Fråga från nyfiken

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

OlleG

Fråga från nyfiken

Inlägg av OlleG » sön 11 okt 2015, 09:19

Hej
Följer detta med combat lite från sidan och har även flugit lite, dock ej med streamer. Verkar kul.
Flyger annat också ....

Min fråga; Hur stor andel har gått över till el? Är det bättre, enklare eller vad är drivkraften att byta?
OlleG

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Re: Fråga från nyfiken

Inlägg av Sailor-Martin » sön 11 okt 2015, 19:08

Jag försökte räkna efter och i årets cup tror jag vi var ca 5st som i princip enbart flög med el, av sammanlagt 30 piloter. Sen finns det "en hög till" som provat med el, men som gått tillbaka till metanolare. Flera av dessa kan nog använda el vid rätt tillfälle/rätt modell, skulle jag kunna tänka mig.

Din fråga är inte lätt. Men jag ska försöka svara, och mitt svar är så klart inte hela sanningen för dels är jag partisk (flyger bara el nuförtiden) och dels så kan jag ju inte sitta inne med alla svar. Så det blir säkert fler svar, med andra åsikter, vilket är bra! :D

Generellt finns det för och nackdelar med el/metanolare:

Fördelar el (och nackdel metanolare):
- Inget kladd
- Mindre oljud
- När man fått allt att funka, ja då är det lätt att starta motorn i början av heaten osv
- Snabbare upp i luften = mer flygtidspoäng
- Oftast ingen trilskande motor, det bara snurrar...
- Man kan ha högre stigning, bättre grunddrag
- Motorn stannar inte lika lätt vid klipp eller kollision
- Att nödlanda med upprullad streamer runt motorn, oftast enkelt att bara snurra ut streamern igen (dvs ingen komp i elmotorn som hindrar)
- Man kan göra snyggare modeller, utan utstickande ljuddämpare och cylinder.

Nackdelar el (och fördel metanolare):
- För de mindre motor-klasserna (.10 och .15) är ack-storleken lite liten = risk att acken tar slut innan heat-slut
- Krasch kan medföra pangad ack = förlorade pengar och i värsta fall brand
- "Tankning" kan ta lång tid, om man måste ta av vingen för att byta ack. Mkt enklare att bara tanka upp metanol
- Motor eller ESC kan brinna upp om den får en streamer inlindad i sig
- Brinner ESC:n upp (och du inte har en separat BEC) så tappar du modellen, krasch...

Kostnadsmässigt är det ungefär lika. El kan ha mer krångel än med metanolare, fler inställningar, fler saker som kan falera. Fast å andra sidan, metanolare kan vara bra tjuriga dom också...

El-motor har också fördelar i vissa fall, nämligen:
- För .15-modeller finns det idag ingen vass motortyp. Tidigare fanns 15CVA, men no more. Då kan el vara ett alternativ.
- För pusher-modeller (t.ex. J21) där TP kan bli svårt, kan elmotor vara en vinnare - man placerar acken längre fram och motorn därbak.

Konstigt nog har el inte slagit i Airombat, i Sverige. I Tyskland däremot är det fler som flyger med el, procentuellt sett.

Min erfarenhet är att det tar ett tag att hitta en bra el-setup, men när man väl hittat den så funkar det väldigt bra. De första åren knäckte jag en hel del ackar, men efter att ha börjat sätta skydd av cellplast i framkant av ackarna har de klarat sig mkt bättre. I år tror jag att vi knäckt en ack per pilot, min son och jag. Det motsvarar nog ungefär kostnaden för metanol-soppa (knappt, skulle jag säga).

Tittar man på klassen Aircombat WWI så finns det en poängmässig fördel med att inte köra el, man får nämligen bonuspoäng om man kör med fyrtaktare. Oavsett det kommer jag fortsätta att köra el i WWI, eftersom det trots allt är enklare. Men kanske inte lika tjusigt som en tuffande fyrtaktare.

Men i WWII ser jag ingen tjusning med skrikande metanolare i jämförelse med tystare elmotor.

Så summa summarum går det alldeles utmärkt att köra med el i Aircombat! Att det sen inte är så många som gör det, beror nog på andra saker. Men det får dom svara på själva. Här i tråden. :lol:

/sailr

OlleG

Inlägg av OlleG » sön 11 okt 2015, 22:41

Hej
Tackar så mycket för ett utförligt och intressant svar. Ska nog prova el i en .15 kärra där jag ändå byggt in tanken fel.
OlleG

OlleG

Inlägg av OlleG » mån 12 okt 2015, 20:32

Hej
Tittat mer på det som rekommenderas i el-setup tråden.

