Bygger en Curtis P-36

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Erik H

Bygger en Curtis P-36

Inlägg av Erik H » mån 22 jun 2015, 00:32

Hej!
Nu har bygget av en Curtis P-36:a påbörjats som förhoppningsvis kommer premiärflygas den 9:e augusti i Sala. Efter framgången med den tidigare Ki-84:an som har flugit bra och tagit några klipp så önskas en modell som går lite fortare och lättare att bygga och laga. P-36:an kommer att skilja sig genom att kroppen byggs i två delar mot Ki-84:ans fyra delar som borde spara lite tid, kroppen är också mycket kortare och passar i frigolitskivorna bättre.

Flygplanet kommer byggas med följande mått:
Spännvidd 970mm
Längd bakom propeller 682mm
Korda rot 248mm
Korda spets 117mm
Vingyta 17.7dm2
Vingsvep 0mm
Vform per vinge 50mm
Washout -2.5 grader
Tyngdpunkt 27.5% eller 52mm bakom vingens framkant
Vingprofil NACA 2312

Kroppen byggs så nära skala 1:12 som möjligt med tanke på att kroppen bara byggs i två delar, till prototypen blir det en frigolitmotorhuv och om det blir fler så blir det plastmotorhuv om jag hittar några stora flaskor som funkar. Vingen kommer att få 2cm i spännvidd och 1cm extra i korda för att få extra vingyta. Kroppen byggs i rosa skum och vingen i vitt skum utan balk och med 6mm framkantsstav och fiberremsa. Stjärtytorna kommer vara pappersklädd depron med en kolfiberlist i stabben så den håller sig rak.
P-36Foto.jpg
P-36 förebild
P-36Foto.jpg (30.19 KiB) Visad 7524 gånger
3View.jpg
Vyer
3View.jpg (96.72 KiB) Visad 7531 gånger
Har gjort mallar av masonit, Fyra mallar för kroppen, Fyra mallar för vingen och en mall var för stabbe och fena. Blir också två mallar av den stora för att skära cockpit, vingsadel och urtag för stabben. Nu får jag gå till bygghörnan så fortsättningen kommer, 47 byggdagar kvar :D
P-36Mallar.jpg
Mallar av masonit
P-36Mallar.jpg (86.44 KiB) Visad 7526 gånger

Erik H

Re: Bygger en Curtis P-36

Inlägg av Erik H » sön 28 jun 2015, 03:39

Nu har det ägnats lite tid till på bygget. Vingkärnorna har skurits ut med gott resultat, utan brännmärken och snygg bakkant. Har limmat på 6mm rundstav i framkant och limmat ihop vingarna och lagt fiberremsa. Denna vinge blir lite tyngre än Ki-84:a vingen och det är väl väntat med tanke på att den är lite större.
P-36Vingkärnor.jpg
Vingkärnor
P-36Vingkärnor.jpg (79.68 KiB) Visad 7471 gånger
P-36Fiberremsavinge.jpg
Vinge med fiberremsa, nästa steg blir montering av servon
P-36Fiberremsavinge.jpg (90.86 KiB) Visad 7463 gånger

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » sön 28 jun 2015, 08:46

ser gör fint ut! :D Glöm inte att lägga en stånde balk i vingen. den där kommer svampa sig fort annars. snygg yta du fick på cellplasten med hand skärning! 8) tummen upp!
Luft-geboren mächtige Geschwader

Erik H

Inlägg av Erik H » sön 28 jun 2015, 18:07

Hej!
Börjar gå riktigt bra att skära vingkärnor nu, har alltid bror till hjälp så jag skär på rotsidan av vingen och han håller en låg och jämn fart på spetssidan. Tar ganska lång tid tyvärr att skära vingar manuellt, tidigare skar jag med en rostfri tråd på 0,7mm men har nu byt till kanthaltråd på 0.4mm och det funkar bättre för det försvinner inte lika mycket skum och går inte lika tungt. Skar tidigare med 15V och 1.9A men nu har jag ökat till 2.2A så det går lite fortare men bränner inte mer ändå.

Angående vingbalk så bygger jag alla mina 25:or med en furulist för det känns tryggare och vikten gör inte någon större skillnad. På mina tidigare Ki-84:or(15 storlek) så är det bara en 5mm rundstav i framkant och fiberremsa på över och undersida. Än så länge går det bra och det har även gått bra att laga efter tidigare kollisioner, vingen får säkert en längre hållbarhet med den stående balken.

För min del så gillar jag att sänka vikten på vingen på 15 modellerna och tar därför bort balken och spar också in en del arbete under bygget. Använder nu en mall var för översidan och undersidan och behöver inte använda mallen för balken, dessutom så behöver inte balken göras och limmas på plats. Har känt av under vintern när jag och brorsan har byggt många Ki-84:or och några Fulmars att det tar tid att skära vingkärnor och vill inte lägga extra tid på att skära ut för balken. Vet inte hur man ska tänka, med balk om det förlänger livslängden för vingen så att det i slutänden ger vinst eller att det sparade arbetet under bygget sparar mest.

