Thun C3606 - med ASP .21

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Maverick

Re: Thun C3606 - med ASP .21

Inlägg av Maverick » tor 05 maj 2011, 18:25

En annan fördel (el nackdel*) med sprayfärg är ju att den inte är vattenlöslig.
Detta innebär att den inte fuktar pappen och därmed försvinner risken för att
papperet drar ihop sig ytterligare.

Måla mycket tunt oavsett vilken färg du använder.

* och därmed inte så lämplig att använda i lokaler utan ventilation.....
Henrik
Red Tails

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » tor 05 maj 2011, 20:09

Bara för att färger är vattenlösliga och inte stinker betyder inte att de är ofarliga och inte behöver ventilerade lokaler för att användas.

Vattenlösliga färger kan tom vara farligare.

/M
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

lanzerman

Inlägg av lanzerman » tor 05 maj 2011, 20:53

Hej!

Sist jag handlade färg så gjorde jag det på Flügger. Man kan köpa ett "färgprov" på 0.35l som jag har för mig kostar typ en 50-lapp. Det är också någon typ av inomhusfärg men jag har inte för avsikt att ta reda på om den är bränslesäker eller inte. Flügger har även en golvlack som heter "natural wood" som är bränslesäker så den har jag inhandlat och lackar hela modellen när den är färdigmålad.

Det bästa med det här är att man kan bara gå in och peka bland deras kulörer och säga "Den där vill jag ha!" så blandar de till den. Jag köpte 2 färger (en läcker mörkgrön och en vit) tillsammans med en liten burk klarlack och jag har för mig att det kostade typ 200-250:- eller så. Och 0.35l räcker ändå till ett par modeller faktiskt. :)
1st NC Fredrik Lanz
Angel Squadron / Grupp Syd

Alexander

Inlägg av Alexander » tor 05 maj 2011, 20:58

Hej!

Jag tittade lite på bilderna på Thun och valde ut 2st färger som såg ut att stämma, mörkt olivgrön och ljust grå/blå till undersidan. Färgen täcker fint, men penseln lämnar tydliga penselränder efter sig som inte försvinner. Ska man rolla, och/eller späda färgen med vatten? fick dessutom ngn rabatt så det blev 2x0.75l för 249kr

//Alexander

Användarvisningsbild
Launchpad
Kontakt:

Inlägg av Launchpad » fre 06 maj 2011, 08:28

Hej,

Har du målat ett eller två lager färg? Efter det första lagret brukar texturen efter penseln synas rätt bra, men brukar försvinna när det andra lagret stryks på.

Det som syns är egentligen skillnader mellan upphöjningar och nedsänkningar i färgen. När du lägger på lacken så fyller den upp alla dalar och det se mycket bättre ut.
--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

Alexander

Inlägg av Alexander » fre 06 maj 2011, 09:20

Hej

Jag har bara lagt ett lager än, hittils har jag inte målat på planet utan små testbitar för att inte förstöra något. Jag ska även testa med roller, ska se om jag hittar någon roller som är lagom i storleken för detta arbete. Färgen täcker bra, men 2st skikt är nog att föredra, om inte det blir för tungt förståss.

//Alexander

Användarvisningsbild
Launchpad
Kontakt:

Inlägg av Launchpad » fre 06 maj 2011, 09:47

Hej,

Jag har aldrig provat att rolla ett plan, men jag kan tänka mig att det är svårare att komma åt alla hörn. Men det kan man ju ha penseln till efteråt.

