Alexander » ons 04 maj 2011, 02:02

Hej¨!

Nu är hela vingen klädd, vingen rätade faktiskt upp sig när jag klädde ovansidan också, nu är det bara vinghalvan till höger som har en svag böjning. Eftersom motorn inte har kommit än(och den lär inte göra det på ett tag heller), så fortsätter jag med att måla vingen. Jag ska kolla genom färgscheman som finns på flygplanet, och testa med någon lämplig färg(landora tex).

Jag går nog på 8mm roderutslag, jag har flugit en del FunJet med relativt snabba motorer så förhoppningsvis ska det inte vara något problem med större utslag heller, men jag provar gärna med lite marginal.

Det blir 9g HXT i vinghalvorna och ett 16g i stabben, och ett 9g till trotteln(om det räcker).

Någon som vet varför modellen kallas Thun? fick ingen träff på nätet, och wiki har inte någon referens till det heller. Kommer vingen att slå sig när den målas(det är ju svårt att lägga den i press efteråt)?

//Alexander

Användarvisningsbild
Launchpad
Kontakt:

Inlägg av Launchpad » ons 04 maj 2011, 07:09

Angående Dennys stil att klä med så har jag provat den metoden i vinter och jag tycker det är suverän. Den bästa sättet att undvika att det slår sig är att klä båda sidorna innan man stryker.

Dessutom spelar det ingen roll ifall du är rädd om strykjärnet eller inte, för när vitlimmet torkar så fäster det inget vidare på metall och är bara att dra loss, som död hud :P
--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

Skriv svar