Hur lätt Messer?

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Hur lätt Messer?

Inlägg av Sailor-Martin » tis 19 feb 2013, 20:57

Sitter och klurar lite i "byggsoffan". Hur lätt kan man bygga en Bf109 måntro? Kan man bygga den så att den utan radio och drivlina väger strax över 200g?

Tog en titt på min gamla Bf109K-ritning och guuu va sugen jag blev... :D

Lätta upp, bygga lätt, "min" nya vingprofil, en buslätt el-drivlina, det skulle kunna bli riktigt kul! :lol:

/sailorn

lanzerman

Re: Hur lätt Messer?

Inlägg av lanzerman » ons 20 feb 2013, 21:29

Ptja... Jag har sett en Messer på 650g med metanolmotor. Men den har för liten vinge, den får lite hög vingbelastning så den levererar inte fullt ut i kurvorna. Jag har även sett samma messer med en "trimmad" 10-motor men den gav inte den effekten man är ute efter. :/
1st NC Fredrik Lanz
Angel Squadron / Grupp Syd

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » ons 20 feb 2013, 22:34

.10-storleks el-drivlina + radio på = ca 300g. Kan man bygga kärran på 250g hamnar man på 550g totalt med ack, vilket är tillåtet för elmodell i den storleken.

Vore intressant att prova. Men det får nog bli till nästa vinter. :)

/sailorn

Användarvisningsbild
Lowflyer

Inlägg av Lowflyer » tor 21 feb 2013, 11:55

Hej.

Min gamla Messerschmitt med ASP15 låg på minimivikten med ett grams marginal eller nåt. (för 0.15-klassen) Då var den ändå förstärkt med plyfa inuti kroppen. Byggd i vit friggo i kropp och rosa i vingarna. Klädd med tunnt skrivarpapper, men istället penselmålad med Servalack vilket bör ha tyngt ner den onödigt mycket. Tre tunga HS101 metalldrevsservon och NiCd-acc på 400 mAh. Ja, det var ett tag sedan...
Den uppförde sig väldigt fint i luften. Förutom att den var rejält snabb kurvade den fint också. Inga elaka klipptendenser. Dock hade den ett par problem som är kopplade till storleken: Den ville gärna torquerolla vid snabba gaspådrag. Inget problem om man flög med konstant gas. Den hade liten spännvidd att klippa med och den var på grund av sin storlek tvungen att FLYGAS hela tiden. Tittade man bort ett ögonblick var det väldigt lätt hänt att man tappade bort sig. I övrigt var det en cool kärra. Hade faktiskt vunnit best in show vid en tävling om jag bara hade stannat till prisutdelningen :evil: Dessutom stannade den en gång på grund av soppatorsk i strid med Spitfires över de brittiska öarna. Är inte det klassiskt så säg?

Skall du bygga kan jag dra en fin huv till dig Martin. Jag har alla andra mallar och pluggar kvar också. Den baserades för övrigt på din gamla ritning men med en riktig vingprofil :-)

/Lowflyer
Give them Hell! (Läs Leif Hellströms bok om Mustang så förstår du)

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » sön 24 feb 2013, 21:16

Jag har din Me 109k i CNC maskin väger 710g gjort egen setup med vingprofil och viktfördelningar
Går att stala och klipper inte, går att hand kasta i medvind utan problem, betydligt snabbare än många 25or. Ja som sagt när man dock fått på dubbla streamers så går det betydligt tyngre... kurvar sådär bra som de flesta Me:s det är ju inte så många kvadrat direkt på vingen, så attack vinkeln är ju lätt att över stegra tyvärr, men det finns ju helt klart inget kolare plan än 109an, ja med propp. Annars är det ju 262an :D
me.jpg
me.jpg (187.02 KiB) Visad 14450 gånger
Luft-geboren mächtige Geschwader

Erik H

Inlägg av Erik H » sön 29 jun 2014, 05:43

Sailor-Martin skrev:.10-storleks el-drivlina + radio på = ca 300g. Kan man bygga kärran på 250g hamnar man på 550g totalt med ack, vilket är tillåtet för elmodell i den storleken.

