Ny i gamet - Ki-100 med el

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Re: Ny i gamet - Ki-100 med el

Inlägg av Sailor-Martin » tor 21 maj 2015, 21:44

Trots allt, grattis till maiden!

Du fick ju upp den i luften och hann flyga några vändor. 810g vikt är väldigt bra, med det kraftpaket du har i nosen har du mer än nog kraft för denna kärra. Du kan säkert starta på 75% gas och i luften räcker säkert 50-60% gas mer än väl för de första flygningarna? Steget upp från EPP-modellen är rätt så stort, men jag gissar att du ändå har stor nytta av flygträningen som EPP-kärran gett.

Ja, en nackdel med elflyg är att ackarna tar stryk vid krascher. Man kan försöka undvika detta med olika typer av skydd, som du skriver. Brandsläckare och brandfilt är bra att ha, men faktum är att du nu lyckats med något jag inte lyckats med trots 5 säsonger med elflyg. Nä jag har faktiskt aldrig fått en ack att börja brinna, trots att jag säkert knäckt 20-30 ackar vid det här laget (många krascher, jodå).

Fördelen med cellplastkärror som denna är att i de allra flesta fall går det att laga, så "på't igen" helt enkelt. :D

Och låt oss veta hur det går!

/sailr

Användarvisningsbild
Taffan

Inlägg av Taffan » fre 22 maj 2015, 10:30

Ja På't igen ba'. shit happens. Man hittar marken på ett eller annat sätt förr eller senare.
Jag har inte heller lyckats få ett batteri att brinna, (ÄN!) men jag har sett det på en tävling i Tyskland en gång.
Det är bra med en 'krockkudde' Tror Fredrik Pettersson hade en bra lösning för sina batterier.
På det första planet (Prototypen) upptäcker man en hel del saker man kan göra bättre, speciellt vid en krasch.
Man börjar förstärka och vid nästa krasch går det sönder någon annan stans, frågan blir då var VILL man att det ska gå sönder?
Jag brukar välja 'Där det är lättast att laga'. :mrgreen:
Man lär sej som sagt mycket av krascher.

Ett tips!
Många har alldeles för stora utslag på höjd och skev roder. Dessa modeller ska ha små utslag. För stort höjd utslag brukar
resultera i att modellen 'klipper' eller går i spinn.
För att testa vad modellen 'tål' brukar jag flyga upp rätt högt, full gas rakt framåt, dra full höjd och se hur det beter sej, Om det
klipper, dvs att ena vinghalvan tappar lyftkraft och 'faller igenom' så att planet gör en konstig manöver(klipper) eller spinner, då är det troligen för stort höjd utslag. Notera vilken sida den vrider sej åt, t.ex brukar mina oftast tappa på höger vinge av någon anledning :shock:
För att häva, dra snabbt ner trottel till lite över tomgång samtidigt som du släpper högerspaken (höjd-skev) till neutralläge för att direkt ge lite höjd och lite skev så att modellen planar ut.
Landa och justera ner utslaget, prova igen,
Jag brukar även åtgärda klipptendenser med att dra vingen lite åt det håll som den klipper åt, så att vingen inte längre sitter i centrum av kroppen.
(kanske ett 'fulknep', men det funkar om man håller sej till max 1-2 cm flytt.) På så sätt får den sidan lite större vingyta.
Man kan även prova att flytta tyngdpunkten lite framåt eller bakåt. Viktigt att man bara gör EN justering mellan varje provflygning.
Man kan även använda 'dual rate' på sändaren för utslagen om man vill ha lite större när man ska landa.

Men som sagt prova,landa, justera,prova,landa,justera,prova,landa,justera,prova,landa,justera Tills modellen flyger förutsägbart.
Jag skriver sedan upp på vingen, den del som är inne i kroppen, hur stora utslag modellen klarar, det kan vara olika på likadana modeller
beroende på hur många lagningar den har :-)

Sorry för 'the wall of text'. Har inte hunnit tävla ännu den här säsongen så jag har väl lite abstinens :-D
Twin e Coolare 8) C-3603 Thun t.ex har två fenor, Twinfenad asså :-)
RED TAIL Squad - The best of the best.

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » fre 22 maj 2015, 14:31

Taffan skrev: Ett tips!
Många har alldeles för stora utslag på höjd och skev roder. Dessa modeller ska ha små utslag. För stort höjd utslag brukar
resultera i att modellen 'klipper' eller går i spinn.
För att testa vad modellen 'tål' brukar jag flyga upp rätt högt, full gas rakt framåt, dra full höjd och se hur det beter sej, Om det
klipper, dvs att ena vinghalvan tappar lyftkraft och 'faller igenom' så att planet gör en konstig manöver(klipper) eller spinner, då är det troligen för stort höjd utslag. Notera vilken sida den vrider sej åt, t.ex brukar mina oftast tappa på höger vinge av någon anledning :shock:
Om den klipper vid hög fart och full höjd så är det oftast för att den är framtung.
Nu har jag inte hunnit provocera just ki100'an så mycket men mina andra modeller brukar jag kunna ha
fånigt högt utslag utan att den klipper. Det som brukar hända på dem är att de tappar bärkraft i mitten vilket gör
att maskinen tappar fart men svänger runt gör den. Då det är samma profiler och en relativt snäll vinge även på
ki100'an så borde den bete sig likadant vid höga G-belastningar.

/Magnus
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » sön 24 maj 2015, 19:27

Angånde just acken för att få den att klara sig gör du följande..

1 mät ackens läng och bred
2 lägg på ca 4-5cm på längden av acken och behåll bredden, nu sågar du ut 2st sidor av 1.5-2mm plywood.
3. lägg dessa plywood skivor på var sin sida om acken.
4. nu fram på acken kommer du få ett hålrum mellan skivorna där gör du en kloss av frigolit eller bäst EPP. och monterar.
5. nu lindar du eltejp hårt runt hela acken och den utstickande delen av plywood så du får ett solit packet. (OBS tyngdpunkten kan nu ändras bakåt)
6. givetvis ska epp klossen vara framåt nu i planet för att ta upp smällen.

OBS om du bara gör ett skydd ifram på acken måste den levande kraften ta vägen någon annanstan som resulterar i att acken blir ett drag spel eller sväller åt sidan,

Detta är det enda jag lyckats med att få mina ackar att både överleva spett i backen samt kollisioner.. dock ej proppelrar... :roll:
Luft-geboren mächtige Geschwader

Skriv svar