Vad skall jag köpa för radio?

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Rydberg

Vad skall jag köpa för radio?

Inlägg av Rydberg » fre 17 jun 2011, 09:13

Efter att ha kraschat min trainer i går kväll p.g.a. att min radio tappade kontakten med planet (det är andra gången) så har jag bestämmt att köpa en ny radio.

Det jag vet är att jag vill ha ett 2.4GHz-system och att min tanke är att i framtiden flyga aircombat modeller (d.v.s. det räcker med en 4-kanals radio). Det vore också trevligt om radion har 4-5 modellminnen och så lång räckvidd som möjligt. Har väl inte någon enorm budget men det beror ju också på vad man får för pengarna (t.ex. kan det ju vara värt att betala extra om det till ett visst system finns billiga extra mottagare).

Så vad är ert tips, vad skall jag köpa (märke och modell).

/johan.

Användarvisningsbild
Taffan

Re: Vad skall jag köpa för radio?

Inlägg av Taffan » fre 17 jun 2011, 18:47

Mitt tips är att hitta en begagnad Futaba eller Hitec 5-7 kanalare. De borde ligga på c:a 7-900:- sen köper du till en Frsky 2,4 modul och mottagare.. under 400:-
4 kanal mottagare 180:-. Finns på Airmedia t,ex.

Då borde du komma lindrigt undan..
Twin e Coolare 8) C-3603 Thun t.ex har två fenor, Twinfenad asså :-)
RED TAIL Squad - The best of the best.

Alexander

Inlägg av Alexander » lör 18 jun 2011, 20:10

Håller med!

Jag har en gammal Hitec Optic 6, som jag moddat till 2.4GHz(Corona), är jättenöjd och har aldrig haft något problem med det.

//Alexander

Rydberg

Inlägg av Rydberg » lör 18 jun 2011, 20:46

Ok, tackar för tipsen.

Dock så skulle det landa på 1100-1300:-, och då vete fasen om det inte är smidigare att köpa en färdig Futaba 6EX 2.4GHz med mottagare för 1500:-, även om det blir några kronor dyrare. Eller vore det att göra bort sig?

/johan

Användarvisningsbild
Taffan

Inlägg av Taffan » sön 19 jun 2011, 09:07

Ja, det är ju ett enklare alternativ att köpa färdigt 2,4 system, men jag skulle nog även väga in att när man tävlar i
aircombat får man räkna med att mottagarna kan få mycket stryk. Jag har fått skrota typ 1-2 mottagare (35Mhz) per år hittils.
Konstigt nog sen jag börjagde med 2,4 förra säsongen har jag inte skrotat någon Assan mottagare ännu :shock:

Så om man har mottagare för 2-300:- så känns det inte så dystert att slänga en istället för att chansa och flyga med en
halvdålig mottagare som är glapp t.ex.

Men om du köper Futaban du nämnde och flyger med normalt, finns ju alltid möjligheten att (Om den har en lös sändarmodul) senare
köpa en Frsky,Corona eller Assan modul och använda dom billiga mottagarna i combatplanen :wink:
Twin e Coolare 8) C-3603 Thun t.ex har två fenor, Twinfenad asså :-)
RED TAIL Squad - The best of the best.

Per Danielsson

Inlägg av Per Danielsson » sön 19 jun 2011, 12:58

Hej!
Eftersom Frsky har billiga mottagare som fungerar direkt till futaba så tycker jag att det är en bra lösning med en ny futabaradio med inbyggd 2,4 .
Finns tex på http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14300

/Per

Rydberg

Inlägg av Rydberg » sön 19 jun 2011, 18:03

Per Danielsson skrev:Hej!
Eftersom Frsky har billiga mottagare som fungerar direkt till futaba så tycker jag att det är en bra lösning med en ny futabaradio med inbyggd 2,4 .

/Per
Låter bra. Med en Futaba slipper jag skruva men kan ändå använda billiga eftermarknads mottagare, perfekt.

Tack för tipsen.

/johan.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » sön 19 jun 2011, 18:40

Å så kommer följdfrågan, var i landet finns du? Tänker på vem som kan hjälpa dig komma igång med Aircombat sen då, när du trainrat klart å har din 2.4GHz radio. :)

/Martin

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » sön 19 jun 2011, 22:11

Hej!

Frsky, Assan Corona är hyffsade grejer enda problemet med dessa jämfört med DSM2, FutabaFast, Spectrum är att uppdateringen är lite långsammare mellan radio mottagare, när du drar i spaken så tar det en liten stund innan roderna rör sig. jämför då allt med 35mhz. den som är snabbast är Spectrum på 11millisekunder men kostar ju en del.
men man lär sig alltid sin egen radio bäst :wink:

Om jag var i dina kläder skulle jag köpt Futaba radion det finns Orange mottagare på Hobbyking för cirkus 10dollar som är kompatibla .

Om du nu köper en ny Radio. köp den hos en svenskt Butik så att det inte blir Garanti problem Radion är den mest viktiga komponenten inom RC sporten oavsett vilken gren du tävlar i.. Hobbyking kan vara bråkiga när det gäller garanti och du själv får stå för frakten tillbaks om du måste reklamera. en radio hamnar då runt 400-500:- skicka tillbaka..

Själv har jag bara kört sönder 1st mottagare sedan 2004 :mrgreen: im a lucky one!

