Motorer? Nån?

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Motorer? Nån?

Inlägg av Sailor-Martin » lör 20 sep 2014, 19:31

Alltså, jag är ju helt fel person (?) att ställa dom häringa frågorna, men kan inte låta bli. Tittade lite på HK (behövde nya ackar, ni som såg mina modeller trilla ner i förtid i Örebro förstår varför) och hittade otroligt billiga glöd-motorer i olika storlekar. Det fick mig nästan, nästan att börja fundera på att köpa en glödmotor och ryfa loss med.

Så började frågorna dyka upp.

Tittade på ASP 25, billig som sjutton, men funkar den i combat? Tricks, tips? Skulle kunna tänka mig (ja, faktiskt, kanske...) att köra med glöd i .25-modeller men el i .15.

Men vad kör ni med för proppar? Stift? Soppa? Nitro-inblandning? Olja?

ASP 21 fick jag en lång utläggning om av Denny på Örebro. Men jag kan inte återge den i detalj. Lät dock inte helt lätt att få den att varva ok.

Å så funderar jag på .15-motorer. Vad kör man med? OS15LA? I brist på annat?

Nån som kan fylla på med lite svar? Kanske kan vi t.o.m. skriva nåt i MFN om detta - det här med glödmotorer börjar ju nästan bli inne, eller snarare "retro".

/Martin

Användarvisningsbild
Lasse
Kontakt:

Re: Motorer? Nån?

Inlägg av Lasse » sön 21 sep 2014, 11:43

Hej ASP -25 (med fyrkantig topp) funkar bra på våra höjder i Österrike varvade de runt 120000 men hemma är de ungefär lika bra som OS FX. ASP 15 blåtopp funkar bra men kräver lång inkörning med recin soppa, de är väldigt ojämna i kvaliteten, vissa klarar sig med två tankar och andra med fyr -fem tankar, de trivs bästs med 7/5 proppar. Till 25 kör jag med JM 9/4. Stift får man byta efter tempraturen. ASP,Magnum och SC kommer från samma fabrik.
Lasse

Mupp-Julle

Re: Motorer? Nån?

Inlägg av Mupp-Julle » mån 22 sep 2014, 13:20

Vilken motor du än använder så tappar den effekt på högre höjd, mindre och kanske varmare luft.
Åtgärdas med högre komp, ta bort packning eller i värsta fall svarva om toppen. Det fungerar alltid med mer Nitro men kräver kallare stift och motorn drar mer soppa så kolla om tanken räcker.

När det gäller blåtoppen så är det inte kvaliteten det är fel på men de levereras ofta med en topp gjord för amerikanska marknaden där man använder mer Nitro än vad vi gör. Förbränningsutrymme och squish är alldeles för stora. Vidare levereras de med, de jag kollat, fel ljuddämpare. Utblåshålet är för stort, samma som 19-motorn, men detta åtgärdas lätt med en M2-skruv genom utbåset. Då ökar mottrycket och har den inte en 19-förgasare med för stort insug varvar den lätt 17 K. Förutsatt att kompen stämmer.
Och ja, jag vet vad jag pratar om efter att framgångsrikt tävlat med modellbåtar med 2-taktare i 30 år :?

Mupp-Julle

Skriv svar