Thun C3606 - med ASP .21

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Taffan

Re: Thun C3606 - med ASP .21

Inlägg av Taffan » ons 04 maj 2011, 09:18

Ang klädsel av vingen. Det är ganska kul och intressant att olika piloter gör på olika sätt när dom klär :shock: så är det även med byggtekniken..

Jag har alltid klätt mina vingar utan att lägga dom i skrotet. Jag klär hela vingen båda sidor, upp och ned sida, och numera
använder jag hårtork för att torka dom på en gång, man får se till att man blåser på båda sidor så ingen torkar fortare än den andra.
Efter en 15-20 minuter är vingen klar för målning, och färgen går att hårtorka oxå :P
Jag har hittils inte fått någon vinge som är skev :mrgreen:

Ang namnet 'Thun' så är det den ort i Schweiz där den är konstruerad på. Det finns några namn på den, Bl,a EKW C-36 eller EFW C-3603 Thun
(EFW står för Eigenössische Flugzeug Werke, EKW för Eigenössische Konstruktions Werkstaette) det benäms även K+W C-36
det finns egentligen bara en modell av det, eller två(tre) om man räknar in prototyperna c-3601-02 som hade fasta ställ.
De modeller som kom efter 3603 är efter 1945 så dom går bort i aircombat.
Oj :shock: nu blev det mycke nörderi.. Läs själv på nätet.. nu har du mer att söka på :D
Twin e Coolare 8) C-3603 Thun t.ex har två fenor, Twinfenad asså :-)
RED TAIL Squad - The best of the best.

Alexander

Inlägg av Alexander » ons 04 maj 2011, 15:23

Hej

Nu är hela vingen klädd och har torkat. Högra halvan rätade ut sig väldigt fint, vänstra har en svag böjning. Förhoppningsvis ska det gå att flyga me den ändå.

Bild

Bild

//Alexander

Användarvisningsbild
Wolf

Inlägg av Wolf » ons 04 maj 2011, 16:48

Hej!

Oroa dig inte för mycket för vingarna, jag har ett flertan Thun med "måsvingar" och dom flyger utan problem. Man blir faktiskt förvånad hur bra vissa lagade combatkärror flyger även efter 4 krascher, finns inget rakt på hela planet o ändå flyger det. :mrgreen:

/Uffe
Cockspur Squadron

Maverick

Inlägg av Maverick » ons 04 maj 2011, 19:50

Uffe!

Med tanke på hur du brukar flyga så kanske en viss skevhet bara hjälper dig på traven s.a.s........ :lol:

No worries.....
Henrik
Red Tails

Alexander

Inlägg av Alexander » tor 05 maj 2011, 09:51

Finns det någon anledning att inte använda sprayfärg när man målar kroppen och vingen? Jag gjorde ett par provbitar klädda med brunpapper, och spraymålade med ett par sprayburkar. Resultatet blev helt OK, torkade dessutom snabbt. Finns det någon fördel med Landora(väggfärg - latex) framför sprayburkar?

//Alexander

Maverick

Inlägg av Maverick » tor 05 maj 2011, 10:51

Hej!

En av de fina sakerna med Aircombat är att man "tar vad man har".
Själv brukar jag köpa Biltemas hobbyfärg, grundar med deras "primer" och
lägger till sist på ett lager med vattenbaserad parkettlack i matt finish.

Latexfärgen har jag inte provat, men den verkar ju suverän om man får tro Denny.

Såg förresten att Bauhaus hade billig hobbyfärg, 60/burk och en burk brukar räcka till
två kärror minst.
Har köpt några burkar och den verkar mycket bra!
Henrik
Red Tails

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » tor 05 maj 2011, 10:51

Jao det finns brister med spray. Om du kör med spray färg så löses den upp utav avgaserna från motorn tyvärr och det gör den redan vid 1a flygningen, o efter typ 10 flygningar så är hela sidan på planet färglöst och resten är på dina händer och det brukar även synas på radion :mrgreen:
hade du kört el flyg så hade det funkat jätte bra, finns en fördel till med Latex färg och det är att den släpper igen fukt lite sämre och dina plan står sig lite bättre vid dåligt väder, det som gör latex färgen bra är att när den torkar så blir den som ett solid gummi yta på planet.

Latex: Landora/flugerfärg
+ Täcker bra behövs inte så mycket färg
+ sträcker på bubbligt papper
+ står emot fukt ganska bra
+ klarar metanol stänk och avgaser riktigt bra.
+ har man använt fin pensel ser planet nästan spray målat ut
+ Billigt!

- väger mer än spray
- jobbigt att måla för hand pensel eller roller.
- Landora har begränsat antal färger så man får köpa några och blanda... ( om man inte går till flugerfärg och beställer kulör lite dyrare dock)
Luft-geboren mächtige Geschwader

Alexander

Inlägg av Alexander » tor 05 maj 2011, 11:32

Hej

Anledningen till att jag provade var att Landora Väggfärg 07 inte verkar finnas i någon butik nära mig, byggmax har ett annat märke som heter ngt i stil med Alpina. Jag ska dock ta och prova med någon annan innomhus - latexbaserad färg.

Nu är modellen helt färdigklädd med papper och klar att målas, ska sätta i pinnarna för vingfastsättningen först dock.

Bild

Bild

Edit:

Har varit runt på en del byggvaruhus och hos den lokala färghandlaren, men inte hittat någon färg. Väggfärg finns att tillgå, men inte i lämplig färg(olivgrön), och dessutom står det inte specat på förpackningen om det är en latex färg. På något ställe påstod dom att akrylatfärg var latexbaserat, men jag hade läst på nätet att akrylatfärg kan vara latexbaserat, men inte måste vara det. Tydligen går det med PVAbaserad färg också, men detta står inte heller på förpackningarna. Hur som helst verkar färgen bli betydligt mer komplicerad och dyr än resten av modellen :D Går friggo att klä med Oracover?

