Gröngölingen bygger Nakajima Ki-84

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Erik H

Re: Gröngölingen bygger Nakajima Ki-84

Inlägg av Erik H » lör 20 dec 2014, 23:32

Hej
Nu är furulisten smältlimmad på plats i vingen. Glasfiberremsor på både över och undersida är också på plats limmar också lite extra brunpapp på bakkanten när den är så tunn. Medans detta torkar kör vidare med kroppen och limmar ihop alla delar. För att göra cockpiten använder jag skrotet från när jag skar ut kroppen och cockpitbiten som jag tidigare skar ut. Hade tyvärr inte sparat allt skrot så det blev inte den bästa lösningen men det duger för Aircombat. Blir en del jobb med kniven och sandpappret innan det blir bra.
Ki84CockpitBygge800.jpg
Cockpitbygge_del1
Ki84CockpitBygge800.jpg (98.97 KiB) Visad 9862 gånger
Ki84CockpitBygge2_800.jpg
Cockpitbygge_del2
Ki84CockpitBygge2_800.jpg (88.58 KiB) Visad 9863 gånger
Motorspantet blir i plywood och motorn fästs med M3 skruv och islagsmutter. Tycker att dessa SK motorer som har en motoraxel som sticker ut bak är lite olämpliga när man störtar. Känns som det lätt kan förstöra ESC och ack. Funderar på att skära av axeln men tillsvidare har jag limmat en frigolit bit som skyddar lite.

På denna modell gör jag motorkåpan i blåskum. Limmar fast en plastremsa runt för fastsättningen är det tänkt, papprar och målar sen. Om det visar sig att planet flyger bra och det kommer byggas många fler så kommer jag att göra en mall av trä så jag kan göra plasthuvar. Tycker att propellern kom lite för nära motorkåpan också, blir kanske tvungen att sätta distanser så motorn kommer lite längre fram.
Ki84NosFriggo800.jpg
Motorkåpa
Ki84NosFriggo800.jpg (99.23 KiB) Visad 9862 gånger
Ki84KroppVingefriggo800.jpg
Provar om vingen passar
Ki84KroppVingefriggo800.jpg (113.7 KiB) Visad 9866 gånger
Stabbe och fena görs av depron och stabben förstärks med en liten trälist. Även höjdrodret förstärks med en trälist så båda sidorna sitter ihop. Detta kommer nog ändras på framtida modeller till pianotråd då det blir ett mindre hål i bakkroppen och blir snyggare.

Det sista som ska göras innan pappringen är att montera servona i vingen, blir HK 10g digitala servon. Använder ett servo per vinge som kommer ute vid skevrodret. Jag tycker detta system är smidigt för då kommer inte ett stort servo i kroppen där det blir trångt med ack och annat. Tycker också att det blir lättare att bygga på detta sätt då man bara gör en skåra för sladden ut till servot. Pappringen får jag ta vid nästa tillfälle.
/Erik
Ki84PlanFriggo800.jpg
Klar för pappring
Ki84PlanFriggo800.jpg (113 KiB) Visad 9907 gånger

Erik H

Inlägg av Erik H » mån 22 dec 2014, 03:14

Hej
Nu är tiden kommen för pappringen. Innan jag började noterade jag att det har blivit lite måsvinge av fiberremsorna men det borde gå att få bort med pappret. Börjar med roder och stabbe, inga problem här inte. Lägger dom i press efter att strukit fast pappret med strykjärn. Börjar med undersidan på vingen och stryker inte så mycket innan ovansidan är lagd. Ser rakt och snyggt ut, hoppas det är det när det torkat också. Kroppen tar sin tid men går bättre än förväntat.

