Infästningar elmotorer?

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Infästningar elmotorer?

Inlägg av Fot » sön 16 mar 2014, 22:41

Hej!

Är lite nyfiken på bra och smidig infästningar av elmotorer i modellerna?

Lite bilder/inspiration/ideér vore uppskattat :-)

/Magnus
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Re: Infästningar elmotorer?

Inlägg av Sailor-Martin » mån 17 mar 2014, 11:20

Kul!

Jag skrev ett inlägg på min aircombat-blogg för några år sedan: http://www.8loop.net/aircombat/index.ph ... ll-eldrift

Bild

I inlägget finns några fler foton som visar hur man rätt enkelt kan konvertera en aircombat-modell från glöd till el. Jag fäster mina elmotorer (outrunners) direkt mot en plywood-platta (motorspantet alltså) och använder inslagsmuttrar på baksidan och insexskruv för att fästa motorn. Är noga med att ha exakt rätt längd på insexskruven, så att de inte sticker ut alltför mkt bakom motorspantet och riskerar att punktera lipo-acken.

Kör man med inrunner fäster man motorn med skruv bakom motorspantet istället. Gör man så bör man nog sätta upp ett extra spant eller dyl bakom motorn, så att acken inte kan åka in i motorn av misstag osv. Den enda modell jag använt in-runner på är fortfarande inte provflugen, så jag har ingen egentlig erfarenhet av hur det fungerar i praktiken.

Nackdelen med båda dom här sätten att montera elmotor är att det är rätt så stumt vid en krasch. Jag tror att bl.a. Taffan kör med motorfäste med långa skruvar som ger vika vid en krasch och därmed sparar elmotorn. Taffan, kan du berätta mer om det?

/Martin

Användarvisningsbild
Wolf

Inlägg av Wolf » mån 17 mar 2014, 15:27

Ni skapade ju en hel avdelning på forat bara för El, använd den delen för erat svammel :lol:
Cockspur Squadron

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » mån 17 mar 2014, 16:32

Wolf skrev:Ni skapade ju en hel avdelning på forat bara för El, använd den delen för erat svammel :lol:
Du har helt rätt Wolf, borde flytta den här tråden dit istället! :D
Men jag vet inte hur man gör? :?

/Martin

Skriv svar