Val av vingprofil WW1

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Erik H
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 15 maj 2014, 05:51
Ort: Hallstavik

Val av vingprofil WW1

Inlägg av Erik H » tis 30 jun 2015, 06:23

Hej!
Jag funderar lite på vilken vingprofil ni använder på era WW1 plan? Semester för min del snart, om det skulle bli lite tid över någon regnig dag eller kväll så kan man börja på ett WW1 bygge kanske.

/Erik

Användarvisningsbild
Lasse
Inlägg: 293
Blev medlem: lör 25 sep 2004, 17:23
Ort: Säter
Kontakt:

Re: Val av vingprofil WW1

Inlägg av Lasse » tis 30 jun 2015, 07:27

Hej på min Pfalz är det konkav undersida på vingprofilen som på orginalplanet. Den lyfter mycket men har stort motstånd och på de ritningar som Stefan har köpt från Tyskland är det vanlig ClarkY så det kommer det att bli på min nya Pfalz och på Fokker e3.
Lasse.
Senast redigerad av 1 Lasse, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin
Inlägg: 1001
Blev medlem: lör 02 apr 2005, 22:44

Re: Val av vingprofil WW1

Inlägg av Sailor-Martin » tis 30 jun 2015, 16:03

Ger väl plus-poäng i WWI om man har konkav profil, eller minns jag fel? Kan ju vara värt att lägga in i kalkylen också. :D

/sailr

Användarvisningsbild
Lasse
Inlägg: 293
Blev medlem: lör 25 sep 2004, 17:23
Ort: Säter
Kontakt:

Re: Val av vingprofil WW1

Inlägg av Lasse » ons 01 jul 2015, 13:31

Extra poängen ges för sprygelvinge av trä(30p) samtidigt som det står att vingen ej får vara av EPP eller liknande :?: och ha spryglar och lister. Men vi kommer ge dispens för andra vingar för att få igång klassen. En fördel med konkav profil är att tunnare profil än 10% är tillåten om den fanns på förebilden.
Lasse.

Erik H
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 15 maj 2014, 05:51
Ort: Hallstavik

Re: Val av vingprofil WW1

Inlägg av Erik H » lör 04 jul 2015, 03:10

Hej!
Har haft fullt upp och inte funderat så mycket först nu. Har kollat på två olika NACA profiler och hittade även en CLARKY på http://www.airfoiltools.com och CLARKY ser väldigt lik ut som NACA 4312 men NACA 5312 är lite mer konkav. Båda NACA profilerna är nu 12% men jag vet inte om man ska föredra en på 10%, ska man prioritera lyft eller ett lägre motstånd? Ser också att den tjockaste delen av vingen ligger längre bak på CLARKY mot NACA profilerna, ändrar man till NACA 4412 och 5412 så kommer den tjockaste delen komma lika tror jag. Hur påverkas flygegenskaperna av var den tjockaste delen av profilen ligger, 30 eller 40%?
Profiler.jpg
Exempel på NACA 4312, NACA 5312 och CLARKY
Profiler.jpg (83.65 KiB) Visad 6133 gånger

Användarvisningsbild
Sailor-Martin
Inlägg: 1001
Blev medlem: lör 02 apr 2005, 22:44

Re: Val av vingprofil WW1

Inlägg av Sailor-Martin » lör 04 jul 2015, 20:47

Det är egentligen en ren djungel att välja vingprofil. Jag tillbringade flera kvällar - många timmar - med att välja profilen till min nya serie WWII-fighters. Jämförde en mängd olika parametrar för att hitta en profil som passar bäst (inte lätt :) ).

Har ni tittat på profilen som flera av de tyska piloterna använt i sina WWII-designs? Spica heter den, är också en Clark-Y, men ska vara bättre än den klassiska Clark-Y. Hur står den sig i jämförelse?

(Och bra att slippa konkava profiler, förstår inte var jag fick min feltolkning av reglerna ifrån, ibland minns man fel helt enkelt :mrgreen: )

/sailr

Erik H
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 15 maj 2014, 05:51
Ort: Hallstavik

Re: Val av vingprofil WW1

Inlägg av Erik H » sön 07 feb 2016, 19:26

Hej!
Nu har jag bestämt mig för NACA4412 och den är mycket lik Clark Y till både utseende och prestanda enligt graferna jag har jämfört på airfoiltools.com. Frågan är bara om det behövs någon washout/skränkning på vingarna, vingarna har samma korda i rot och spets?
CompareNACA4412ClarkY.jpg
CompareNACA4412ClarkY.jpg (150.42 KiB) Visad 5579 gånger

Skriv svar