Två tunna lager är att föredra. Efter det första lagret finns det inga garantier att allt är täckt, för penseln både stryker på färgen och skrapar bort den. När det andra lagret läggs på så lägger sig färgen i dalgångarna i texturen och rörs inte mycket av penseln efter att den väl lagt sig där (sålänge inte du torkar bort den :P ).
Göta Elves Squadron
/Andreas

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » fre 06 maj 2011, 12:10

Det finns mini skumgummi roller på biltema :)
Oroa dig inte för vikten thunen blir nästan alltid för lätt...
Så du kan måla 2ggr med gott samvete :)
Luft-geboren mächtige Geschwader

Användarvisningsbild
Wolf

Inlägg av Wolf » fre 06 maj 2011, 14:22

Jag kör med roller precis som Denny sa så finns det små billiga på Biltema, tror jag köote mina på Jula... men det e ju samma skit så att säga :)
Blir bra med roller tycker jag, men jag använder kompressorn till underdelen på planet så att det blir en "snygg" övergång.

Men jag är väl inte känd för att ha dom snyggaste planen direkt, så det kanske e fel person o lära sig av :mrgreen:

/Uffe
Cockspur Squadron

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » fre 06 maj 2011, 15:24

Fot, kan du utveckla ditt inlägg? Jag levde i den förvillade sanningen att vattenbaserade färger lixom inte var så farliga...

(Ja asså, ska jag nu behöva ha gasmask när jag bottenmålar båten, trots att färgen är vattenlöslig? Asså va... )

:)

Sen har jag funderat på om vi skulle köra en tråd om hur man sprutmålar plan, med kompressor och airbrush. Nån som är på hugget?
(Har själv prylarna, men väldigt lite praktisk erfarenhet).

/Dix

Alexander

Inlägg av Alexander » fre 06 maj 2011, 15:49

Hej

Idag kom motorn ASP .21 från HobbyKing, beställde den 26.e april, lev den 6.e maj med den billiga frakten!

När jag tittade på datablad på färger såg jag att även vattenbaserade färger hade en "VOC" siffra, som jag förstår det är det mängden "volatila organiska föreningar" eller ngt i den stilen, och det är säkert onyttigt att andas in. Med vattenbaserade färger slipper man ju dock andas in ev. lösningsmedel.

//Alexander

kjelle

Inlägg av kjelle » fre 06 maj 2011, 16:04

Allt som luktar (och lite till ) avger mer eller mindre farliga gaser :roll: ....sen vad som är farligt och på vilket vis ...ja det ger jag mig inte in på . :wink:
Mår skitdåligt när jag använder vattenbaserat ...och blir "slirig" med det andra ...bara att välja :lol:

/gubben

Användarvisningsbild
Launchpad
Kontakt:

Inlägg av Launchpad » fre 06 maj 2011, 18:01

Sailor-Martin skrev: Sen har jag funderat på om vi skulle köra en tråd om hur man sprutmålar plan, med kompressor och airbrush. Nån som är på hugget?

/Dix
Det tycker jag låter som en ypperlig idé, jag lär mig gärna mer om det jag med! (kommer dock inte tillföra något mycket, i alla fall i början). Go for it!
Göta Elves Squadron
/Andreas

Alexander

Inlägg av Alexander » lör 07 maj 2011, 14:33

Hej

Nu har jag påbörjat målningen av flygplanet. Skumgummiroller visade sig fungera ypperligt tillsammans med Flugger Flutex 20s, ovansidan blev olivgrön och undersidan ljusgrå/blå. Vingen måsade till sig lite när den målades, men den kanske rätar upp sig när den torkar. Färgen ger ett mycket plast/gummi aktigt ytskickt, hoppas att den stöter bort olja och annat slabb.

Bild
Bild

Nästa projekt är motormontering och dekorering(målning av flaggor/canopy etc). Någon som vet vad man ska ha för glödstift till en ASP .21a?

//Alexander

Användarvisningsbild
Launchpad
Kontakt:

Inlägg av Launchpad » lör 07 maj 2011, 18:43

Vackert! Det blir nog till att införskaffa en roller :) Hur gick det med vingen, har den dragit sig tillbaka än? Målade ni båda sidorna av vingarna samtidigt?

Vad det gäller glödstift så lämnar jag över frågan till någon som är mer insatt... Jag kör med Enya No.3
Göta Elves Squadron
/Andreas

Skriv svar