//Alexander

//Alexander

kjelle

Inlägg av kjelle » tor 05 maj 2011, 12:51

Hejsan

Jo då friggo går att klä med oracover men solarfilm är bättre ...lägre värme för att fastna . Problemet är väl att det bara finns silver ...om du nu ville ha den olivgrön ... :roll: ...själv så klär jag nästan uteslutande med solarfilm ....lätt ....bränslesäkert ...fuktsäkert ...men aningen dyrare ..suck ...man kan inte få allt :lol:

/gubben

Alexander

Inlägg av Alexander » tor 05 maj 2011, 13:11

Hej

"Den som söker han skall finna" Flugger Flutex 20S är en PVA-baserad Latexfärg, och färgkod 2508 är olivgrön! dock kostar färgen 150kr/0,7liter. Skulle det kunna fungera?

//Alexander

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » tor 05 maj 2011, 13:24

Låter som att det skulle funka bara det, poängen är bara att när "vattnet" går ur färgen så blir det en kemisk process som gör att färgen blir ett slags plast liknande material, som stänger ute fukt och övriga kemikalier som löser upp den. Inomhus vatten baserad Latex färg som är tvätt bar, så ska det nog funka. och flugerfärg har ju inga dålig grejer direkt 0.7liter 150kr ja det är ju egentligen ett normal pris och deras färger täcker ju så satans bra så du kan ju säkert måla 10 modeller med den burken :) om inte mer.

säger som vanligt! prova bara! :D

PS: ska du inte ha på nosen på planet?
Luft-geboren mächtige Geschwader

Alexander

Inlägg av Alexander » tor 05 maj 2011, 13:27

Jo, nosen kommer! Jag tänkte dock montera motorbocken med motor i först, för att göra plats i "nosen" innan den monteras på plats. Men den kan kanske bearbetas på plats också?

//Alexander

Maverick

Inlägg av Maverick » tor 05 maj 2011, 15:55

Denny_the_killer87 skrev:Jao det finns brister med spray. Om du kör med spray färg så löses den upp utav avgaserna från motorn tyvärr och det gör den redan vid 1a flygningen, o efter typ 10 flygningar så är hela sidan på planet färglöst och resten är på dina händer och det brukar även synas på radion :mrgreen:
hade du kört el flyg så hade det funkat jätte bra, finns en fördel till med Latex färg och det är att den släpper igen fukt lite sämre och dina plan står sig lite bättre vid dåligt väder, det som gör latex färgen bra är att när den torkar så blir den som ett solid gummi yta på planet.

Latex: Landora/flugerfärg
+ Täcker bra behövs inte så mycket färg
+ sträcker på bubbligt papper
+ står emot fukt ganska bra
+ klarar metanol stänk och avgaser riktigt bra.
+ har man använt fin pensel ser planet nästan spray målat ut
+ Billigt!

- väger mer än spray
- jobbigt att måla för hand pensel eller roller.
- Landora har begränsat antal färger så man får köpa några och blanda... ( om man inte går till flugerfärg och beställer kulör lite dyrare dock)
Hej!

Nu hänger jag inte riktigt med här Denny, vad menar du med att sprayfärg släpper?
Du får ju allt ta o läsa hela mitt inlägg slarver...... 8)
Självklart måste du "försegla" det hela med någon form av lack efteråt.
Jag köpte för en herrans massa år sen en burk matt parkettlack, det blir en hård o snygg yta som står emot bränsle!
Tror jag betalade 150 kr för en liter.....lär nog räcka några år till.

Några av mina Thunar klär jag med Solartex, dom har en perfekt kulör som heter "Olive drab".
Det blir väldigt dyrt men också väldigt snyggt, och du klär en kärra på ett kick med lite vana.
Klädseln står emot allt du kan tänka dig inkl regn o rusk vilket inte är helt ovanligt i Aircombat....
Men....som Kjelle säger, det kostar på.... :|

Tänk på att måla undersidan i grått...om inte annat för att det är lättare att se vad som är upp
och ner då....
Henrik
Red Tails

Alexander

Inlägg av Alexander » tor 05 maj 2011, 16:16

Riskerar vingen att slå sig när jag målar den? Blir grå/blå nyans på undersidan!

//Alexander

Användarvisningsbild
Launchpad
Kontakt:

Inlägg av Launchpad » tor 05 maj 2011, 18:03

Vad det gäller färg så använder jag Jotun Lady (manligt nog, man är ju ändå älva :P) 1l à ca 150kr och den funkar OK; det är en latexfärg och som Denny säger så löser bränslet upp den. Min färghandlare kunde bryta färgen åt mig (som alla färghandlare antagligen kan) och då kan du få vilken kulör som helst, du får peka i en katalog bara.

Om du är djärv kan du ju fråga färghandlaren om han vet någon färg som tål nitrometan; min hade inte det blekaste :P

Gör som Henrik säger angående parkettlack och gör inte om misstaget som jag gjorde och köpte vägglack. Den tål bränsle rätt bra med inte vatten... det märktes i Jönköping ifjol, när det kändes som om nån smetat in modellen i vaselin :D

En gång hade jag bråttom och målade ett tjockt lager färg på pappen istället för två tunna. Då löste färgen upp pappen innan den torkade och då finns det risk att modellen slår sig. Målar du tunna lager så borde inte det vara någon fara med att det slår sig.
--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

Skriv svar