Ny i gamet - Ki-100 med el

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

whirren

Ny i gamet - Ki-100 med el

Inlägg av whirren » mån 02 mar 2015, 15:50

Efter att letat runt en del och väntat 10+ år med att komma till skott så bestämde jag mig för att bygga minst två Ki-100 från Magnus ritning. Vi får väl se vad det blir, om inte kommer det generera en frågor och frigolitskrot. Parallellt skaffar jag mig en EPP-modell ( http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html) att träna på.
DSC_0362_25.jpg
Ett set med mallar på skräp-plyfa. Var inget bra material då det lätt blir fnasigt i kanten.
DSC_0362_25.jpg (102.75 KiB) Visad 13275 gånger
DSC_0368_25.jpg
Blockskär. Ackladdaren agerar strömkälla vilket går sådär, den vill pausa och mäta ibland. Något bättre behöver fixas.
DSC_0368_25.jpg (108.1 KiB) Visad 13281 gånger
DSC_0369_25.jpg
Första försöket på vinge. Duger inte, jag behöver en person till och kanske inte göra skåran för vingbalk i samma svep.
DSC_0369_25.jpg (113.82 KiB) Visad 13283 gånger
DSC_0370_25.jpg
En hög med block. Alla blev inte spikraka, trots gravitationsassisterad skärning.
DSC_0370_25.jpg (107.85 KiB) Visad 13274 gånger
DSC_0371_25.jpg
Första kroppshalvorna limmas, då jag kör med 50mm jackofoam. Huven var enklare att skära än väntat, men andra gången gjorde jag blocket längre än behövt för att kunna fästa mallen på kortsidorna.
DSC_0371_25.jpg (128.61 KiB) Visad 13282 gånger

Användarvisningsbild
Taffan

Re: Ny i gamet - Ki-100 med el

Inlägg av Taffan » tis 03 mar 2015, 21:45

Ser bra ut... fast som du säger om vingen. Det behövs antingen mycket övning eller att man är två när man skär ut den.
Och urtaget är bäst att skära ut för sej, Jag skulle nog skära ut översidan först, sedan urtaget för listen, sedan undersidan..

När det gäller strömkälla, Jag har ett strömaggregat från en stationär PC och till min större (75 cm) har jag en laptopadapter..
Har sett att några använder bilbatteri.. Jag har inte provat det själv. Det finns en hel del info på nätet om hur man bygger om ett PC strömagg.

Vad tänker du dej för setup i planet?

Å ME 190:an från Hobbyking.. hmm, kanske skulle köpa en ja me :-P
Twin e Coolare 8) C-3603 Thun t.ex har två fenor, Twinfenad asså :-)
RED TAIL Squad - The best of the best.

whirren

Inlägg av whirren » ons 04 mar 2015, 11:06

Tanken är en .15 setup från Elmberg sida (http://www.8loop.net/aircombat/static.p ... 323-210841):

Turnigy Aerodrive 1400kv
40(eller blev det 60 i beställningen...) Plush ESC
3300 mAh ack

Svåra valet är propeller, jag hittade inte riktigt något bra. Beställt en 9x4,7 men om jag räknar rätt blir PSS för stor (11,1x1400x4,7 > 72000). I praktiken kanske man inte får ut alla rpm men ändå... Osäker på det här med propeller och el-flyg, verkar en djungel av inkompatibilitet om man går ifrån SlowFly. Funderar på om 8x4 3-bladig vore nåt, om inte annat för att Ki-100 har trebladig i original.

HXT900 servon med Spektrum Ar500

Har ett gammalt PC-ack liggande redan omgjort för 12V ut, ska testa det. Tyckte iden med servotestare och borst-ESC verkar trevligt för att kunna styra enkelt, men glömde det i förra beställningen..

Användarvisningsbild
Lasse
Kontakt:

Inlägg av Lasse » ons 04 mar 2015, 13:15

Hej den här är faktist ganska bra om man ska skära en vinge själv.http://www.aircombat.se/PageFiles/289/friggohjalp2.PDF.
Jag skär alltid under sidan först för att det försvinner plast då man skär och vingen skulle kunna bli tunnare än man tänkt annars.
Lasse.

Erik H

Inlägg av Erik H » ons 04 mar 2015, 17:06

whirren skrev:Tanken är en .15 setup från Elmberg sida (http://www.8loop.net/aircombat/static.p ... 323-210841):

Turnigy Aerodrive 1400kv
40(eller blev det 60 i beställningen...) Plush ESC
3300 mAh ack

Svåra valet är propeller, jag hittade inte riktigt något bra. Beställt en 9x4,7 men om jag räknar rätt blir PSS för stor (11,1x1400x4,7 > 72000). I praktiken kanske man inte får ut alla rpm men ändå... Osäker på det här med propeller och el-flyg, verkar en djungel av inkompatibilitet om man går ifrån SlowFly. Funderar på om 8x4 3-bladig vore nåt, om inte annat för att Ki-100 har trebladig i original.

