Ny i gamet - Ki-100 med el

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Re: Ny i gamet - Ki-100 med el

Inlägg av Sailor-Martin » lör 21 mar 2015, 18:27

Slumpen skrev:Det absolut enklaste sättet att göra mallar på och som också ger det slätaste resultatet är att använda balsa och sedan limma på en tunn metalltråd utanpå likt ett skal. Tråden kan utan problem följa mallens kontur och är fantastiskt slät och fin om den är utan knutar!
jag har provat med koppartråd, servokabel, najtråd och med lödtenn. Alla fungerar faktiskt!
Jag har problem att få tråden att fästa mot mallen, när jag provar. :shock:

Vad använder du för lim när du fäster tråden till mallen? Tejpar du fast tråden mot mallen medan limmet torkar? Eller använder du CA - men håller det verkligen fast metalltråd?

Annars verkar det här vara en super-idé, framförallt för vingmallar där det är viktigt att undvika hack och hopp! :D

/sailorn

Slumpen

Inlägg av Slumpen » sön 22 mar 2015, 08:24

Jag limmar tråden med smältlim, helt klart enklast!
Annars funkar epoxy och PU också, med det blir ett helt annat kladd!
Tomas

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » sön 22 mar 2015, 16:03

Slumpen skrev:Jag limmar tråden med smältlim, helt klart enklast!
Annars funkar epoxy och PU också, med det blir ett helt annat kladd!
Äh, skulle jag tänkt på så klart. Som balsabyggare av gamla skolan tog jag gammalt hederligt vitlim och det funkar också. Nackdelen är att det torkar långsamt så man får pressa ner tråden mot mallen med tejp, klädnypor, whatever, under tiden det torkar. Men smältlim låter som bästa varianten.

Har nu provat att skära efter trådlimmade mallar och resultatet blev iaf inte sämre än mallar med maskeringstejp (som jag brukar använda). Och de här mallarna lär ju aldrig brännas sönder av skärtråden! :D

Tack för bra tips!

Nu väntar vi på fler inlägg om bygge av Ki-100... :lol:

/sailorn

whirren

Inlägg av whirren » mån 23 mar 2015, 14:55

Status:
Har något som liknar vingar klart för papper. Inte vackra men får duga tills jag testar ny skärtrådsmatning och nya mallarna. Fick lite problem med pappring av stabbe o fena då de slog sig mycket under torkningen. Men det verkar stabilt och styvt med papper på 4mm rosa cellplast. Nästa gång tänker jag nog prova utan balsalister för snabbare bygge.

Står i valet och kvalet att göra nos på halvfärdig plugg eller kapa och montera dit friggon igen. Problem uppstod då huset plötsligt var totaltomt på PET-flaskor. Någon hade pantat lite oväntat!

Också dags att bygga ihop EPP-modellen i syfte att få mer flygvana.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » mån 23 mar 2015, 21:48

Ett problem man kan råka ut för när man klär med brunpapp är att man gärna sträcker den blöta brunpappen när man klär olika delar. När sen pappen torkar drar den ihop sig och är då delen man klätt tunn - t.ex. vinge eller stjärtplan - är risken stor att det böjer sig och det blir skevt. Det kanske var det du råkade ut för med stabbe och fena? Ett tips annars är att lägga stabbe och fena i press med plast över och under, medan det torkar. Nackdel är att det tar bra mkt längre tid för limmet att torka (sämre lufttillförsel). Men det torkar rakt.

Att ha cellplast eller formad PET-flaska längst fram i nosen är lite smaksak. Cellplast är snabbast att göra, även lättast att laga. PET-flaska brukar man forma över plugg, att ta fram pluggen tar oftast låång tid om den ska bli bra men det blir oftast snyggare och gör oftast installationen mer fältmässig eftersom det är relativt enkelt att skruva loss PET-kåpan och mecka med motorinstallationen under. Själv kör jag oftast med enbart cellplast, eftersom det är snabbast och jag ofta bygger olika förebilder (dvs inte många av samma).

Ska bli kul att följa den här tråden och se hur det går, med dina byggen! :D

/Martin

whirren

Inlägg av whirren » tis 24 mar 2015, 18:55

DSC_0381_20.jpg
Två vingar som väntar på papp.
DSC_0381_20.jpg (69.74 KiB) Visad 8095 gånger
DSC_0382_20.jpg
DSC_0382_20.jpg (85.27 KiB) Visad 8106 gånger
Här är de två kropparna, huvarna limmas. Eftersom jag inte hade nån 3-4mm plywood hemma limmar jag lite balsa o tunn ply till motorfäste.
Stabbe och fenan är bara ditlagda än så länge. De fick lite mer fukt på sig och torkade under tryck så nu är de hyggligt plana.