När vingen har torkat några timmar senare så har det blivit en måsvinge av den sorten som gör måsarna avundsjuka. Penslar på vatten på undersidan av vingen och lägger den i spänn. När den torkat så blev den rak och fin. Vägde vingen och den landade på 188g och kroppen 269g med motorn monterad. Vägde mottagare, höjdroderservot och ESC:en och det blev 100g. Totalt med en ack på 260g blir det 817g, med färg och övrigt blir det nog närmare 900g. Min p-39 vägde 870g om jag minns rätt och den flyger bra så denna borde också flyga bra. Har större spännvid och vingyta, blir spännande att se. Dom blir ganska tunga 15 modellerna för min del, blir ganska hög vingbelastning vilket borde göra flygprestandan sämre. Känns inte som det finns så mycket att skära ned på, får se hur mycket färgen väger.
Ki84PlanPapprat800.jpg
Papprad och klar
Ki84PlanPapprat800.jpg (120.48 KiB) Visad 9853 gånger

Slumpen

Inlägg av Slumpen » mån 22 dec 2014, 10:23

Jag tycker också att närmare 900g låter tungt. Speciellt när jag vet att Lanz och Pers Ki-61 väger 700 med barlast.
Jag tycker du ska prova att snäla in på fiberremsorna på vingarna. Jag ser både framkantslist och vingbalk, det blir liksom både hängslen och livrem.

Fredrik Petersson beskrev för några år sedan om ett stötskydd för sina accar. Av typen ölburksplåt runt nosen på accet med nån skum mellan. just för att slippa punkterade accar mot motoraxel.

Det ser bra och ordentligt byggt ut!
Tomas

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » mån 22 dec 2014, 10:46

900g var väl inräknat med acken, så räknar man Per/Lanz maskiner plus soppa så är skillnaden inte så stor. För att vara en prototyp tycker jag det är ok, men det går definitivt att fundera på hur göra dom ännu lättare i serieproduktion. Låg vikt är alltid bättre, på nåt sätt. Men det ska hålla också.

Ser skitfint ut tycker jag! Hade vi haft en gilla-knapp på vårt forum så hade jag tryckt på den! :)

/Martin

Erik H

Inlägg av Erik H » mån 22 dec 2014, 12:13

Hej
900g är med ack och allt, flygfärdig så att säga. Tackar för "Gilla" trycket Martin :D Får ser vad det går att göra på vikten på de kommande om den flyger bra.

Erik H

Inlägg av Erik H » tis 23 dec 2014, 14:25

Hej
Nu har facit kommit för modellen är målad och har torkat i flera timmar. Inga dekaler på plats än, ska sita röda japan symboler och lite gult på fenan. Se bilden nedan.
nakajima-ki-84-hayate-frank-hasegawa.jpg
Inspiration för målning
nakajima-ki-84-hayate-frank-hasegawa.jpg (49.95 KiB) Visad 9915 gånger
Ki84Målad800.jpg
Målad men utan dekaler
Ki84Målad800.jpg (109.12 KiB) Visad 9805 gånger
Följande blev vikterna
Vinge 203g
Kropp inkl motor 277g
Servo, ESC40A, Mottagare 65g
Turnigy Nanotech 3.3ah 258g
Apc Style 8x6 13g
Servohorn, Stötstänger 8g
Gummiband x 4 14g
Totalt 838

Har säkert missat något så det bir nog 850 innan den är klar. Tidigare hade jag vägt höjdroderservo, ESC och mottagare till 100g. Måste ha blivit något knas, nu blev det bara 65g. Tidigare vägde jag med en Hitec Optima 7 mottagare men nu med en Minima.

"Slumpen" jag tackar för dina åsikter också, alltid värdefullt att ta del av andras erfarenheter. Låter väldigt bra att behöva barlasta upp till 700g. Hur mycket metanol tankar man en 15 modell med och vad väger den?

Jag har byggt denna vinge på samma sätt som P-39:orna som jag köpte av Denny Fritsche, enligt instruktion till de planen var det framkantslist, fiberremsa och vingbalk. Blir mycket starkt kanske starkare och tyngre än det behöver vara?

För de uppmärksamma så har jag skrivit 20g på höger vingkärna, betyder att skummet i en vinge ligger på 40g. Vägde även vingen innan fiberremsa och papper, då vägde den 74g. Klädd med papper vägde den 188g men då är det två servon och servosladdar i vingen också, typ 36g. 188-36=152, 152-74=78. Fiberremsa och papper blir 78g, tyvärr har jag inte vägt vingen med fiberremsa på. Hur ska man göra då?
* Ta bort fiberremsan på översidan av vingen?
* Ta bort fiberremsorna helt och hålet förutom över skarven på mitten av vingen?
* Ta bort vingbalken och köra bara med fiberremsor och framkantslist. Framkantlist, vingbalk och lim 74-40=34g

Annat som går att göra
*Göra bakkroppen i vitskum?
*Lätta motorspantet, annat material, borra hål för att lätta?
*Motorhuv av plast?

