combat-trainer, finns gammal ritning kvar?

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

whirren

combat-trainer, finns gammal ritning kvar?

Inlägg av whirren » ons 04 feb 2015, 14:02

För 10+ år sedan läste jag en tråd om en "trainer" för combat. Ett mycket enkelt bygge med hög/mid-vinge. Finns ritningen kvar? Kanske har behovet minskat då det är relativt billigt med RTF-er o annat.

Tänkte bygga något enkelt, dels för att lära mig flyga lite mer avancerat samt lära mig bygga i cellplast. Det ska bli el-drivet och enkelt/snabbt att bygga, gärna .25-klass med stor vingyta..

Annars kanske någon kan rekommendera något annat som mellanklass att gå via från El-Lajban-nivå ?

Maverick

Re: combat-trainer, finns gammal ritning kvar?

Inlägg av Maverick » ons 04 feb 2015, 16:35

Hej!

Tack för din förfrågan här på forumet.

Det är denna "kärra" du syftar på:
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=173295
Lätt att bygga men kanske inte så snygg.

Jag skulle dock hellre rekkommendera denna:
http://www.aircombat.se/PageFiles/289/B ... hun%20.pdf

Jag tror det finns kit att köpa av Denny Fritsche , fråga här på forumet.
Thunen flyger mycket bättre, är roligare att bygga och är dessutom en riktig combatkärra!!
Henrik
Red Tails

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » ons 04 feb 2015, 21:43

Warbird att fortsätta med från el-Lajban, kärra med elsetup - jag skulle rekommendera dig att börja med en sån här:

http://www.hab.se/fw-190-epp-kombat-p-2055-c-359.aspx eller nån av de andra i samma serie som finns från HAB.

Det här är en liten lätt maskin som lär dig att flyga avancerat men som inte går sönder speciellt mycket när du kraschar. Jag har själv en sån här, riktigt rolig måste jag säga. Vindkänslig, så det får vara näst intill ingen vind när man flyger den. Men det kompenseras av att den är så gott som kraschsäker.

Jag moddade min genom att sätta två rundstav genom kroppen och göra vingen löstagbar genom gummibandsfastsättning. Rekommenderas, dels ur transportsynpunkt och dels ur kraschsynpunkt.

När du sen tar steget upp till "riktig" combat-kärra rekommenderar jag den här:

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... plypage=99

Det är en konstruktion av Denny som under 2014 års säsong använts med framgång av en av våra rookies (Erik H) i Aircombat, med elsetup. Artikel om detta är tänkt att komma i näst-nästa nummer av Modellflygnytt, men vill du ha tips om hur han gjorde innan dess är det nog bara att PM:a Erik här på forumet.

Dennys Thun funkar också bra med eldrift, jag hade en sån under två säsonger. I princip exakt samma uppbyggnad som P-39 ovan. Nackdelen är att elsetup med batterier kostar lite mer för .25-storlek (Thun) i jämförelse med .15-storlek (P-39), d.v.s. det är tråkigare att smälla en stor ack än en liten, om olyckan sklle vara framme. Flygmässigt är .25-storlek lite lättare att flyga, men har du tränat på lilla FW-190 så bör det inte vara något problem att flyga P-39.

Och fråga gärna vidare här på forumet, vi hjälper gärna till! :)

/sailorn

whirren

Inlägg av whirren » tor 05 feb 2015, 16:37

Maverick skrev: ..
Det är denna "kärra" du syftar på:
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=173295
Lätt att bygga men kanske inte så snygg.
..
Njae, det var inte den, den jag syftade på hade nog längre kropp. Högvingad Spit med FW-vinge eller nåt beskrevs det som.. Vore ju bra att kunna återanvända drivpaketet från en combat-trainer till den riktiga sen vilket talar mot den mindre depron-modellen nedan. Kanske får bli en Thun ändå eller så bygger jag något från scratch och lär mig laga direkt..

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » tor 05 feb 2015, 16:45

På min hemsida finns helt okej nybörjarmodell för den som vill prova på att skära cellplast och bygga från grunden.

http://www.fot.nu/rc/ki100/

Finns med som "mittritning" i MFN för nått år sedan också.

