Gröngölingen bygger Nakajima Ki-84

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Erik H
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 15 maj 2014, 05:51
Ort: Hallstavik

Gröngölingen bygger Nakajima Ki-84

Inlägg av Erik H » tis 15 jul 2014, 21:11

Hej
Nu är det dags att börja bygga några Ki-84:or till Borlänge tävlingen som blir min första. Hoppas att inget hinder dyker upp på vägen bara. Detta har jag hittat om förebilden på wikipedia

Längd: 9.92 m (32 ft 7 in)
Spännvidd: 11.238 m (36 ft 11 in)
Höjd: 3.385 m (11 ft 1 in)
Vingyta: 21 m² (226.041 ft²)
untitled.png
untitled.png (37.4 KiB) Visad 15928 gånger
Har även fått lite inspiration från en tysk byggtråd som Martin nämnt tidigare http://www.rc-network.de/forum/showthre ... jekt-KI-84

Bygger kroppen i blå skum eller vit C120? Vet inte hur mycket det gör på vikten. Kul om planet inte blir så mycket tyngre än 700g Åsikter? Kroppen slimmas av lite på höjd och bred för att minska luftmotståndet. Har ritat ihop en del skärmallar till kroppen.
PSpant_Mallar.png
Skärmallar för kroppen och för att skära ut till stabbe och fena i bakkroppen
PSpant_Mallar.png (149.52 KiB) Visad 15946 gånger
Vingen. NACA 2410 bra profil? vill minnas att jag har sett det här på forumet. Washout på 2,5grader lyfter bakkanten ca 5mm. Bygger i vit C120 och klär med brunpapp. Duger det med bara papper om man lägger dubbel i framkant på vingen och ett lager extra som vingbalk eller blir det mycket bättre med trälister?
PVingmallar.png
Vingmallar
PVingmallar.png (33.51 KiB) Visad 15973 gånger
Vad tror ni? Erik
Senast redigerad av 1 Erik H, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87
Inlägg: 795
Blev medlem: sön 02 jan 2005, 20:58
Ort: Stenstorp

Re: Gröngölngen bygger Nakajima Ki-84

Inlägg av Denny_the_killer87 » tis 15 jul 2014, 21:52

Hej! härligt att du börjat! jag skulle byggt den i blå 250 cellplast. både kropp och vinge depron6mm till stabbe och fena klätt på varje sida samt en 6mm stånde kolfiber balk i stabben. när du designar i kroppen för motorn så om du skall ha motorn upprätt så se till att du kan få upp tanken så mycket som går. spara cirka 7mm kvar på cellplasten i toppen av nosen. då undviker du att g kraften drar tilllbaka bränslet i tanken under hårda kurvningar.
ska åka iväg till bygglokalen imorogn och kika tilll p39orna :)

/Denny
Luft-geboren mächtige Geschwader

Erik H
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 15 maj 2014, 05:51
Ort: Hallstavik

Re: Gröngölngen bygger Nakajima Ki-84

Inlägg av Erik H » tis 15 jul 2014, 23:23

Toppen. Vi hörs om p39:orna. Har inget depron hemma, borde gå med 4mm balsa och klä med papp eller film? Angående tanken så är det inget problem, är av den sorten som kör el. Har ett par Turnigy sk3 3530 1340kv hemma.

Per Danielsson
Inlägg: 409
Blev medlem: tor 07 okt 2004, 20:25

Re: Gröngölngen bygger Nakajima Ki-84

Inlägg av Per Danielsson » ons 16 jul 2014, 11:05

Vingen blir väldigt mossig om du bara klär med papper och riskerar att vikas ihop under hårda g-belastningar . Försök att lägga en ca 5x5 furulist på ovansidan(så som tyskarna gjort i byggtråden) och lägg en glasfiberremsa på undersidan . Limma glasfiberremsan med vitlim , samma som du ska klä brunpappen med .
Slimma kroppen gör väldigt lite på hastigheten , du ska dessutom vara uppmärksam på att du inte slimmar mer än tillåtet . Kroppen får ej slimmas mer än 20mm på bredd resp höjd . Så kolla mot orginalet då det kan vara slimmat redan på mallarna du laddat ner.