Lite funderingar bara, flyger nog ganska bra på 850g också. Gör man lite av varje så kan man kanske komma till 800g. Dela gärna med er om ni har några tips
/Erik

Erik H

Inlägg av Erik H » ons 24 dec 2014, 14:24

Hej
Nu är bygget klart, bara provflygningen kvar.
Vikten 836g
Vingprofil NACA 2312
Rot korda 215mm
Spets korda 120mm
Vingyta 16,4dm2
WingCubicLoad 12.53
Ki84Vägning800.jpg
Vägning av färdig Ki-84 Hayate
Ki84Vägning800.jpg (117.43 KiB) Visad 9789 gånger

Per Danielsson

Inlägg av Per Danielsson » tor 25 dec 2014, 19:53

Snyggt byggt !
Verkar ha gått rätt fort att bygga också ?
Markera huven med en touchpenna så är den fulländad !

/Per D

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » lör 27 dec 2014, 18:37

834g med ack?! Det är j-kligt bra det, skulle jag vilja säga. Motsvarande .15 glödmotor-kärra väger minst 700g + ca 100g med full tank (100-120cc tank skulle jag gissa att de flesta kör med, men någon kanske kör med mindre?).

Man kan köra bakkroppen i vit friggo, framförallt för att lätta upp bakkroppen om man har problem med att få TP rätt (dvs kort nosmoment). Det sparar nog några gram, vit friggo är definitivt lättare.

Vingbalk plus målarremsa är lite overkill. Jag har enbart målarremsor (både under- och översida) på min senaste Zero. Vill man verkligen ha vingbalk är tipset att sänka in ett kolfiber-rör i vingmittens ovansida, med smältlim eller helst PU-lim. Det räcker med ett rör som är 25-30cm långt. Vingbalk har större betydelse i de större modellerna (.25-storlek) än i .15-storlek, pga lägre belastning.

Men som sagt, jag tror inte du får några problem med prestanda pga vikt i din modell. 830g är riktigt bra som det är. :)

/Martin

Erik H

Inlägg av Erik H » tis 06 jan 2015, 01:40

Hej
Jag har gjort det sista på Ki-84:an nu, blev provflygning idag. Det visade sig att den var lite åt det baktunga hållet, kort nos och inget bakåtsvep på vingen. Acken var tvungen att placeras mycket långt fram, dessutom så gick propellern väldigt nära motorkåpan. Valde därför att lägga mellan 3st m4 muttrar mellan motorn och motorspantet för att få fram motorn, slog två flugor i en smäll så att säga. Efter detta behövde acken inte ligga så otroligt långt fram längre, bra kropp på detta plan också för det är gott om plats inuti.

Idag är första dagen på länge med bra väder, svag vind och någon snöflinga ibland och bror min skulle komma över. Första försöket går bra och planet flyger iväg fint och efter lite trim så går den rakt och snyggt på halv gas, slår på fullt och modellen dyker lätt och det börjar låta konstigt. Landar och då var det motorkåpan som lossnat. Lägger mellan två brickor på de två undre motorfästena för att få upp motorvinkeln, limmar sedan fast motorkåpan. Ut igen och upp i luften, blev riktigt bra och den går rakt med både halv och full gas. jag tycker att denna flyger riktigt bra, loopar ganska tight och är stabil, mycket stadig i låga farter också. Har inte så många plan att jämföra med men tycker den går bättre än P-39:an som är ett tag sedan jag flög. Bror min var också nöjd med flygegenskaperna så vi kommer nog satsa på denna modell, ska förbättra några detaljer för att minska vikten för idag låg den på 850g, så serieproduktionen kommer snart att sätta igång.
/Erik
Ki84PropDisSpel800.jpg
Distans mellan motor och motorspant, hjälper både mot dåligt spel och baktunghet
Ki84PropDisSpel800.jpg (66.35 KiB) Visad 9695 gånger
Ki84MåladCockpit800.jpg
Målad cockpit, inte den snyggaste, för måla över den om jag skäms för mycket
Ki84MåladCockpit800.jpg (137.13 KiB) Visad 9693 gånger