/Magnus
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Maverick

Inlägg av Maverick » tor 05 feb 2015, 21:56

Hej "Whirren"!

Har du något namn, vart bor du?

När det gäller din "trainer" går jag dessvärre bet om jag inte kan få fler ledtrådar, typ
vart i landet denna användes och liknande.
Läste du tråden här på vårt forum?

Magnus Ki-100 är annars en verkligt fin kärra, lätt att bygga och flyger
mycket bra!!!

Vill du kombinera balsa och cellplast har jag ritningar även jag.
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... gid=218568

Om inte annat ger det kanske lite inspiration!
Henrik
Red Tails

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » fre 06 feb 2015, 09:00

Maverick skrev: Magnus Ki-100 är annars en verkligt fin kärra, lätt att bygga och flyger
mycket bra!!!
Tack Henrik! Värmer ett gammalt combathjärta :-)

Måste ta och skära mig en Ki100 själv så jag har något att flyga till sommaren :-)

/Magnus
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Maverick

Inlägg av Maverick » fre 06 feb 2015, 17:31

Hej Magnus!

Varsågod, har ju sett din kärra byggas (till långt inpå småtimmarna inför
en tävling) och sedan flyga!!

Hur som haver, detta är sannerligen ingen dum trainer för
den som vill komma igång med Aircombat!!
Henrik
Red Tails

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » fre 06 feb 2015, 23:56

Maverick skrev:Hej Magnus!

Varsågod, har ju sett din kärra byggas (till långt inpå småtimmarna inför
en tävling) och sedan flyga!!

Hur som haver, detta är sannerligen ingen dum trainer för
den som vill komma igång med Aircombat!!
Ki100:ans vinge är en modifiering av min vanliga tävlingsvinge för att bli lite extra snäll
vilket jag verkar ha lyckats riktigt bra med.

Funderat på att göra i ordning lite kit men resten av livet har kommit i mellan.
Flyger knappt längre. Enda höga jag håller på med är master:
Bild

Ursäkta off topic :-)

Hoppas du hittar något kul att bygga Whirren. Moderna combatkärror är riktigt enkla att flyga
om de är bra konstruerade och inte har allt för konstiga förebilder. A och O är att hålla de lätta
och raka ;-)

Thun:en som länkats till flyger bra och har inga hyss för sig.

Har en egen konstruktion av Thun och är nog bland det trevligaste jag flygit i combatväg
men tyvärr inga kit eller ritningar att avvara där.

Bor du nånstans i närheten av Umeå så borde jag ha en 3-4 hellcat-kit som också flyger
riktigt trevligt. Grymmt snälla och flyger man snålt så räcker en (metanoltank 6oz) till
ca 42 minuters flygning med en OS.25FX i nosen 8) (Något till SM att pyssla med på kvällen. Vem flyger längst på en 6oz-tank. De som flyger el får hitta en egen klass :-).

/Magnus
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

whirren

Inlägg av whirren » tis 10 feb 2015, 11:39

Hej igen.

Jag heter Adam och bor i Linköping. Ingen aning om det finns andra som håller på i trakten eller om det blir en solo-aktivitet. Jag har lite startsträcka men har iallafall fått klart en radio. Gamla ackar mår inte bra i förråd tydligen.. Kanske blir en EPP-modell för att få lite flygvana innan jag går på riktig combat.

Nå, Ki-100 ser ju ganska trevlig ut onekligen. Borde inte den gå in i .21-regeln (om man nu vill)? Lite mycket balsa-meck verkar det som, så jag kanske gör vingen enligt andra byggsätt beskrivna.

Hur gör ni med skränkning av vingar? Inget alls, inbyggt i mallen eller lägger på någon grad på något sätt efter?

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » tis 10 feb 2015, 12:36

whirren skrev:Hej igen.

Jag heter Adam och bor i Linköping. Ingen aning om det finns andra som håller på i trakten eller om det blir en solo-aktivitet. Jag har lite startsträcka men har iallafall fått klart en radio. Gamla ackar mår inte bra i förråd tydligen.. Kanske blir en EPP-modell för att få lite flygvana innan jag går på riktig combat.