Jag gillar Hayaten . Det har väldigt sjyssta proportioner o e en snygg kärra!!

/Per D

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87
Inlägg: 795
Blev medlem: sön 02 jan 2005, 20:58
Ort: Stenstorp

Re: Gröngölngen bygger Nakajima Ki-84

Inlägg av Denny_the_killer87 » ons 16 jul 2014, 11:48

Japp per har alldeles rätt. balk på ovansidan är ett måste. 4mm balsa med papp fungerar. men det är tungt. tänkte just för att spara vikt. dock till modeller med större span på stabben bör du använda balsa istället. men till 15 modeller och flertalet 250r fungerar det utmärkt med 6mm depron.
Luft-geboren mächtige Geschwader

Erik H
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 15 maj 2014, 05:51
Ort: Hallstavik

Re: Gröngölngen bygger Nakajima Ki-84

Inlägg av Erik H » ons 16 jul 2014, 19:25

Tackar. Får köpa depron och furulister i Uppsala efter jobbet på måndag. Har skrivit ut ritningen nu och kollat alla mått. Har god marginal mot original, har bara använt en av de två centrimmetrarna. Hade tänkt å hinna med alla mallar ikväll men måste spackla väggar istället.
/Erik

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87
Inlägg: 795
Blev medlem: sön 02 jan 2005, 20:58
Ort: Stenstorp

Re: Gröngölingen bygger Nakajima Ki-84

Inlägg av Denny_the_killer87 » sön 20 jul 2014, 00:24

Hej! har kollat upp lådan nu med 4st p39or i fanns inga fenor eller stabbar, men det kan jag slänga med ändå :)
ska även kolla upp frakten, så får vi se vad du vill ha för något :)
Luft-geboren mächtige Geschwader

Användarvisningsbild
Sailor-Martin
Inlägg: 1001
Blev medlem: lör 02 apr 2005, 22:44

Re: Gröngölingen bygger Nakajima Ki-84

Inlägg av Sailor-Martin » tis 22 jul 2014, 10:33

Kul!

Jag brukar försöka använda en "tjockare" cellplast till vingkärnorna och gärna även till främre delen av kroppen, t.ex. rosa eller blå cellplast. Med rosa cellplast i vingkärnorna tycker jag att det räcker med "glasfiberlist" (dvs målarremsa) på över och undersida för att ge tillräcklig styrka. Min senaste Zero är byggd på det sättet och vingen är stabil så här långt iaf.

Den vingprofil du valt ser ok ut, bör funka bra. Även washout:en verkar lagom. Vingens anfallsvinkel brukar idag ofta vara ungefär 0 grader, du kan kanske prova med 0,5 grader till att börja med.

I .15-setup kör jag numera med 3536-motorer (el motsv), efter att ha bränt upp några 3530 när jag överbelastat dom. Så länge du kör med maximalt 9x5 prop på 3530 så borde det gå bra. De jag brände körde med 9x6 och då blev det för mycket belastning. Framöver rekommenderar jag ändå att du går upp till 3536, eftersom det alltid är bra med marginal och den extra vikten har man oftast nytta av för att få TP rätt. De props jag använder är APC-E, tycker att dessa funkar bra (inte slow-fly såklart, utan de vanliga E-propparna).

Ett tips vad gäller vikt är målningen: Det är lätt att lägga på för mkt vikt när man målar sin modell. Jag använder idag vattenbaserad färg som jag spär ut en hel del så att det blir tunna (inte tunga :) ) lager, även med penselmålning.

Lycka till!

/Martin

Per Danielsson
Inlägg: 409
Blev medlem: tor 07 okt 2004, 20:25

Re: Gröngölingen bygger Nakajima Ki-84

Inlägg av Per Danielsson » tis 22 jul 2014, 12:00

Ang vingprofil:
Naca 2410 är en tunn profil . 10% ( minimalt tillåtna tjocklek ds) . De flesta går idag mot lite tjockare profiler för att få bättre kurvprestanda , nu är det dock många andra faktorer som spelar in men det hade kanske inte varit fel med en naca 2312 el 2412 ( den senare har jag aldrig testat , men både 2312 och 2410 har jag användt en del , dock på vingar med betydligt större vingarea än din hayate .)