Erik H

Inlägg av Erik H » sön 11 jan 2015, 20:59

Hej
Nu har jag börjat bygga två till Ki-84:or som har en del förbättringar som både minskar vikten och gör dom mer lättbyggda. Börjar med kroppen där jag gör bakkroppen i vit S80 skum istället, totalt sparar detta 12g. Del 3 går från 19g till 10g och del 4 går från 5g till 2g, det vita skummet har ungefär halva densiteten. Nya kroppen hamnar på 66g istället för 78g. Skulle hela kroppen vara gjord i vit skum borde den väga ca 40g men blir nog väldigt klen. Har även gjort en ny cockpit i vitt skum som nog inte spar några gram men gör bygget lite lättare när planet ska pappras.
Ki84Seg3V2.0_800.jpg
Del 3 i kroppen nu i vit friggo
Ki84Seg3V2.0_800.jpg (103.81 KiB) Visad 9632 gånger
Ki84FriggoKroppV2_800.jpg
Nya kroppen med bakkropp av vit friggo
Ki84FriggoKroppV2_800.jpg (122.84 KiB) Visad 9642 gånger
Ki84CockpitSkurenV2_800.jpg
Ny cockpit
Ki84CockpitSkurenV2_800.jpg (95.15 KiB) Visad 9614 gånger

Erik H

Inlägg av Erik H » tor 15 jan 2015, 01:32

Hej
Har nu skurit ut nya vingar som kommer att byggas utan furubalk och kommer försöka göra dom så lätta som möjligt. Går fortare att bygga på detta vis när man inte behöver skära ut för vingbalk och limma den på plats.

44g 2xVingkärnor
60g 2xVingkärnor med 5mm rundstav i framkant
63g Samma som ovan ihoplimmade
74g Samma som ovan plus fiberremsa utan vitt lim
87g Färdig vinge för pappring utan servon

Tidigare vinge vägde 74g innan fiberremsa limmades på plats och nu ligger den på 63g, har använt mindre fiberremsa i skarven nu också så det kommer nog spara några gram extra. Kan tänka mig att det blir runt 15g, kommer använda 8g servon istället för 10g servon så det gör också 4g. Totalt kanske det rör sig om 20g lättare vinge, får vänta och se till den har blivit papprad och målad.
Ki84V2Vinge.jpg
Ny vinge med 5mm rundstav i framkant och fiberremsa
Ki84V2Vinge.jpg (108.28 KiB) Visad 9591 gånger

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » tor 15 jan 2015, 21:18

Jag brukar lägga ett extra lager brunpapp runt vingmitten, ca 2dm ut på varje vinghalva, för att få extra styrka när man inte kör med vingbalk. Jag brukar lägga detta först och därefter beklädnaden av hela vingen. Detta är bra både för styrkan och för stryktåligheten eftersom en brunpappersklädd vit-friggo -vingen har en tendens att bli lite svampig i kanterna med tiden, tex vid gummibandsinfästningen.

Jag vet inte om du tänkt göra likadant? Eller nåt liknande?

/Martin

Erik H

Inlägg av Erik H » sön 18 jan 2015, 04:32

Hej Martin
Har inte klätt vingen än så det är bra att du påminner mig, har tänkt något liknande förut men det har nog fallit i glömska till en del.

Erik H

Inlägg av Erik H » mån 23 feb 2015, 22:47

Hej
Nu är vingen färdig och med ett gott resultat, glömde i all hast att lägga extra papper på mitten av vingen. Har istället små trälister i bakkant för att snoddarna inte ska skära in.

Blir ingen bild för den ser likadan ut:
Vinge klädd med papper 148g
Färdig vinge 167g

Tidigare vinge vägde 203g så jag har sparat 36g genom att ta bort furubalken i vingen och använt 8g servon istället för 10g. Hoppas det håller bra, ska fortsätta med kroppen och se hur många gram det går att spara på den.
/Erik

Skriv svar