Pluggen till motorkåpan syns lite dåligt under motorfästsmaterialet, men är för stor för en vanlig 1,5l påskmustflaska.. Det får bli en stor dricka, annan form eller annat. Jag tycker om tanken att kunna komma åt motorn, även om jag misstänker att livslängden på kroppen är högst begränsad ändå.

whirren

Inlägg av whirren » tis 24 mar 2015, 23:08

Äsch, nu vill jag ha dit motorfästet och passa in motorn.. Såga såga.
Bilagor
DSC_0383_20.jpg
DSC_0383_20.jpg (98.88 KiB) Visad 8095 gånger

whirren

Inlägg av whirren » lör 28 mar 2015, 11:17

Tillfälligt stopp.
DSC_0384_20.jpg
DSC_0384_20.jpg (110.23 KiB) Visad 8048 gånger
Jag ville koppla ihop drivlinan för att kolla att sakerna funkade innan jag limmade fast nosen igen. Då jag missat köpa en 4mm-bullet-till-XT-60-adapter fick jag för mig att sätta på XT-60 på acken. Hur svårt kan det vara liksom.. Men mina lödskillz verkar inte duga så jag får inte dit kabeln på kontakten. Suck, behöver nog mer uumpfh i lödkolven.

Fördelen är att kanske islagsmuttrarna kommer så kan jag göra infästningen bättre. Sen måste jag ju prova målningsteknik innan jag går på planet.

whirren

Inlägg av whirren » sön 29 mar 2015, 17:06

DSC_0385_20.jpg
DSC_0385_20.jpg (107.7 KiB) Visad 8037 gånger
Sådär, med lite fetare lödkolv hann man värma kabeln tillräckligt fort så tennet kunde smälta ordentligt. Rätt grejor är 95% av jobbet ibland. Brûléebrännaren var inte rätt verktyg :)
DSC_0386_20.jpg
DSC_0386_20.jpg (85.76 KiB) Visad 8029 gånger
Det snurrar, till och med åt rätt håll på första försöket :o

whirren

Inlägg av whirren » ons 01 apr 2015, 17:05

Städade och byggde ihop EPP 109:an som ska fungera som skolbänk. Lite framtung just nu (för tung motor?), men snart provskottsfärdig.
DSC_0392_25.jpg
DSC_0392_25.jpg (119.01 KiB) Visad 8020 gånger

Erik H

Inlägg av Erik H » sön 05 apr 2015, 20:35

Hej Whirren
Hoppas det går bra med träningsflygandet med EPP 109:an, flyger den bra?

Har kollat på ett tidigare inlägg av dig med motorn monterad på motorspantet och tänkte påminna om att det är bra med lufthål, kanske färdiga redan eller att det finns en annan lösning. Alltid bra om lite luft strömmar igenom kroppen och ut genom några hål längre bak, fartreglaget och acken kommer att gilla det :D
Ki84V2MotorspantMotor.jpg
Luftintag i motorspantet
Ki84V2MotorspantMotor.jpg (83.89 KiB) Visad 7969 gånger

whirren

Inlägg av whirren » tis 07 apr 2015, 10:12

Tack för tipset. Jag tittade i din tråd innan och har borrat lite lufthål innan jag monterade spantet.

Håller på och papprar vingar, det blir snygga bananböjar. Men lägger jag de i vingmallarna verkar de ju aldrig torka (0,5 dygn and counting) :(

Provmålade lite både för att prova färg och för att prova airbrushen. Airbrush är väl lite överkurs och pilligt, men den är ny så jag var sugen.

Testade att måla med Faskolor - inget konstigt det ska ju fungera och gjorde det.

Testade också att späda "vanlig väggfärg" som går att få i vilken NCS som helst - i det här fallet Alcro - och spruta på. Det gick hyfsat bra det också. Ska göra mer försök då det verkar lovande. Provmålade stabbe och höjdroder, som tyvärr blöttes upp en del och fick läggas i press för att bli raka igen.

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » tis 07 apr 2015, 11:21

Det man kan göra är att skära ut luftspalter i skrotet.

Tänk liggande "E" skär man sådana ett par cm breda med samma lika lucka får man något som håller den rak men ger luftning så att det torkar.

/Magnus
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

whirren

Inlägg av whirren » tis 05 maj 2015, 10:14

Nu har jag iallafall kommit till maiden för BF-109:an. det har blåst så eländigt på slätten här så jag har inte hunnit/vågat då det ska cyklas VR och annat. Den var ... skev och vinglig. Men jag lyckades hålla den från krasch och trimma den någorlunda. Mer övning att peka den dit jag vill behövs.

whirren

Inlägg av whirren » sön 17 maj 2015, 18:58

Status.

Plan #1 Byggd, inte färdigmålad. Inte provflugen.
DSC_0428.jpg
810g
DSC_0428.jpg (81.35 KiB) Visad 7789 gånger

Plan #1 Provflugen. Många lärdomar på några minuter :shock:
DSC_0435.jpg
crash and burn
DSC_0435.jpg (169.5 KiB) Visad 7791 gånger

Efter att få fått upp den i luften OK, tagit några svängar runt fältet, provat några mer avancerade manövrar så spann jag ner den i backen. Det rök.

Lärdomar:
# kapa utstickande motoraxel och göra bättre motorfäste (finns på plan #2).
# trimma rakt
# expo styrutslag på skevrodren
# En limklutt på höjdservokabelförlängningsskarven (_tror_ inte det var det men..)
# krockkudde till acken?
# liten brandsläckare vore bra att ha.
# öva mer.

Även om den låg på 810g flygvikt så verkade den flyga bra det lilla jag hann prova. Det var stor skillnad i fart mot EPPmodellen. Vingen verkar gått bra att limma, kroppen är lite mer jobb med då en del smälte från ackens värme.

Skriv svar