Självklart lyssnar jag på dina tips Denny för du är både en bra pilot och har mycket erfarenhet av bygget av planen också. Vet inte om det skiljer sig lite när man bygger för el eller metanol, tycker mig se att många förstärker sina plan mer än vad jag gör och om det beror på att metanolplanen behöver byggas starkare eller att det ger vinst genom mindre skador viket ger mindre tid i bygghörnan. Kanske metanol motorerna ger lite extra drag mot el som förlåter lite tyngre bygge, eller är en metanol setup lättare en elsetupen. Jag som grön gillar också lätta plan som är lätta att flyga.
Senast redigerad av 2 Erik H, redigerad totalt 0 gång.

Erik H

Inlägg av Erik H » sön 28 jun 2015, 18:43

Bygget fortskrider!
Idag har kroppen byggs av rosa skum(Billigt på byggmax, tvungen att prova). Börjar med att ta bort falsningen på skivan, det fina sen är att kroppen är lika lång som skivan är bred. Skär två bitar som limmas lätt ihop så dom går att dela senare. Lägger på mallarna på båda sidorna som skär ut cockpiten, vingsadel och hacket för stabben, borrar också hål till gummibandspinnarna. Mallen ska sticka ut 2cm baktill för att kroppen ska få rätt längd, limmas en liten bit vitskum där senare som gör kroppen tät också.
P-36KroppSkär1.jpg
Skär ut cockpit vingsadel och hacket för stabben
P-36KroppSkär1.jpg (98.47 KiB) Visad 7464 gånger
Nu måste kroppen delas, gillar detta sätt att göra kroppen i en stor del och sen dela den för då passar dom ihop och kroppen blir rak utan ansträngning. Efter delningen är det bara att använda mallarna och skära ut den främre delen och den bakre. Den bakre är lite svår för den är så mycket mindre bak än i fram, blev många brännmärken som slipas bort. Sen är det bara att limma ihop och limma på 2cm biten i bak. Ser ut som att vingsadeln skulle behöva vara lite djupare eller högre upp kroppen så vingen kommer in i kroppen mer, kommer ändras till nästa modell.
P-36Kroppskär2.jpg
Delning av kroppen
P-36Kroppskär2.jpg (95.67 KiB) Visad 7454 gånger
P-36Kropp.jpg
Utskuren kropp
P-36Kropp.jpg (102.21 KiB) Visad 7457 gånger

Användarvisningsbild
Lasse
Kontakt:

Inlägg av Lasse » sön 28 jun 2015, 20:02

Hej på 15 planen lägger jag bara en grillpinne på var sida(en under och en på översidan). Jag tar bara ett sticksågblad som jag sågar ut en lagom skåra för grillpinnen och limmar dem med vitlim. På 25 planen limmar jag en 3x6 furulist som går ca en dm från spetsen. Det har hittills hållit vid en kollision går allt sönder.
Lasse.

Erik H

Inlägg av Erik H » sön 28 jun 2015, 22:46

Hej Lasse!
Låter toppen, håller med dig helt och hållet. Jag bygger för att det ska hålla under flygningen och smäller det så är det som det är. Ganska smart med sticksågsbladet, har känt att en enkom mall är lite överarbetat. Brukar göra en liten krok av kanthaltråden för att smälta ett spår till servosladden, tar man stöd av en stålskala så går det nog bra till trälisten eller grillpinnen också.

På min första Aircombat Mustang P-51 gjorde jag vingen av vitskum och brunpapper och inga trälister eller fiberremsor, flög bra tills jag hade en dålig start när det vek vänster ner i åkern. Gick då sönder ganska lätt, har dock hållit för flera dåliga landningar. Har tänkt på att fixa den någon gång, kan vara en bra extrakärra när det kniper.

Erik H

Inlägg av Erik H » fre 10 jul 2015, 00:34

Nu har det blivit lite mera gjort och tyvärr har det dröjt innan materialet kommer upp här på forumet, dom flesta är väl upptagana med andra semesterprojekt så det kvittar väl.

Har fortsatt bygget med stabbe och fena av depron och har lagt i en liten kolfiberlist 3x0,5mm för att styva upp, detta gör att pappen inte kröker stabben så mycket. Ligger även en 2mm pianotråd ilagd mellan höjdroderhalvorna.
StabbeFenaDepron.jpg
Stabbe och fena av depron
StabbeFenaDepron.jpg (91.7 KiB) Visad 7369 gånger
Varning till alla metanolflygare! kommande stycke gäller elsetup, hoppa till nästa om ni inte är intresserade eller står ut med det. Har förberet elsetupen genom att nolla servon, monterat kompletta roderhorn, monterat motor på torpedvägen osv. Totalvikten slutade på 495g som synes med allt, har ändå valt en lätt motor, lätt ESC, lätta 8g servon till skevroder, Zippy compact ack.
Setupen består av följande:
JXF 9x6 propeller
*Turnigy SK3 3530 1150kv
40A Hobbyking ESC
4S 2700mah 20C Ack
9g minima kopia mottagare
2x8g HK skevroderservon
10g HK höjdroderservo
Elsetup.jpg
Min lätta elsetup
Elsetup.jpg (135.77 KiB) Visad 7366 gånger
Har även skurit ut all papp till maskinen som behövs, över och undersida till vingen och stabbe, fena, främre och bakre del av kroppen. Har tidigare funderat på hur mycket pappen lägger på vikten, all papp vägde 32g och sen tillkommer limmet också. Allt för idag, godmorgon :D
Pappersvikt.jpg
Komplett set med papper
Pappersvikt.jpg (112.89 KiB) Visad 7359 gånger