HXT900 servon med Spektrum Ar500

Har ett gammalt PC-ack liggande redan omgjort för 12V ut, ska testa det. Tyckte iden med servotestare och borst-ESC verkar trevligt för att kunna styra enkelt, men glömde det i förra beställningen..
Hej Whirren
Föra säsongen flög jag två av mina P-39:or med följade .15 setup
Motor: Turnigy SK3 3530 1340kv
ESC: HK 40A Blueseries
Ack: Turnigy Nanotech 3S 3300mah
Propeller: HK APC Style 8x6E

Jag kontrollerade varvtalet med ny ack och det låg runt 12000rpm och motorn drog drygt 400W. För att få acken att räcka i 7minuter så har jag ställt ner throttlekurvan till 87% i sändaren så den drar runt 340W på full gas och då ligger varvet garanterat under 12000rpm.

Har propellern som i mitt fall en pitch på 6 så måste varvtalet ligga under 12000 eftersom 6*12000=72000, det är det praktiska varvtalet och inte det teoretiska som gäller. Satsa på tvåbladig propeller.

Jag har inte så mycket erfarenhet inom Aircombat för jag har bara flugit en halv säsong men setupen jag använde har funkat bra och andra piloter på tävlingarna har inte sagt något annat heller. Satsa på en 8tum tror jag och om du vill flyga med 9tum så måste stigningen vara 7-8 om motorn ska orka varva tillräckligt. Självklart måste inte PSS ligga precis under 72000 men ju närmare så får du ett snabbt flygplan. Som ny så kan jag känna att det viktigaste inte är att planet flyger tok fort för man måste hinna med och styra också, finns kanske någon med större erfarenhet än mig som kan svara på den frågan.
/Erik

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » ons 04 mar 2015, 21:07

Hej på er

Det här med elsetupar är som sagt en djungel. :shock: :D

Det jag kör med i .15-setup är numera 3536-motor (Turnigy SK3 tror jag att det brukar vara men även HK NTM funkar) med kv 1400. Till detta kör jag minst 40A ESC, 60A är bättre (väger lite mer men ger mindre förlust). 9x6E prop, helst APC original kör jag. I teorin ger detta för högt varv, i praktiken gör det inte det - åtminstone inte när jag mätt (möjligen de allra första sekunderna när spänningen i acken är som högst). Jag kör med 3S-ackar överlag. 4S är nog egentligen bättre, men jag började med 3S och har sedan dess fastnat där (alla mina ackar är 3S, osv...)

För att varva motorn mera minskar man stigningen och vice versa. En elmotor belastas mer när man ökar stigningen. Detta fick jag bevisat rent praktiskt under 2013 års säsong, när jag provade 3530 1400kv-motorer med 9x6-snurra. Motorerna höll i snitt ca 30s i strid. Sen brann dom upp. :cry:

Lesson learned. Jag gick upp till 3536 som pallar mer ström och voila så funkade setupen som tänkt.

3530 funkar också, men då får man köra med mindre dia eller inte ta för mkt i stigning (max 9 i dia och 4-4.5 i stigning, se ovan).

Acken är otroligt viktig. Idag får man köra med något större ack i .15-setup vilket jag provade någon gång under 2014 års säsong. Men, min favvo-acke (Turnigy Nanotech) fanns inte i den nya storleken och döm om min förvåning när den större acken - av annan typ - levererade kortare flygtid än Nanotech:en. En dyrare märkesack är säkert ännu bättre än Nanotech, men man får ju tänka på kostnad/prestanda/livslängd när man flyger Aircombat (mao risken är att man smäller den dyra acken inom någon flygning och då har man ju inte så stor nytta av den dyra bra:a acken längre. Ju. :shock: ).

Även propen är viktig. När jag startade om med combat efter 8 års uppehåll skruvade jag på de proppar (MA-skruvar, tex 8x4) jag alltid använt på mina glödmotorer, på elmotorerna. Visade sig att MA inte funkade bra med el. Däremot APC-E och andra proppar som är gjorda för el (men såklart inte slow-fly, dom håller inte för varvet och är dessutom förbjudna enligt el-reglerna om jag inte minns fel).

Vad gäller skärtråd och strömförsörjning så provade jag för ett tag sen att koppla ett 12V bilbatteri via ett par meter tunn kopplingstråd som motstånd - och döm om min förvåning att det faktiskt funkade. Svårare än så behöver det alltså inte vara, men det bästa är en strömförsörjning där du kan reglera strömstyrkan på ett enkelt sätt, via en vridpot el.dyl.

Kul att ni läser min blogg, men fråga gärna här också - ibland kan infon på bloggen vara gammal.

Och riktigt kul bygg-inlägg detta! Skriv mer, alla är nyfikna att läsa hur det går.

/Martin

whirren

Inlägg av whirren » sön 08 mar 2015, 23:16

Det balsaflak jag hade hemma var inte stort nog, så jag funderar på om det funkar med cellplast istället?

Skar ut 4mm för stabben och 5mm för fenan i rosa jackofoam och skar ut. Inte lika styvt som balsa i ena riktningen men kanske funkar med papper runt. Någon som har prövat?
DSC_0377_25.jpg
4mm rosa cellplast istället för depron/balsa
DSC_0377_25.jpg (69.45 KiB) Visad 13090 gånger

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » sön 08 mar 2015, 23:20

whirren skrev:Det balsaflak jag hade hemma var inte stort nog, så jag funderar på om det funkar med cellplast istället?

