Hur lätt Messer?

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Re: Hur lätt Messer?

Inlägg av Sailor-Martin » mån 07 jul 2014, 22:19

Erik H skrev:Hej
Idag blev det provkörning av mitt bf 109 liknande plan.
-snip-
Har blivit sugen på att smälla ihop 2-3plan lite fort och kanske komma till Borlänge, är ju ganska nära från Hallstavik.
Vad behöver ordnas för att få tävla? Måste vara med i en klubb, kanske Norrtälje blir bra. Kommer ihåg från Enköping
att det behövs tävlingslicens, något mer? Hur gör jag? Är jag lite sent ute?
Nej, det är aldrig försent. :D

Vi är nog många som byggt/lagat modeller till sent på kvällen/natten innan tävling. Så i jämförelse är det låååååång tid tills Borlänge-tävlingen.... :lol:

Generellt brukar vi rekommendera modeller i .25-storlek som första-kärror att tävla med. Syns bättre, störra vingyta att flyga med, helt enkelt enklare att tävla med. Thun har ju varit en vanlig kärra, bl.a. därför.

Nackdel med .25-storlek är om man flyger el - då behövs större ack, som kostar mer att köpa och blir större förlust om acken smäller. Så ur den synvinkeln skulle jag rekommendera en .15-modell i lagom storlek (dvs inte en av dom mindre .15-kärrorna).

Fots Ki-100 och min egen P-40 är beprövade konstruktioner. Ki-100:an har 1m spv om jag minns rätt, vilket inte är fel. Ett annat alternativ är Dennys byggsats av P-39, som ni kanske såg mig flyga i första heatet i Enköping. 39:an flyger riktigt bra, men min börjar bli tung efter alla lagningar, vid det här laget. Min nya Zero kan också vara ett alternativ, men den är inte lika väl utprovad. Vilka fler gratis-ritningar i .15-storlek finns det? (Mitt minne sviker)

Lämnar vi de rena cellplast-konstruktionerna finns det några tyska ritningar och min egen Spitfire, omritad av en tysk pilot, med modernare vingprofil. Dessa är uppbyggda av balsa-trä istället för cellplast. På gott och ont - cellplast är oftast enklare att laga.

Ska jag rekommendera något, blir det nog Dennys byggsats av P39. Enkel att bygga - snäll att flyga. Funkar bra med el. Och klart konkurrenskraftig, jag låg riktigt bra till i Halmstad-tävlingen förra året med min P39 - tills jag bytte mot en annan modell i finalen. :shock: (Bad mistake). :D

/Martin

<edit> Glömde lägga till länk till sida länkar till mängder av ritningar: http://aircombat.se/Byggrummet/Gratis-ritningar/

Erik H

Inlägg av Erik H » ons 09 jul 2014, 15:42

Hej
Jag kommer köra på 15 storlek. Billigare ackar och att jag har mest prylar för den storleken som servon och fartreglage.
Dessutom så har jag snart fyllt upp taket där jag hänger upp flygplanen, vågar inte börja hänga in några i sovrumet(Tror inte frugan gillar det :D )

Har hittat ritningen på en KI 84 som du tipsade om, med den tyska byggtråden.

Förebild enligt wikipedia
Spännvidd 11.238m
Längd 9,92m
Vingyta 21m2

Modell
Spännvidd 11,238m / 12 = 94cm
Längd 9,92m / 12 = 83cm
Spännvidd 21m2=2100dm2 = 2100/144=14,58dm2. Skala ner en yta till 1:12 borde bli att men delar med 144.
Tänker att en yta är tvådimensionell och ska därför skalas ner i kvadrat 12^2=144

Kan det vara ett bra alternativ till p39:an? Känns annars som att p39:an är lite slimmare och går lite fortare.
Har Denny ett par kit så är inte det fel heller. Går snabbt att få färdig och ett provat koncept som flyger bra
om det är välbyggt.

