Thun C3606 - med ASP .21

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Alexander

Re: Thun C3606 - med ASP .21

Inlägg av Alexander » lör 07 maj 2011, 19:20

Tack :)

Rollern var superb, 29kr på Jula(2st skummgummirollers ungefär 4cm breda, handtag och tråg). Färgen ville inte riktigt flyta ihop när den var målad med pensel, men rollern lämnade inga spår alls, bara pappersstrukturen går igenom. Kanske hade blivit en jättefin yta om man hade spacklat och slipat vingen, men jag är väldigt nöjd med resultatet iaf.

Jag målade vingen på ovansidan först och sedan undersidan 30min senare. Vingen slog sig direkt när pappen på ovansidan blev mjuk, och fick "mås-effekt", den rättade upp sig nästan hela vägen men inte riktigt när undersidan och var målad och allt hade torkat.

Jag har forskat lite i hur man kastar dessa modeller bäst, själv. En del verkar kasta "underarmskast" och andra "överarm", vilket skulle lämpa sig bäst i detta fallet?

//Alexander

Alexander

Inlägg av Alexander » sön 08 maj 2011, 13:39

Nu är motorbocken monterad, och nosen kan börja slipas till! Tyvärr så slog sig vingen över natten, frågan är om den går att rätta upp? Jag är lite rädd för att skevrodren kommer börja trilskas när vingen är så böjd. Kommer det gå att skära ut skevroder på denna vinge? det känns som att skeva skevroder kommer att ta emot när dom skall böjas. Tyvärr är det svårt att lägga nymålade saker i press. Får vingen anses förverkad, eller går det att lösa på något sätt?

//Alexander

Bild

Bild

Bild

Bild

//Alexander

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » sön 08 maj 2011, 21:37

Allting flyger... :D

Skär ut skevroder, fäst med två "gängjärn" (jag brukar använda små fyrkantiga bitar av tunn plast som gångjärn) och prova. Fäster du med två gångjärn får du en "rak" linje/axel som skevrodret kan röra sig runt. Tar du tre gångjärn får du en krokig axel och det kommer att gå trögt.

Nackdelen är att skevrodret inte kommer att följa vingens bakkant helt och hållet, när det rör sig. Kommer att ge lite broms, men skit samma skulle jag säga. Det är en aircombat-modell... :)

Bygg två likadana kärror till istället för att bekymra dig för den måsade vingen, är mitt tips.

Med tre kärror och PU-lim + maskeringstejp kommer du långt, räcker säkert minst en hel tävlingssäsong... :D

/Martin

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » sön 08 maj 2011, 21:45

ta 2st frigo block som är 10cm höga en flaska med vatten spraya vingen blöt under och över sedan lägger du vingen med ovansidan uppåt mellan dessa 2st frigoblock "på vingspetsarn" och en cirka 1kg tyngd i mitten sedan låter du tiden få böja vingen rätt det ska bli lite överdriven v-form sedan när du tar bort tyngden blir vingen normal har gjort det på cirka 5-6 vingar, senast idag, funkar klockrent :)
Luft-geboren mächtige Geschwader

Användarvisningsbild
Taffan

Inlägg av Taffan » sön 08 maj 2011, 21:48

Äsch,, det flyger.. två gångjärn på varje skevroder så är det ingen fara.. Den kommer flyga bra.
Måsar flyger ju så varför skulle inte denna göra det ??
Twin e Coolare 8) C-3603 Thun t.ex har två fenor, Twinfenad asså :-)
RED TAIL Squad - The best of the best.

Alexander

Inlägg av Alexander » sön 08 maj 2011, 22:07

Tack för ideerna! Jag provar med Dennys metod. Har blött upp vingen och lagt den mellan 2st träklossar, återkommer med resultatet!

//Alexander

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » mån 09 maj 2011, 11:11

blir den fortfarande mås så skit i det. skär ut skeven som i beskrivningen det kommer inte att kärva gå tungt eller liknande har själv haft extrem fall med har aldrig behövt snitta skev med gångjärn mm, KÖR bara!!! :wink:
Luft-geboren mächtige Geschwader

Maverick

Inlägg av Maverick » mån 09 maj 2011, 13:22

Jag säger som Daniel, det flyger!!
Henrik
Red Tails

Användarvisningsbild
Wolf

Inlägg av Wolf » mån 09 maj 2011, 14:51

Jag tycker planet ser fint fint ut. :!:
Ut o rasta det nu och kom sedan och flyg med oss andra.

/Uffe
Cockspur Squadron

Maverick

Inlägg av Maverick » mån 09 maj 2011, 15:49

Exakt, i med tanken o kör, det kommer flyga fint!
Henrik
Red Tails

Alexander

Inlägg av Alexander » mån 09 maj 2011, 16:56

Dennys tips funkade jättebra, vingen är nu spikrak! Nu fortsätter arbetet med detaljarbeten och radioinstallation!

//Alexander

Alexander

Inlägg av Alexander » ons 11 maj 2011, 16:16

Nu har jag kört in motorn i bänk, gick förvånansvärt bra. Motorn är monterad i flygplanet, och nosen är på plats! Jag har även skurit ut roder och förstärkt dessa med tejp på undersidan. Servon är på väg, förhoppningsvis kan dessa monteras dom närmsta dagarna!

Bild

//Alexander

Alexander

Inlägg av Alexander » ons 11 maj 2011, 21:24

"SolarTrim" verkar fästa fint på flugger färgen, kanske skulle använda det till dekoren? Förgasaren hamnar oundvikligen ovanför tankens översta del, kommer det att innebära problem?

//Alexander

Alexander

Inlägg av Alexander » tor 12 maj 2011, 16:39

Nu är min Thun provflugen!

Jag startade med ett underhandskast vilket fungerade jättebra, dock så hade jag alldeles för stora utslag vilket gjorde att modellen var mycket svår att kontrollera i luften. Efter en liten stund fick jag ner modellen på marken och kunde justera utslagen, och lägga på lite expo.

Efter detta flög jag igen i 5min, mycket trevligt utan några överaskningar. Efter ca 4min började motorn hosta på fullgas och dog, varpå jag landade modellen. Förmodligen var nålen lite för snålt ställd. Propellern gick sönder i landningen dock.

Efter lite reparationer gjorde jag ytterliggare en flygning på 6min. Motorn började gå dåligt, efter landning konstaterades att ljuddämparen skakat loss som tur var hölls den fast av tryckmatningsslangen. Flygupplevelsen är inte helt olik min FunJet, förvånansvärt trevlig. Dessutom är flygplanet förvånansvärt hållbart vid hårda landningar.

//Alexander

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Taffan

Inlägg av Taffan » tor 12 maj 2011, 19:39

Grattis till en Lyckad provflygning.. Det är det alltid när modellen är hel efteråt :D

Ang tankens placering mot förgasaren.. Det har aldrig varit några problem för mej i allafall.
Jag har mina motorer ändå lite högre på mina Thunar.
MEN när du ställer in nålen på marken på full gas,, jag brukar vrida tills motorn varvar mest,
sen öppnar jag nålen till motorn går ner lite i varv, Inte så mycket att den fyrtaktar, men nästan..
då brukar det fungera bra i luften också.

Ang propellern. Ställ den så att om du vrider motorn (sedd framifrån) moturs så ska propellern
stå vågrätt när det börjar ta emot i vridningen (kompressionen börjar).
Det är där den brukar hamna om man stänger av motorn i luften, vågrätt alltså :)
Twin e Coolare 8) C-3603 Thun t.ex har två fenor, Twinfenad asså :-)
RED TAIL Squad - The best of the best.

Skriv svar