Visst kan det vara roligt med både el och WW1?

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Slumpen

Visst kan det vara roligt med både el och WW1?

Inlägg av Slumpen » sön 29 sep 2013, 22:27

Hej hej

När jag häromnyssens beställde blandat braha från Hobbyking kom jag in i modelldelen, ARFer EPO-modeller och blandat bråte i massor...

Några veckor senare kom en låda
Bild

Med blandat innehåll
Bild

Ganska snart visade sig byggsatsen vara av riktigt god kvalitet. Lite för väl konstruerat för att vara "hobbykingst". Mycket riktigt så är det en konstruktion från/till GreatPlanes/Electroflight.
900mm spännvidd, 740mm lång. Helt inom de 5%. övriga mått är inom 2cm. Således helt godkänd för tävling i WW1-Combat. Men färdig väger den 699gram, för lätt för att funka i reglerna men 100 gram är en baggis och frågan är väl om den är för vek.

Tadaa! En Nieuport XI får se dagens ljus. Byggd på två kvällar.
Bild

Kineserna har snikat lite på den Amerikanska förlagan, stötstänger saknas, landningsstället är så klent att det böjer sig om man spottar på det och en del plastbitar som verkar vara gjorda av socker men förutom det så är allt helt ok!
Efter rotande i blandlådan upphittades 4 HXT900 en 2822 motor och ett 30A reglage. Detta ihoprört med några droppar CA, nya skruvar till motorn (så den sitter fast), några sockerbitar, någa 1300mAh accar, propp och de saknade stötstängerna av 1,5 mm piano så är bygget tillrett.

Kostnad?
Byggsatsen kostar $50!
Acc $10
Motor $10
Servon typ $10
500 spänn komplett tycker jag är ett bra pris!

Den flög föresten 8 minuter på en acc, och flög alldeles utmärkt!
Tomas

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Re: Visst kan det vara roligt med både el och WW1?

Inlägg av Sailor-Martin » mån 30 sep 2013, 12:42

Då måste kineserna ha byggt just denna variant av Nieuport XI väldigt lätt i stjärten, eftersom jag behövde en 3530-motor och en 3300mAh-ack så långt fram i nosen som det bara gick, för att få TP rätt.

Jag flög ju två heat med min XI på SM. Funkade bra, tills jag röf ner mig själv (pilot error). :shock:

Landstället på min (från Great Planes) var också väldigt klent och framförallt alldeles stumt, vilket inte fungerar när man landar på gräs. Det är väl det enda jag skulle modda om jag byggde en likadan igen.

Kanske en "byggtråd" om denna på SMF? :D

/Martin

Användarvisningsbild
HaBoRC

Inlägg av HaBoRC » mån 30 sep 2013, 20:42

Hej
Inhandlade en sån här i våras från HK, håller med om att det är fin kvalitet även om vissa delar var väl sköra. (landställ, stjärnmotorattrapp.)
Jag lyckades få till min TP med en 3s2200mah..
http://www.youtube.com/watch?v=xK2OXsRLkJg
Göta Elves Squadron - Grupp Väst
/Hans Borg

lanzerman

Inlägg av lanzerman » fre 04 okt 2013, 13:48

Snyggt Tomas! Och bra video Hans, men var det inte något fel med ljudet?

Man hörde inget motorljud och det var någon slags konstigt pipande genom hela filmen! ;)
1st NC Fredrik Lanz
Angel Squadron / Grupp Syd

Skriv svar