Härligt att du går i rätt tankar! själv klart ska du vara med oss att snacka skit på backen och vara en odrägligt Combat-ACE i luften!

Denny Gc-Väst
Luft-geboren mächtige Geschwader

Rydberg

Inlägg av Rydberg » sön 19 jun 2011, 22:14

Sailor-Martin skrev:Å så kommer följdfrågan, var i landet finns du? Tänker på vem som kan hjälpa dig komma igång med Aircombat sen då, när du trainrat klart å har din 2.4GHz radio. :)

/Martin
Där kommer ju det lilla kruxet. Håller till utanför Umeå. Och vad jag sett på aircombat.se så verakar inte Grupp norr vara allt för aktiv (det finns åtmistone ingen kontakt person). Mina föräldrar bor dock i Örebro så där kanske det finns en möjlighet att träffa lite andra combat-flygare och koll ahur en tävling går till.

Hur som helst. Skall lappa ihop min trainer och flyga en hel massa. Sedan skall jag ta och knåpa ihop en (eller flera) combat model/er. Mina tankar just nu är att det troligen blir både ett Thun kit (eftersom jag har en .25-motor och ett kit är smidigt) och en Spitfire efter vad jag tror är din ritning (eftersom jag alltid velat ha en Spit och gillar att bygga). I dagsläget är det kanske inte främst tävlingar som lockar, även om det givetvis vore väldigt skoj att testa (med två små barn finns dock begränsat med tid). Det som främst lockar är att combatplanen är skalaflygplan, att jag gillar att bygga (ARF-plan känns inte så lockande) och att jag bor ganska långt från närmaste modellflygfält men väldigt nära till en massa öppna ytor där man skulle kunna flyga ett combatplan. Men som sagt tanken är att på sikt vara med på någon tävling och då känns det lika bra att skaffa grejer som skulle funka även då (även om jag inte kommer att ha hytta av det på en gång).

/johan.

Rydberg

Inlägg av Rydberg » sön 19 jun 2011, 22:20

Denny_the_killer87 skrev:Hej!

Frsky, Assan Corona är hyffsade grejer enda problemet med dessa jämfört med DSM2, FutabaFast, Spectrum är att uppdateringen är lite långsammare mellan radio mottagare, när du drar i spaken så tar det en liten stund innan roderna rör sig. jämför då allt med 35mhz. den som är snabbast är Spectrum på 11millisekunder men kostar ju en del.
men man lär sig alltid sin egen radio bäst :wink:

Om jag var i dina kläder skulle jag köpt Futaba radion det finns Orange mottagare på Hobbyking för cirkus 10dollar som är kompatibla .

Om du nu köper en ny Radio. köp den hos en svenskt Butik så att det inte blir Garanti problem Radion är den mest viktiga komponenten inom RC sporten oavsett vilken gren du tävlar i.. Hobbyking kan vara bråkiga när det gäller garanti och du själv får stå för frakten tillbaks om du måste reklamera. en radio hamnar då runt 400-500:- skicka tillbaka..

Själv har jag bara kört sönder 1st mottagare sedan 2004 :mrgreen: im a lucky one!

Härligt att du går i rätt tankar! själv klart ska du vara med oss att snacka skit på backen och vara en odrägligt Combat-ACE i luften!

Denny Gc-Väst
Tackar för råden (och för välkomnandet), det är lite rörigt att sätta sig in i alla RC-grejer igen så tips är alltid värdefulla (den radio jag har nu köpte jag som 16 åring för nästan 20 år sedan).

Som det ser ut nu så blir det en Futaba 6EX från min lokla RC-butik (med klubbrabbaten blir det billigare än alla Svenska hemsidor jag hittat). Orsaken till detta är just garantier och sånt.

/johan

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » tis 21 jun 2011, 22:46

Du kan ju alltid ta kontakt med Fot (www.fot.nu) som du har minst tre saker gemensamt med: Bor i Umeå, intresserad av Aircombat och byter blöjor (det senare gissade jag på, jag kan ju ha fel där) :D

Fot's Ki-100 är dessutom ett hett tips på en bra kärra att bygga och flyga - ritningar m.m. hittar du på länk ovan.

Lycka till!

/Martin

Rydberg

Inlägg av Rydberg » ons 22 jun 2011, 08:15

Sailor-Martin skrev:Du kan ju alltid ta kontakt med Fot (http://www.fot.nu) som du har minst tre saker gemensamt med: Bor i Umeå, intresserad av Aircombat och byter blöjor (det senare gissade jag på, jag kan ju ha fel där) :D

Fot's Ki-100 är dessutom ett hett tips på en bra kärra att bygga och flyga - ritningar m.m. hittar du på länk ovan.

Lycka till!

/Martin
Tackar, är ju alltid bra att få kontakt med andra, mer erfarna, för att få hjälp och tips.

/johan

Erik H

Inlägg av Erik H » mån 30 jun 2014, 11:43

Rydberg skrev:
Per Danielsson skrev:Hej!

/Per
Låter bra. Med en Futaba slipper jag skruva men kan ändå använda billiga eftermarknads mottagare, perfekt.

Tack för tipsen.

/johan.
Till Hitec på Hobbyking bara 21,45 dollar
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ible_.html

Skriv svar