/Erik

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » mån 14 jul 2014, 22:27

Sorry för sent svar, semestertider... :shock:

Ki 84:an var rätt populär 1994-95 pga dåvarande motor-regler, så jag har sett en och annan. Man skulle kunna säga att Ki-84 var Japanernas P-47 Thunderbolt, om man ska generalisera lite. Med Aircombat-reglerna (som kom 1996) ändrades bla motor-reglerna så att spännvidden 12m/1m blev avgörande för om man fick använda "stor" motor. I och med det blev Ki-84:an mindre populär. Jag tror ärligt talat inte att jag sett nån sen dess, vilket iofs är synd eftersom det är en cool förebild.

Den tyska ritning jag länkade till har jag ingen erfarenhet av mer än att jag sett den på internet. Har inte hört om nån svensk pilot som byggt efter just den ritningen, men är det nån som gjort det så "speak up please". :)

Dennys P-39 har jag själv byggt och flugit, kan intyga att den är mkt lämplig som första combat-kärra. Min P-40 har byggts i många år, nackdel med den är möjligen just att den är gammal och har en äldre vingprofil. Men, t.ex. Jake och Wulf körde med den när de började med combat för några år sen, så det om inte annat bevisar väl att den fortfarande funkar. Fots Ki-100 är också lämplig och flyger bra, bla pga den stora vingen/spännvidden. Tex Maroz har flugit med denna, som "rookie" och det såg bra ut, det jag såg.

Tyskarnas Ki-84 funkar säkert också bra, men jag kan personligen inte säga nåt om den eftersom jag vare sig byggt den eller ens sett den flyga. Vad jag egentligen säger är att de tre andra jag nämner ovan på det sättet är säkrare kort att lägga tid på. För vi vill ju inte att du ska misslyckas. :D

Men välj, bygg och återkoppla i en egen tråd här på byggforumet och jag lovar att många av oss aktiva kommer att komma med tips och tricks. Finns inget så kul som Aircombat! :D

/Martin

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » mån 14 jul 2014, 22:33

Jag glömde en grej: Ett generellt tips egentligen, att lattja med egna konstruktioner är kul, men lattja aldrig med egen vingprofil, det brukar straffa sig. Satsa hellre på att skära ut efter en beprövad profil och försök att få den så "rätt" som möjligt.

(Som parantes, när jag var yngre provade jag ett par gånger i rent övermod att rita egna vingprofiler efter vad jag trodde skulle bli en bra profil. I samtliga dessa fall misslyckades jag och modellen blev en bra flygare först när jag bytte till en beprövad vingprofil. Lesson learned :oops: ).

/Martin

Erik H

Inlägg av Erik H » mån 14 jul 2014, 23:25

Hej
Tänkte höra med Denny angående p39:orna. Om han kan fixa några kit och vad dom kostar. Ringde härom dagen men inget svar.
Har börjat titta lite djupare på Ki-84:an, alla mått och så finns inte vad jag kan se men det löser väl sig. Baksidan med denna
är att man inte vet hur den flyger, blir lite av en chansning. Kommer att börja på en och se hur den flyger, skapar väl en ny tråd
för det, "Gröngölingen bygger Ki-84"

Tackar för alla Idéer/ Erik

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » tis 15 jul 2014, 10:26

Hoppsan! Här hade jag missat lite, det är bara o ringa igen. Jag är lite tröger ;) ett komplett bygg kit med allt utom lim och färg kostar 400:- annars har jag dem som bara cellplast för 200:- dock kostar det 150:- på posten att skicka. De fördelar p39an har mott andta är att den är ruggigt snabb byggd och tål stryk. Men i flygprestanda är detta inget monster. Ki84 byggde Lanz vet jag som blev ett riktigt grymt prestanda monster :)
Luft-geboren mächtige Geschwader

Per Danielsson

Inlägg av Per Danielsson » tis 15 jul 2014, 20:48

Hej!
En lite rättelse....Lanzens konstruktion är en ki-43 hayabusa , ingen hayate ....

/Per D

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » tis 15 jul 2014, 21:54

ajfasen, så var det ju! blev en liten ihop blandning där. vände påt.... :roll: aja då var det inget :mrgreen:
Luft-geboren mächtige Geschwader

Skriv svar