Det blir rätt mycket tyngre med el. Hur stor nackdel är det?
El 487gram (60A reglaget) , metanol 260 gram plus metanol enligt mina överskattningar.
/OlleG

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » tor 15 okt 2015, 19:57

Njae, med full tank är det inte så stor skillnad mellan el och metanol-kärra viktmässigt, inte enligt min erfarenhet iaf.

Jag har haft .15 kärror el som väger in på ca 800g med ack, vilket motsvarar en .15 metanol på mingräns för vikt + full tank (100cc).

Du får tänka på att en metanolkärra behöver mottagarack också, när du jämför. Den ersätts ju av drivacken i en elkärra.

Snabb uträkning .15-setup
Motor 3536 110g
Plush ESC 60A 60g
LiPo Nanotech 3300 3S 270g
Summa 410

OS15LA 185g
Tank 10g
Mottagarack 70g (denna kan variera)
Full tank 100g
Summa 365

Sen ska man tänka på att det finns min-viktgräns i Aircombat, som sätter gräns för både el och metanol-modeller (beroende på motorstorlek). Det har ju funnits exempel på metanolmodeller som vägt in under minvikten och som måste lastas ned med extravikt för att platsa in.

Men som sagt, jag är ju partisk, jag flyger ju redan el...! :mrgreen:

/sailr

OlleG

Inlägg av OlleG » sön 25 okt 2015, 21:27

Hej
Det är riktigt att jag glömde mottagarbatteri. Men det jag använt är 2/3 AAA, 7g per cell 28 g för hela paketet.
Men i praktiken kanske det inte spelar så stor roll med grovt 100 g mer eller mindre (440 g blir dina siffror).

Ska konvertera den ena av mina två. Kul och prova.
Vilket varv/volt specifikation på motorn använder du?
/OlleG

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » mån 26 okt 2015, 19:31

E la määklit att jag inte kan räkna rätt... 440g ska det ju vara, helt rätt. :)

Diskussion om bl.a. de setupar jag använder hittar du under El-avdelningen här på forumet. Där finns bl.a. erfa från mig från årets säsong. Viktigaste valet är 3s eller 4s. Skulle jag välja idag skulle jag nog gå på 4s eftersom det faktiskt ger bättre "soppa-kalkyl", dvs längre flygtid (jag är inte riktigt i form för att försöka förklara teorin bakom det just nu).

Vad gäller vikt ska man ju också tänka på att för el-modeller gäller att minvikten får uppnås med drivacken på plats. För glödmotor-modell gäller att minvikten ska uppnås med tom tank. I praktiken betyder det att en .15-modell fulltankad väger 800g om den ligger precis på minviktgränsen. Det är ett faktum att det finns .15-piloter som måste "blya" ner sina modeller för att nå upp till minvikten.

Jämför med en elmodell som byggs lätt, den kan väga in på 750g om man lyckats riktigt bra. Även om setupen väger 100g mer.

Så summa summarum tycker jag att det är "jämnt skägg" mellan de två. El har sina fördelar. Metanol har sina. Men jag föredrar el... :mrgreen:

/sailr

Tempest

Inlägg av Tempest » fre 08 jan 2016, 11:39

Det tillkommer lite andra delar också när man använder glödstiftare motor.

Ett servo för trottel, stötstång, lite slangar, kanske motorbock, brytare till mottagaren. Det blir några gram till, dessutom så kanske man måste bygga modellen lite kraftigare för att tåla glödmotorn.

Den största fördelen rent byggmässigt med el tycker ajg är att det är klart mycket enklare att installera en elmotor än en glödstiftare, Inga slangar som det skall pillas med osv.

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » fre 08 jan 2016, 12:44

Skulle jag börja tävla aktivt igen skulle jag nog helt gå på el.

Under tiden jag tävlade fram till 2009 så körde jag enbart med glödare.
Testat att bygga nån maskin med el men med dåvarande regler var det lite svårt att få till 25-maskiner med vettig prestanda utan att det blev tungt alt. dyrt så de flög aldrig på tävling.
Tycker att dagens regler ger lite mer frihet att välja delar utan att det påverkar prestandan allt för mycket.

Får väl se den dagen det flygs combat i norr igen om barnen vuxit upp så pass att man kan komma iväg och tävla (och bygga).
Skärmaskinen är fortfarande aktiv i källaren men gör nu mest lego-jobb åt div. företag och maskiner finns (tom tävlingsdugliga).

/M
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Skriv svar