Vore intressant att prova. Men det får nog bli till nästa vinter. :)

/sailorn
Hej
Hur vanligt är det med 10 motorer inom aircombat? Brukar messern gå med 10 eller 15 motor?

Har under den senasate veckan provat en 10 elsetup på ett litet fulbygge väger 570g och har en spännvidd på 90cm med acc, setupen består av
Turnigy 2826/10 1400kv
HK 40A esc
Turnigy 2200mah(Har ingen större, borde få ha 2700 i klass 10)
Apc 7x4, 14000 rpm, 150w , 70kmh
Apc 7x6, 12500rpm, 175w, 70kmh
kyosho 8x6, 11500rpm, 210w, 80kmh

Provade också en Turnigy Sk3 2836 1500kv med 8x6, 12700rpm, 350w, 90kmh blev bra mycket bättre drag

Vad tror ni, kan det duga med en 7x6 som snurrar 12000rmp på en messer? räcker dragkraften? hur snabba är
aircombatplanen? Tror att mitt fulbygge har för stort luftmotstånd med KFm vingen eftersom 7x4 och 7x6 ger
samma fart. Är sugen på att bygga en messer nu så dela gärna med er av era åsikter innan jag kommer för långt
Fulbygge.jpg
Fulbygge.jpg (170.26 KiB) Visad 13857 gånger
Erik H

Per Danielsson

Inlägg av Per Danielsson » sön 29 jun 2014, 20:41

Det är ytterst sällsynt med 10- modeller på tävlingar . Mycket har nog varit förkärleken till 25 or överlag . Sedan har ju utbudet på glödstiftare 10size varit ytterst begränsat . Nu öppnar ju de nya elreglerna upp för 10size i el , detta samtidigt som de nya sandpapperreglerna kan ju göra en 10kärra riktigt vass. Det hade hur som helst varit kul att se lite 10 kärror på tävlingar framöver.

/Per D

Erik H

Inlägg av Erik H » mån 30 jun 2014, 11:23

Hej
Vilka plan lämpar sig bäst med 10motor?

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » mån 30 jun 2014, 19:51

.10-motor är minsta motorklassen och rent logiskt är det också de minsta förebilderna/modellerna som lämpar sig bäst. Messer har vi redan varit inne på. Andra kandidater är t.ex. Jak-familjen eller varför inte Lagg-3 (nog så ovanlig på Aircombat-tävlingar).

För el-drivlina skulle jag ändå satsa på en hyfsat kraftig motor och variera vikten mha acken. Lite vind = liten ack och lättare modell (.10-klass). Tyngre vind = större ack och tyngre och kanske även snabbare modell, som klarar vinden bättre.

Min erfarenhet är att det är bättre att ha en större motor eftersom den klarar tillfälliga högre strömmar bättre, t.ex. om du får in en streamer runt motorn och den går trögare och drar mer ström.

Att dra en streamer är tyngre för en mindre modell än för en större modell med större motor, men störst skillnad är det med dubbla streamers, d.v.s. en fastnad efter klipp. Just pga det skälet skulle jag nog i de flesta fallen välja en .15-setup, även om det ger högre vingbelastning. Med en bra modern vingprofil klarar man sig bra med en modell som väger in på .15 el minvikt (dvs 700g). Min gamla Messer-konstruktion flög jag ju t.ex. med Fox 15 järnklump i nosen, fulltankad vägde den över 900g. Huga! :shock:

/Martin

Erik H

Inlägg av Erik H » tis 01 jul 2014, 03:17

Tackar för de kloka orden!