/Per D

Erik H
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 15 maj 2014, 05:51
Ort: Hallstavik

Re: Gröngölingen bygger Nakajima Ki-84

Inlägg av Erik H » tis 22 jul 2014, 22:27

Hej, små framsteg idag.
Har skurit till blocken till kroppen(blåskum). Skar sen ut nosen med mallarna och det blev ganska bra. Lägger upp några bilder när hela kroppen är utskuren.

Angående vingprofilen så provar jag att göra en 2410 först och provflyger den. Har redan gjort mallar för den så det är lätt att prova. Efter provflygning så får jag överväga att göra en 2312 kanske. Skulle hur som helst vara kul att göra 2312:an för att få uppleva skillnaden.

Provkörde 3530 motorn härom dagen, drog i sig ganska många watt med Hobbykings APC style 8x6E propeller, minns jag inte fel så var det nog upp mot 350-400w. Känns som om acken inte räcker om den drar så mycket. Var visirligen till en början med full ack. Varvade typ 12200 till en början men varvet sjönk ner under 12000 efter 10-15sek, watt åtgången sjönk också.

Hur går varvtals kontrollen till vid tävling? Är det hur mycket den varvar direkt när man ger full gas eller är det medelvarvet under 30 sec eller något liknande?

/Erik

Användarvisningsbild
Sailor-Martin
Inlägg: 1001
Blev medlem: lör 02 apr 2005, 22:44

Re: Gröngölingen bygger Nakajima Ki-84

Inlägg av Sailor-Martin » sön 03 aug 2014, 18:52

Erik H skrev:...

Hur går varvtals kontrollen till vid tävling? Är det hur mycket den varvar direkt när man ger full gas eller är det medelvarvet under 30 sec eller något liknande?

/Erik
Det tar rätt mycket tid att göra varvtalskontroll, så vi brukar inte göra det så ofta. Modeller som utmärker sig genom att gå snabbare än övriga modeller kan bli varvtalsmätta. Framförallt på SM mäts och vägs modeller in och ofta genomförs även varvtalsmätning.

Min erfarenhet är att elreglerna är någorlunda självreglerande, så att du helt enkelt inte kommer att få till en setup som är super-bra så länge du håller dig inom t.ex. ack-begränsningen. För hög prestanda = kortare flygtid = mindre flygtidspoäng.

Enda undantaget jag hört talas om är på förra årets WASG (dvs VM) när en tävlande använde elsetup med 6S ackar och på det sättet fick väl häftig prestanda i elprylarna. Hur det gick med flygtiden i det fallet vet jag dock inte, var ju inte där själv.

Alltså: Bygg, flyg och tävla med det du har! Oroa dig inte över formaliteterna, det löser sig, vi är här för att tävla och ha kul. :D

/Martin

Per Danielsson
Inlägg: 409
Blev medlem: tor 07 okt 2004, 20:25

Re: Gröngölingen bygger Nakajima Ki-84

Inlägg av Per Danielsson » lör 23 aug 2014, 21:31

Hej!
Hur har det gått här då ?
Såg att det fanns en Erik med bland resultatlistan så jag misstänker att du fick ihop grejorna !Riktigt bra jobbat isåfall !! Hade varit kul med lite bilder ....

/Per D

Erik H
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 15 maj 2014, 05:51
Ort: Hallstavik

Re: Gröngölingen bygger Nakajima Ki-84

Inlägg av Erik H » sön 24 aug 2014, 06:32

Hej
Det har tyvärr inte gått så bra, är inte färdig än. Köpte två p39:or av Denny som jag flög med i Borlänge, mycket rolig tävling så jag har tänkt att åka till Örebro. Har tänkt att fortsätta på Ki-84:orna nu i veckan.

Det som är gjort är en kropp i blåskum och provade en vinge i en för liten skumbit för träningens skull. Har funderat på om jag ska göra nya mallar för vingen så det blir NACA 2312. Har efter tävlingen fått en bättre förståelse för vad kurvprestanda är.