Skar ut 4mm för stabben och 5mm för fenan i rosa jackofoam och skar ut. Inte lika styvt som balsa i ena riktningen men kanske funkar med papper runt. Någon som har prövat?
DSC_0377_25.jpg
Ja, det funkar bra. Rekomenderat är att lägga en kant med balsa i fram/bakkant så får du en riktigt stabil sak.

/Magnus
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Användarvisningsbild
Lasse
Kontakt:

Inlägg av Lasse » mån 09 mar 2015, 10:40

Hej det finns en speciell profil för stabbe och fena som heter sd8020 som jag använt nu på senare tid. Det kan verka mycket jobb att göra skärmallar men det lönar sig om man ska bygga många lika. Tidigare slipade jag ut formen ur tio mm cellplastskivor vilket också fungerade bra men tar mera tid. jag har inte förstärkt med balsa i framkanten endast i stabbar som har liten korda har jag lagt en stående list mella stabbe och höjdroder. En profilerad yta går lättare i luften än en plan balsa yta.
Lasse.

whirren

Inlägg av whirren » fre 13 mar 2015, 11:02

Man hinner inte så mycket som man vill men vingarna är på väg. Även med hjälp blev det "sådär" på ovansidan. Ska bli intressant att se hur det blir med papp på. Nya mallarna ger lite tjockare vingar som tänkt då de inte ska plankas. Kanske blev de lite väl tjock i bakkant. Verkar passa in i kroppens rundning dock. Fick hem paket häromdagen så nu kan jag måtta in motorns torpedvägg med mera.

Syns inte på bilden, men en blompinne sitter längst fram. På några av vingarna gick det hyfsat bra att skära en rundning som den limmades in i med smältlim.
Bilagor
DSC_0379_25.jpg
Nä, inte perfekta men man lär sig.
DSC_0379_25.jpg (120.45 KiB) Visad 13011 gånger

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » fre 13 mar 2015, 17:20

Vingarna ser lite "randiga" ut på ovansidan, ser det ut som. Du har säkert redan tänkt på detta, men när man får ränder i profilen bör man slipa ner det - försiktigt - med sandpapper på kloss, så att profilen blir så jämn som möjligt. Inte så farligt om man skulle ta något slip-tag på profilen, bättre det än att ha uppåtstickande bromsklaffar längs hela vingen. :)

Sen ska man inte överdriva. Det mesta flyger. :shock: :D

<edit: För att undvika "hopp" i skärningen som skapar dessa ojämnheter kan man ta till lite olika trick. Viktigast är att få till en mall som har jämn och fin kant, så att skärtråden kan följa den utan att stoppas eller "hoppa". Jag brukar göra vingmallar av 2-3mm modellflygplywood, det funkar ok i några skärningar, ca 3-6 stycken innan kanterna blir brända av tråden och kanten blir ojämn. Det gäller att slipa kanterna innan man använder mallen, så att de är jämna och fina. Ska man skära riktigt många vingar är det bättre att ta fram mallar i nån metall, t.ex. aluminium som är relativt lätt att bearbeta. Men det är over-kill för vanlig "normal-produktion".>

/Martin

Slumpen

Inlägg av Slumpen » lör 14 mar 2015, 09:13

Det absolut enklaste sättet att göra mallar på och som också ger det slätaste resultatet är att använda balsa och sedan limma på en tunn metalltråd utanpå likt ett skal. Tråden kan utan problem följa mallens kontur och är fantastiskt slät och fin om den är utan knutar!
jag har provat med koppartråd, servokabel, najtråd och med lödtenn. Alla fungerar faktiskt!

Här en bild som illustrerar hur jag menar.
Bild

Stabbe och fena gör jag för övrigt av kanalplast. Den går kanske inte lika lätt genom luften som en profilerad stabbe. Men vinner i byggtempo.
Tomas

whirren

Inlägg av whirren » mån 16 mar 2015, 09:54

Det där såg ju fiffigt ut! Jag hade ju inte gissat på att det skulle funka med lödtenn.. Vingmallarna i min skräp-wplyfa blev snabbt slitna, de håller inte länge. Så jag måste pröva det där till ersättningsmallarna (till tredje vingen...). Kanske blir svårt att få till mitt spår för blompinnen fram, men det är nog överkurs ändå.

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » mån 16 mar 2015, 10:33

Jag har kört en hel del med mallar i 300g kartong. De håller inte jättelänge men är snabba att göra och funkar tillräckligt bra för prototypbyggen eller one-shots.

/Magnus
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Användarvisningsbild
Krut

Inlägg av Krut » mån 16 mar 2015, 22:51

Hej jag gör alla mina mallar av offsetplåt.Vingmallarna gör jag på detta vis slipper nåla fast dom bara lägger tyngder på blocket och skär.Väldigt smidigt.

Bild
Med vänlig hälsning.M.Kilbro Parrots

Skriv svar