Se5a

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
parrot stefan

Se5a

Inlägg av parrot stefan » fre 21 nov 2014, 21:02

Dethär med ww1 har fallit mig väl på läppen!
Just nu bygger jag en se5a ! Det är ett lösvirkebygge !
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.69 MiB) Visad 19181 gånger

Användarvisningsbild
parrot stefan

Re: Se5a

Inlägg av parrot stefan » fre 21 nov 2014, 23:00

Kropp!
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.69 MiB) Visad 19154 gånger

Användarvisningsbild
Richthofen

Inlägg av Richthofen » sön 23 nov 2014, 13:04

Jäkligt kul att se, dessutom förjäkla fint byggt! :D

En "off-topic"-tanke som slagit mig ganska nyligen är ifall man skulle skapa en gemensam kassa inför kommande WW1-säsong och med den bygga en extremt simpel WW1-modell som kan hyras ut till allmänheten. Kanske 200/300kr för en tävling och att med dessa pengar finansiera reparationer och material till planet. Dålig idé?

Mvh Samuel.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » sön 23 nov 2014, 14:28

Bra idé! :D

...tycker

/Martin

Användarvisningsbild
Richthofen

Inlägg av Richthofen » sön 23 nov 2014, 15:21

Kul med medhåll Martin!

Funderar på Nieuport XI från Hobbyking, helt ok pris tycker jag för att vara en ARF. Har för mig att både du och Tomas Feldt har provat maskinen "in action" så att säga om jag inte har helt fel? Kanske fler som testat maskinen? Hur är den att flyga?

Ett annat alternativ är att skapa en foam-version av maskinen jag tänkt att bygga i vinter. :wink:

Mvh Samuel.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » sön 23 nov 2014, 17:41

Richthofen skrev:Kul med medhåll Martin!

Funderar på Nieuport XI från Hobbyking, helt ok pris tycker jag för att vara en ARF. Har för mig att både du och Tomas Feldt har provat maskinen "in action" så att säga om jag inte har helt fel? Kanske fler som testat maskinen? Hur är den att flyga?

Ett annat alternativ är att skapa en foam-version av maskinen jag tänkt att bygga i vinter. :wink:

Mvh Samuel.
Mja, nu har jag ju bara provat min Nieuport, som blev lite skev å så, men jag undrar jag om det inte hade varit bättre med en maskin med lite längre nos? Upplevde att Nieuport:en blev väldigt kritisk på TP, jag fick ha acken så långt fram som det bara gick, osv. Sen fick man ju verkligen flyga henne, inte direkt en lättflugen maskin - men heller inte svårflugen förutsatt att man är "jaktpilot".

Men jag skulle nog rekommendera nåt som är lite snällare, just för den här typen av setup med lånemaskin.

SE5a med foamkropp och sprygelvinge? Eller nåt liknande?

Vad tycker ni andra? Förslag? Vad har vi för konstruktioner på hyllorna ute i ladorna? Nån som har nåt som skulle kunna passa?

/Martin

Användarvisningsbild
Richthofen

Inlägg av Richthofen » sön 23 nov 2014, 19:24

Okej, jo det är klart att då kanske Nieuport XI låter lite vansklig.

Annars som sagt får man fixa ihop en enkel konstruktion som varken kostar för mycket eller väger för mycket som dessutom skall vara enkelt att laga. Borde nog vara billigast och smidigast med en el-setup antar jag va? Har kollat runt på ASP30 annars men den ligger ju runt 600-700kr. Men Idén är att det skall vara en simpel modell som precis är inom ramar och regler och helst flyger bra. :)

Åter igen till balsa/foam-vingar. Minns inte hur vi har gjort med reglerna egentligen? Funderar på om vi skall köra med egna nationella (modofierade internationella) regler eller bara köra med internationella rakt av? Personligen tycker jag att det kvittar om modellen har foam/balsa-konstruktion. Jag hoppas och tror att desto "snällare" vi är angående byggteknik, desto fler kommer förhoppningsvis att börja flyga WW1.

Hittade en amerikansk hemsida också som säljer lite andra ARF:er i skala 1/8 av olika WW1-modeller: http://www.arizonamodels.com

Som Martin skriver, alla som har någon idé, fram i ljuset bara! Vi vill gärna ta del av så många influenser och förslag som möjligt! :D

Mvh Samuel.

Användarvisningsbild
Lasse
Kontakt:

Inlägg av Lasse » mån 24 nov 2014, 17:08

Jag håller med,tillåt cellplastvingar för svenska tävlingar.
Lasse
Senast redigerad av 1 Lasse, redigerad totalt 0 gånger.