Nå, Ki-100 ser ju ganska trevlig ut onekligen. Borde inte den gå in i .21-regeln (om man nu vill)? Lite mycket balsa-meck verkar det som, så jag kanske gör vingen enligt andra byggsätt beskrivna.

Hur gör ni med skränkning av vingar? Inget alls, inbyggt i mallen eller lägger på någon grad på något sätt efter?
Ja, den går in under .21-regeln (numera). När jag gjorde den så var det .15 som gällde. Borde kanske se till att uppdatera dokumentationen kring det.

Givetvis går det bra att klä vingen med papper också. Dock får man då se till att kanske göra mallarna lite tjockare för att kompensera för balsan.
Jag är personligen inte jätteförtjust i det byggsättet men smaken är som baken :-)

Ki100'an har skränkning i mallarna så bygger du enligt dem så blir det bra.

För mer info om Ki100:an så finns det en artikel i Modellflygnytt #3 & #4 2012
http://modellflygnytt.se/gamla/2012/MFN_2012-3.pdf
http://modellflygnytt.se/gamla/2012/MFN_2012-4.pdf

Cellplast är ett kul och enkelt sätt att bygga modeller på (och relativt enkelt att laga också :-) ) välkommen till en kul hobby och en kul tävlingsform.

/Magnus
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » ons 11 feb 2015, 17:53

Hej Adam och välkommen i cirkusen!

Mig veterligt har vi inga aktiva piloter i Linköping just nu (förutom dig :) ) men för inte alltför många år sedan hade vi en väldigt aktiv skvadron i Norrköping. Är bara några år sedan vi körde en tävling där senast. Men från Linköping har du inte så långt till Trosa, Strängnäs, Eskilstuna eller Örebro för den delen - alla ställen som vi brukar köra tävlingar på, i nån form. Håll koll på tävlingskalendern här på Aircombat.se.

Jag är ibland förbi Åtvidaberg om helgerna, så hör av dig när du har en combat-kärra färdig så kanske jag hittar tid i kalendern att hjälpa dig provflyga den. Alltid enklare om man får hjälp de första flygningarna. Och glöm inte att ta hjälp här på byggforumet när du bygger den. Å så håller jag så klart fast vid mitt inlägg ovan angående vilka kärror jag tycker är lämpligast att börja med. :)

/Sailorn

(Som parantes: Vi körde första Aircombat-RM nånsin, i Åtvidaberg 1994. Fast då hette tävlingsformen Dogfight. Men i Linköping vet jag inte om vi kört nån tävling nån gång?)

Användarvisningsbild
Lasse
Kontakt:

Inlägg av Lasse » tor 12 feb 2015, 07:25

Hej en tävling har jag faktiskt varit på i Linköping för så där 15 år sedan.
Lasse.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » fre 13 feb 2015, 17:15

Lasse skrev:Hej en tävling har jag faktiskt varit på i Linköping för så där 15 år sedan.
Lasse.
Asså, när jag skrev det där om Linköping så hade jag nånstans i bakhuvvet en känsla av att jag nån gång sett nåt om en tävling i Linköping trots allt. Men jag var inte me, det är jag helt säker på! Måste vatt precis då jag var på väg att lägga av.

Tack för klargörandet Lasse!

Nu kanske vi får fundera på att köra en tävling i Linköping igen. Kanske nästa år? Hur lång tid behöver du på dig att bli en Aircombat-rookie, Adam?! :D

/sailorn

whirren

Inlägg av whirren » sön 15 feb 2015, 13:22

Som sagt, viss startsträcka har jag.. Men jag satte mig ner och började klippa lite mallar. Jag lägger till en mm då jag tänkte köra med vingbalk, rundstavfram o papper, inte planka den.

Magnus, hur hade du tänkt mallen för vingtippen skulle fungera? Underdelen är markant längre, iofs säger instruktionen att kapa mellan station 1o2. Tycker ovanprofilen ser oskränkt ut dessutom.
Bilagor
DSC_0361.jpg
DSC_0361.jpg (155.11 KiB) Visad 10697 gånger

Skriv svar