Är nog värd att hänga in en Turnigy SK3-3530 1340kv istället för en liten 50 gramare. Blir väl bara 25g extra. Tycker det låter klart imponerande att fixa starten på
en bf109 som väger 900g. Jag byggde en p51d i skala 1:12 tidigare, vägde runt 800g knappt, det var på tiden då jag inte visste att vingarna bör vara ner vridna i spetsarna. Blev för en ovan lite orolig vid start. Hur stor skillnad gör 2-3 grader washout?

kjelle

Inlägg av kjelle » tis 01 jul 2014, 15:21

Hejsan Erik ....och alla andra :)

Jag har en KI 61 med en os 10 i ...flyger förträffligt om man inte tar för snäva svängar . Den va med till Örebro på tävling för några år sedan och med en streamer på var vinge och hel streamer där bak så fungerade det åxå :) (fast jag va orolig som f_n först :) ) .....så va inte rädd för att prova ....håll vikten låg så går det :)

/gubben

Erik H

Inlägg av Erik H » ons 02 jul 2014, 00:55

kjelle skrev:Hejsan Erik ....och alla andra :)

Jag har en KI 61 med en os 10 i ...flyger förträffligt om man inte tar för snäva svängar . Den va med till Örebro på tävling för några år sedan och med en streamer på var vinge och hel streamer där bak så fungerade det åxå :) (fast jag va orolig som f_n först :) ) .....så va inte rädd för att prova ....håll vikten låg så går det :)

/gubben
Tackar för stödet Kjelle, roligt att höra. Jag har börjat bygga ett bf109 inspirerat plan som ett litet experiment som byggs snabbt och mindre noga. Inget som duger till tävling men till att jaga bror min någon söndag. blir nog inte så långlivat, brukar sluta med frigolitregn :D. Hur mycket väger din KI 61:a?

kjelle

Inlägg av kjelle » ons 02 jul 2014, 04:26

Hej igen ... :)

Min KI vägde och väger ....502 g ...en "liten" reparation så nu väger den 512 g :)
Jaga bror din du ...det är kul vi ska ha :) ....och experimenlusta gör att man får ut det där lilla extra :)

mvh
/gubben

Erik H

Inlägg av Erik H » sön 06 jul 2014, 22:59

Hej
Idag blev det provkörning av mitt bf 109 liknande plan.

Vinge av vitskum C120 som jag grovskar och slipade till en skaplig vingprofil, orkade inte göra några mallar.
Papprade och hoppade över målningen, vill veta om det flyger först. Kropen av C120 skum, som en fyrkantig låda bara.
Ingen målning eller papper alls.

Installerade följande
Turnigy 2826/10 1400kv 50g
Apc 7x6
Turnigy 2200mah ack 190g
hxt 500 i varje vinge
hxt 900 till höjd

Färdigt på vågen pendlade mellan 499 och 500. Kommer att bli närmare 600 om det ska bli färdigt med papp och färg.

Provflygningen startade med att den vek till vänster och gick i backen, inga skador p.g.a. högt gräs. Andra kastet gick bättre
och det bar av, körde runt och trimmade in. Landade och trök i ny ack och GPS:en. Gick i ca 97-102kmh och gick upp
i skyn men en väldig fart. Körde på full gas i 7min och 45 sek och hade lite batteri kvar.

Den gjorde härliga rollar vi för mycket höjdroder och var lite svår att se kanske. Funderar på om jag ska satsa på en
lite större 15 kärra istället. Lättare att se och flyger kanske lite snällare, vad tror ni om en Nakajima Ki-84. Kanske
bättre för mig som nybörjare, vad tror ni.

Har blivit sugen på att smälla ihop 2-3plan lite fort och kanske komma till Borlänge, är ju ganska nära från Hallstavik.
Vad behöver ordnas för att få tävla? Måste vara med i en klubb, kanske Norrtälje blir bra. Kommer ihåg från Enköping
att det behövs tävlingslicens, något mer? Hur gör jag? Är jag lite sent ute?

Per Danielsson

Inlägg av Per Danielsson » mån 07 jul 2014, 09:50

Hej!
Rätta takter det här !
Det du behöver för att tävla är medlemskap i smff (klubben du är medlem i måste vara ansluten till smff ) och en tävlingslicens . Licensen löser klubben till dig .

/Per D

Skriv svar