Placering av vingservon i Thun?

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

kristoffer99

Placering av vingservon i Thun?

Inlägg av kristoffer99 » sön 15 feb 2015, 16:35

Jag har ett kit av en Thun och funderar på var skevroderservona ska monteras. På många bilder sitter de på ovansidan, bra då de inte skadas vid buklandningen. Men på andra bilder syns de inte. Går det bra att ha dem på undersidan, som på vanliga kärror? Det är snyggare och borde ge bättre aerodynamik. Jag vill inte ha ett ensamt servo i mitten.

Användarvisningsbild
Richthofen

Re: Placering av vingservon i Thun?

Inlägg av Richthofen » sön 15 feb 2015, 17:47

Hej Kristoffer,

Till din fråga finns det egentligen inga rätt eller fel, det är en smaksak skulle jag säga helt enkelt! Men man kan ju anpassa monteringen efter önskat syfte, visst så kanske det ser snyggare ut att ha dem dolda på undersidan, men som du själv nämnde finns risken för skador i samband med landningar då istället. Det finns de som väljer att försänka servona helt i vingen och de (som jag själv) som istället väljer att montera dem utstickande på vingens översida.

Skillnaden i prestanda i aerodynamiskt syfte skulle jag påpeka vara marginell så för den sakens skulle behöver du inte "dölja" servona. Anledningen till att jag väljer att ha mina skevroder-servon utstickandes på översidan av vingen beror endast på att det blev den smidigaste lösningen för att lätt kunna byta ut servon vid behov. Det är ju trots allt inga evighetsmaskiner man stoppar in i vingen så det kan ju vara bra att kunna byta servo utan att behöva slita loss för mycket papper etc.. :)

Hoppas det gav en del svar i alla fall

Mvh Samuel Olofsson.

kristoffer99

Re: Placering av vingservon i Thun?

Inlägg av kristoffer99 » mån 16 feb 2015, 10:09

Ok, tack för ett uttömmande svar! De får nog sitta på ovansidan i alla fall. :D

Skriv svar