Slumpen

Inlägg av Slumpen » ons 26 nov 2014, 20:33

Med ditt tempo Stefan är du väl så gott som klar nu!

Vad beträffar Nieuport XI så flyger den riktigt trevligt med är en smula klen. Sedan är det också att min vägde in lite för lätt, på 700g i jämförelse med 1,5kg lumparna som det flygs med i vanliga fall. Jag kraschade den genom att försöka klippa ett markmål med vingen. När markmålet är för kraftigt för modellen är nog energin för låg.

Här på berget finns det många planer inför säsongen, tyvärr så tryter ytan. Så här säljs det bråte och slängs skräp. Men snart så...
...är det April och jag skulle ha börjat bygga för länge sedan!
Tomas

Användarvisningsbild
Richthofen

Inlägg av Richthofen » tor 27 nov 2014, 18:42

Hej Tomas,

Alltid kul med flera synpunkter! Angående Nieuport XI, tror du den skulle vara lätt att laga vid eventuella skador? Flummig fråga, jag vet. Men har dålig koll på typ av konstruktion av modellen. Kanske att modellen blir stabilare med större set-up? Vad använder du för motor, fartreg. etc?

Mvh Samuel Olofsson.

Slumpen

Inlägg av Slumpen » tor 04 dec 2014, 09:53

Lättlagad är den väl. Problemet är förstås att det är fästen för vingstöttorna som är ganska veka. Eller egentligen är det infästningen av dessa veka stöttor som är än vekare. Ca-lim, någon träbit och klädsel över det är väl en baggis. Blir det större skador så är det betydligt jobbigare. Då blir det skroten direkt.
Det finns en tråd om just min modell som man kan titta på om utrustningen däri, för jag kommer nämligen inte ihåg! :D

Annat som egentligen är att fundera på mycket mer än cellplastvngar osv är väl hur vi efterlever reglerna som faktiskt finns. Så vi inte får nos-mot-nos krockar likt den vi såg i Örebro. Men det, det är en helt annan historia i en helt annan tråd.
Tomas

Användarvisningsbild
Richthofen

Inlägg av Richthofen » sön 07 dec 2014, 15:38

Okej, men det låter ju inte för tokigt måste jag säga! Som sagt så är väl inget bestämt än men jag vet inte hur många som skulle rösta för en sådan idé med en "Nybörjar-maskin" som är till för uthyrning, dock ENDAST till erfarna modellflygare givetvis! :wink: Men nu när jag kollat in din fina byggtråd verkar det som att det inte heller tar allt för lång tid att montera ihop den heller. Inget plan är ju en evighetsmaskin, det är ju snarare frågan om hur många reparationer den kommer tåla. Men ett bra pris och reparationsmöjligheter låter ju helt ok!

Utöver det så håller jag med Tomas om regeln kring engagement, vi får helt enkelt kolla upp hur vi ska gå till väga med nationell ww1. Men min idé skulle vara att följa de internationella reglerna kring hur man flyger och får attackera markmål, grunderna helt enkelt men samtidigt godkänna cellplast-modeller. För ska jag vara helt ärlig tycker jag att det kvittar i vilket material modellen är konstruerad i, huvudsaken tycker jag skall vara att modellen utifrån sett skall likna en WW1-modell, sedan är invertes byggalternativ bara nonsens att diskutera tycker jag :)

Mvh Samuel.

Användarvisningsbild
parrot stefan

Inlägg av parrot stefan » ons 10 dec 2014, 07:18

Träfärdig!
Nu börjar de roliga ( att klä ) 😄
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.82 MiB) Visad 18815 gånger

Användarvisningsbild
parrot stefan

Inlägg av parrot stefan » tor 22 jan 2015, 21:50

Så blev de
Bilagor
image.jpg
Så blev de !
image.jpg (1.26 MiB) Visad 18533 gånger

Användarvisningsbild
Taffan

Inlägg av Taffan » mån 26 jan 2015, 18:29

Du e sååå dutti lilla Stefan :) Blev riktigt snygg ju. Du e dutti på att lägga in JÄTTESTORA bilder oxå :shock:

Ett tips! innan du laddar upp bilden från datorn, öppna den i t.ex MSPaint och förminska den till 'lagom' storlek.
Välj spara som, så behåller du orginalbilden. :mrgreen:
Twin e Coolare 8) C-3603 Thun t.ex har två fenor, Twinfenad asså :-)
RED TAIL Squad - The best of the best.

Skriv svar