Speed indicator

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Richthofen

Speed indicator

Inlägg av Richthofen » tor 12 sep 2013, 13:15

Hej allesammans!
Jag har ett projektarbete i skolan som till största del går ut på att testa olika flygplansvingars hastighetsprestanda. Det jag behöver för detta prov är en pålitlig hastighetsmätare som kan bibehålla flygpassets högsta uppnådda hastighet. Är det någon som har något bra exempel på produkt?
Själv har jag skummat runt lite men inget hittat. Känner att det vore fränare med ett riktigt system till ändamålet än att montera in mobilen som fartkamera.. :wink:

//Samuel.

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Re: Speed indicator

Inlägg av Denny_the_killer87 » tor 12 sep 2013, 13:40

Billigare än så här blir det.. både toppfart och medelfart

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... mini%20gps

enkel att använda. loggar var 2-4sek data du får även höjd var du varit med planet och stig förmåga sjunk mm mm
Luft-geboren mächtige Geschwader

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » tor 12 sep 2013, 13:48

Bara för att jag gav den övre länken till dig så släppte de precis nu för nån timme sedan en ny logger...
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Blox.html

men den verkar inte logga medelfart som är just de du är ute efter...

Pettersson

Inlägg av Pettersson » tor 12 sep 2013, 14:35

Tänk på att de där visar hastighet mot marken och inte hastighet mot luften vilket oftast är det man är ute efter när det gäller aerodynamik. Det går ju att komma runt problemet genom att åka åt flera håll osv men mätandet blir ju enklare med en mätare som mäter fart mot luften, dvs som funkar som en riktig fartmätare i ett flygplan. Men ibland får man ju ta det man får tag i, eller ganska ofta faktiskt.

Jag har använt den övre (tror jag) som Denny länkade till för att mäta hastighet på min Mpx Dogfighter, vid det tillfället gjorde den 178km/h, vilket var lite av en besvikelse.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » tor 12 sep 2013, 20:32

HK har Eagle Trees fartmätarmodul http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... er_V3.html med pitot-rör (dvs ej GPS) men den är för logger V3 och jag kan baske mig inte hitta att HK säljer V3 längre. Lite svårt att använda fartmätarmodulen stand-alone, skulle jag tro. :D

Jaja, GPS-fart är väl ok så länge du flyger "straight-and-level".

@Fredrik: 178knyck? Går dom så fort?

Skulle vara högst intressant att mäta lite på några AC-modeller och se hur fort dom egentligen går. Senast jag var med om nåt sånt gick modellerna rätt mkt saktare än dom gör i dagens tävlingsfält.

/Martin

Pettersson

Inlägg av Pettersson » fre 13 sep 2013, 13:05

178 km/h var inte riktigt vad jag hade hoppats på så jag har gått tillbaka till en mindre motor, mer varv och mindre propp (8x5). Nu hoppas jag den gör ca 200 km/h. Det kostar dock på i form av ström. Det går att åka fortare men då tenderar vikten att gå upp på flygplanet så jag tycker att en setup för någonstans runt 200 km/h är ganska optimal. Men det är ju inte så att man kan åka runt i 200 hela tiden utan snarare får man vara väldigt försiktig med gasandet och bara dra någon fullgasrepa då och då, annars blir det väldigt varmt. Men det är kul att ha effekt att tillgå när andan faller på.

Sorry för trådkapningen!

/Fredrik

lanzerman

Inlägg av lanzerman » lör 14 sep 2013, 09:40

Jag håller med, ska du ha säkra data som är oberoende av vindriktning och vindstyrka så är det pitotrör som gäller för att mäta hastigheten. Är det combatrelaterat så skulle du ju gärna kunna dela med dig av informationen... ;)

Detta borde man samköra med G-kraftsmätare för att se kurvprestanda. Jämföra hur tight kurvan blir med hur mkt fart man tappar....
1st NC Fredrik Lanz
Angel Squadron / Grupp Syd

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » lör 14 sep 2013, 20:08

lanzerman skrev:Jag håller med, ska du ha säkra data som är oberoende av vindriktning och vindstyrka så är det pitotrör som gäller för att mäta hastigheten. Är det combatrelaterat så skulle du ju gärna kunna dela med dig av informationen... ;)

Detta borde man samköra med G-kraftsmätare för att se kurvprestanda. Jämföra hur tight kurvan blir med hur mkt fart man tappar....

Det är helt rätt att för att få exaxt lufthastighets koll så måste du köra med pitorör, annars får du bara ground speed.

MEN! när du flyger combat måste du vända planet hem igen. och flyger då mot vinden, vilket sänker medel farten bort från dig. så även fast du kör med pitotrör eller gps så kommer du få samma data. dock kommer topphastigheterna att skilja!
men det du är ute efter är ju snittfarten för att utvärdera profilen.
enda gången du behöver pitotrör är när du ska landa eller flyga långsamt så du vet när planet viker sig. annars är det rätt ointressant med just "Airspeeden"

Användarvisningsbild
Richthofen

Inlägg av Richthofen » mån 16 sep 2013, 11:24

Tack för alla svaren och att ni tar er tid att svara :) ska välja system nu, inte 100% än, visserligen funkar ground speed lika bra för min del
Eftersom att experimentet går ut på att testa fram vilken profil som erhåller högsta hastighet. Detta över plan mark i samma väderförhållanden borde funka :)

Mupp-Julle

Inlägg av Mupp-Julle » mån 16 sep 2013, 16:28

Jag har ett pitotrör och ska se om jag kan få in det till Halmstad. Det är gjort för jetmodeller men det kanske får plats.
Mupp-Julle

Användarvisningsbild
Richthofen

Inlägg av Richthofen » tor 19 sep 2013, 12:16

Bra Julle!
Jag ska försöka komma till Halmstad, annars får Jens ta med den. Skall ringa killen idag och kolla. Om jag väl kommer blir det med endast 1 maskin bara för skojs skull :)
Ps, vad väger hela "pitot-enhetetn"?
//Samuel

Mupp-Julle

Inlägg av Mupp-Julle » tor 19 sep 2013, 23:13

Jag skulle bara demonstrera den i Halmstad :(
I kväll ser det ut som att den inte får plats i planet.
M-J

Skriv svar