Erik H

Inlägg av Erik H » mån 03 aug 2015, 08:31

Hej
Nu när vingen är klar med fiberremsa och innan vingen kläs med papper så måste spåret och hål skäras förskevroderservona. Skär detta med en glödtråd och det funkar fint, lite smältlim så är servona på plats. Kroppen är också redo för att kläs, blir två pappersbitar till kroppen och två per vinghalva, fena och stabbe.

När allt papper har torkat så limmas fenan på stabben och sen skjuts hela paketet in i bakkroppen och limmas fast, snabbt och snyggt. Denna modell kommer få en silvrig färg och jag börjar med ett tunt lager grå väggfärg som grund, efteråt så sprayar jag med bitemas silver hobbyfärg. När detta är gjort så målas cockpit och andra små detaljer och dekaler limmas på plats.

Installationen är enkel och börjar med att skära ut skevrodren och förstärker gångjärnen med smältlim som jag stryker ut med en liten frigolitbit som skapar ett tunt lager på undersidan och håller i pappen lite extra. Roderhorn och pianotråd 1,5mm monteras sedan. Skär ut ett litet hål framför till höjdroderservot och monterar tråd och horn. Denna maskin är ganska kort i bak så det är enkelt att få balans i den. Bara att limma motorspantet och montera motorn, fartreglaget limmas längst upp och så långt fram som möjligt i nosen. Efteråt limmar jag en extra kloss uppe i kroppen med en remsa kardeborreband som håller fast acken. Klossen är 22mm tjock i detta fall, det viktiga är att den är tjockare än fartreglaget så när man kraschar så slår inte acken sönder det.

Lite vikter:
Frigolitkropp 63g
Färdigklädd kropp utan stabbe och fena 81g
Färdigklädd kropp med stabbe och fena 109g och målad 111g
Klädd vinge 175g
Färdig vinge 186g
Färdig modell komplett 826g
P-36KroppPapp.jpg
P-36 frigolitkropp med papp innan klädsel
P-36KroppPapp.jpg (90.82 KiB) Visad 7285 gånger
P-36StabbeKropp.jpg
Stabbe och fena monterade på kroppen
P-36StabbeKropp.jpg (89.63 KiB) Visad 7284 gånger
P-36Färdig.jpg
Färdig modell efter provflygning, 826gram
P-36Färdig.jpg (117.15 KiB) Visad 7288 gånger

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » mån 03 aug 2015, 19:00

Maiden är alltså gjord - men hur flög den då?? :)

Å så ett tips (som du säkert redan tänkt på) - ser att du skriver ut markeringar på skrivare, jag brukar försöka färgmatcha bakgrunden vid utskrift så att den smälter mer in med de målade partierna. Brukar funka rätt bra, man får gå nära för att se kulörskillnaden.

Gott jobbat!

Själv måste jag nog krypa in i byggrummet och bygga inför nästa tävling, perfekt tajmat till när sommaren till slut kom till Sverige (ironisk)... :(

/sailr

Erik H

Inlägg av Erik H » tis 04 aug 2015, 08:05

Den är provflugen och den flög bra, tyvärr var det senare på kvällen så ljuset var inte det bästa och dimman var på väg in. Har inte flugit den så hårt pga detta och ska prova att flytta TP lite längre bak och flyga lite mera. Annars kändes den ganska lik Ki-84:an, flög lugnt och tryggt för den har stor vingyta och gick stadigt i looping. Ibland när jag gjorde hårda svängar med mycket höjdroder så kändes det som skevrodren inte orkade ta ur planet ur svängen till 100%. Detta kan bero på att alla utslag var ganska små och speciellt på skevrodren, har ökat utslagen och flög lite till den kvällen men solen hade hunnit så långt ner så jag vet inte riktigt hur det blev.

Angående dekalerna så har jag provat att skriva ut några rutor på ett papper och se vilken som matchade bäst, tyvärr så blev den mörkare gråa färgen jag gjorde åt det blåa hållet. Eftersom det är en första variant så ville jag inte lägga för mycket tid på detta innan provflygningen, visst så ser det lite skabbigt ut :D

Ska hinna med och flyga in den under veckan så den får åka med till Sala och provas i strid, ska bli kul med tävling igen.

Skriv svar