Blir lite bilder under veckan hoppas jag

Erik H
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 15 maj 2014, 05:51
Ort: Hallstavik

Re: Gröngölingen bygger Nakajima Ki-84

Inlägg av Erik H » fre 28 nov 2014, 21:16

Hej
Nu när höstrusket har kommit så går det lättare att sitta i bygghörnan. Har kollat lite på Ki84:an
Har skurit ut delar till två kroppar. Måste göra om på ena kroppen för den vingsadeln är för NACA2410. Kommer att använda lite av skrotet och cockpit biten så blir kroppen snygg. Har inte hänt mycket men några bilder blir det.

//Erik
Bilagor
Ki84Vingsadel1024.jpg
Vingsadel
Ki84Vingsadel1024.jpg (146.6 KiB) Visad 15147 gånger
Ki84Kroppdelar21024.jpg
Kropp
Ki84Kroppdelar21024.jpg (170.01 KiB) Visad 15157 gånger
Ki84Kroppdelar1024.jpg
Kropp
Ki84Kroppdelar1024.jpg (168.18 KiB) Visad 15172 gånger
Ki84Kropp1024.jpg
Kropp
Ki84Kropp1024.jpg (120.49 KiB) Visad 15182 gånger
Ki84Hytt1024.jpg
Cockpit
Ki84Hytt1024.jpg (167.86 KiB) Visad 15152 gånger

Erik H
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 15 maj 2014, 05:51
Ort: Hallstavik

Re: Gröngölingen bygger Nakajima Ki-84

Inlägg av Erik H » tor 18 dec 2014, 22:27

Nu har jag börjat på vingen, blir i vitskum för att bror har kommit över närmare tio flak med vitskum 70mm tjocka. Blir perfekt till denna modell när man kan skära ut två vingkärnor på höjden. blir 14 vinghalvor per skiva.

Kordan blir 215mm i roten och 120mm i spetsen. Detta är nog lite mer än original men inte nog för regelbrott. Sträcker även ut på spännvidden lite, ska vara 942mm och max 989 enligt 5%regeln. Jag kör på 980mm för att öka vingytan så planet förhoppningsvis blir mer lättflyget. Om planet flyger bra kommer nog även bror min att flyga med denna kärra för han är nog inte så pigg på att göra något eget.

Har gjort tre olika mallar för att skära ut vingen. Första mallen skär översidan på vingen, andra skär ut vingbalken och tredje skär undersidan. Vingbalken är av furu och 3x15mm. Gör balken 50cm lång så blir det ingen spill på 1m bitarna. Delar sedan biten så den blir 9mm hög i ena och 6mm i andra så det räcker till två vingar per list. Balken blir 50cm men vingen är 49 så sista biten i spetsen får klara sig själv ändå. Blir 5mm blompinne i framkant.
Ki84SkärningVingbalk800.jpg
Skär ut vingbalk med enkom mall
Ki84SkärningVingbalk800.jpg (98.19 KiB) Visad 14993 gånger
Ki84Skärnngavvinge800.jpg
Skär undersidan av vingen
Ki84Skärnngavvinge800.jpg (79.6 KiB) Visad 14994 gånger
Ki84Vingkärna800.jpg
Färdig vingkärna
Ki84Vingkärna800.jpg (75.47 KiB) Visad 14996 gånger
Gick ganska bra att skära vingarna, lite svårt när man är själv. Lätt att man bränner vingen i spetsen, svårt att håla en jämn och låg hastighet på tråden. Slipar vingen lite försiktigt så försvinner lite, hoppas pappen tar bort lite också. Använder en pappermall för att skära till vingspetsen, blev lat och gjorde inte spetsen i blåskum. Slipar vinghalvorna så V-formen blir på 60mm på varje sida.

Nästa gång det blir bygge ska vingbalken och målarremsan limmas på plats. Ska även göra hålen för servona och limma dom. Sen blir det pappring. Tar sig nu, god kväll på er.

/Erik
Ki84Vinge800.jpg
Vingkärnorna är ihoplimmade
Ki84Vinge800.jpg (91.37 KiB) Visad 14978 gånger

Skriv svar