CNC-frågor

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Lowflyer

CNC-frågor

Inlägg av Lowflyer » lör 24 nov 2012, 10:44

Någon som har bra tips på hur man får den franska CNC-mjukvaran att ta komplexa former? Jag har försökt att få till kropps-skärfiler med "Trace Couples", men CNC-programmet tvärvägrar. Jag har tittat på filerna i Notepad och de ser ok ut, men lik f-bannat funkar det inte.
Har ni andra program att skapa kroppsmallar med?

Ni som har hembyggda maskiner, vad använder ni för program? Tala gärna om ifall ni använder samma styrkort som den franska varianten på CNC-net.

/Janne
Give them Hell! (Läs Leif Hellströms bok om Mustang så förstår du)

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Re: CNC-frågor

Inlägg av Denny_the_killer87 » sön 25 nov 2012, 22:24

Sha!
Jag kör Autocad 2000, det finns även cadworks som är förenklad verision, vilken jag sakanar en hel del funktioner, jag brukar göra så att jag ritar först yttre delen av kropps mallen, MEN jag gör bara halva, när jag är klar med den så gör jag den solid med, "mpedit" sedan splittar jag den i "Pl2wo" i det antal linjer jag vill ha brukar bli cirka 100st sedan gör jag inre delen som jag sedan gör samma process, sedan speglar jag denna halva så får jag en komplett mall med samma antalet linjer...

AUtocad 2000 kan jag starkt rekomendera iaf :)
Luft-geboren mächtige Geschwader

Användarvisningsbild
Taffan

Inlägg av Taffan » mån 26 nov 2012, 09:58

Det värsta med CNC programvara är att dom som är gratis har ofta begränsningar..
Ska man ha tag i ett med många funtioner kostar det en förmögenhet och så måste man plugga
manualen i ett halvår innan man börjar komma igång..

Cad program finns det ju några gratis, Jag har bara provat Autocad 2000 och Cadworks (30 dagars)
Denny har lärt mej :-)
Twin e Coolare 8) C-3603 Thun t.ex har två fenor, Twinfenad asså :-)
RED TAIL Squad - The best of the best.

Användarvisningsbild
Yof

Inlägg av Yof » tis 27 nov 2012, 00:02

Jag ritar hela skärbanan i Autocad. Sparar som dfx. Funkar fint till GMFC.
Pl2wo är ett lisp script (insticks program) till autocad som är mycket användbart för att få kontroll på antalet punkter/linjer.
/Peter Christensen
Göta Elves Squadron - Grupp Väst

henko

Inlägg av henko » fre 29 nov 2013, 14:36

Jag använder ett program som heter TJZOIDE, som jag köpte av en kille från USA. Tror jag gav 50 dollar för det. Ett bra nybörjarprogram tycker jag där man kan göra kroppar, vingar och även motorgondoler. Delarna ritas direkt i programmet, med hjälp av cirklar, fyrkanter och fyrkanter med rundade hörn. Det ska även gå att importera filer om man vill ha andra former. Programmet styr sen cnc-skäraren.
mvh Henrik

Skriv svar