3D printad tävlingsmodell

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

3D printad tävlingsmodell

Inlägg av Sailor-Martin » tis 26 apr 2016, 17:08

Bild

Nån som sett den här byggtråden: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.p ... d-Spitfire

Kärrorna som säljs som 3D-printritningar är i skala 1/12 och inom Aircombat-reglerna, enligt vad jag kan läsa mig till.

Dessvärre behöver man en något större skrivare än vad jag har för att kunna skriva ut denna (det saknas typ 1 cm...).

Nån som är på väg att prova?

/sailr

Per Danielsson

Re: 3D printad tävlingsmodell

Inlägg av Per Danielsson » tor 28 apr 2016, 20:50

Det ser ut att vara mycket arbete nerlagt på konstruktionen .
Hur mycket pyssel är det med 3d printrarna ? Känns som att det ä mycket pillande och justerande för att få önskvärt resultat .

/Per D

Mupp-Julle

Inlägg av Mupp-Julle » fre 29 apr 2016, 19:08

Nu blev jag lite sugen på en Spitfire igen.

https://www.youtube.com/watch?v=4ybuv2TEYrk

M-Julle

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » lör 30 apr 2016, 13:49

Per Danielsson skrev:Det ser ut att vara mycket arbete nerlagt på konstruktionen .
Hur mycket pyssel är det med 3d printrarna ? Känns som att det ä mycket pillande och justerande för att få önskvärt resultat .

/Per D
Njae, egentligen inte. Jag byggde mig ju en RepRapPro Huxley för några år sen. Jag hade en hel del problem initialt, men det var pga att jag ställt in fel diameter på tråden. Jag försökte kompensera det på en massa andra sätt, som inte alls blev bra, tills jag hittade felet.

Största problemet med min skrivare är printbädden, som jag har lite problem att justera in så att den ligger helt vågrätt över hela ytan. Utöver det funkar allt klockrent (det gjorde det iaf sist jag provade vilket var ca 1 år sen, men snart så...).

Ska man jämföra CNC-cellplastsåg med 3D-skrivare så är cellplastsågen bra mkt struligare. Har man väl en 3D-skrivare som funkar så "talar man bara om" vad den ska skriva ut, så skriver den ut exakt det. I exakt den storlek som är specat. Med CNC-cellplastsågen måste man ju själv placera cellplastbiten på rätt ställe i sågen och dessutom troligen förbereda cellplastblocket så att det åtminstone har rätt bredd osv. Allt det slipper man med en 3D-skrivare.

Dock, jag ser större nytta med CNC-cellplastsåg än med 3D-skrivare, iaf för Combat-piloter. Sen har CNC-cellplastsågarna av idag sina begränsningar, men det går kanske att lösa med lite nya ideer.

En grej som kan ställa till det med en 3D-skrivare när man t.ex. ska skriva ut en Spit enligt det här konceptet är att skrivaren måste klara att skriva ut på höjden utan att börja skeva iväg åt nåt håll. Vet att jag fick lite problem med det med min skrivare. Att bygga en 3D-skrivare själv - som jag gjorde - är nog egentligen inget jag rekommenderar, eftersom man måste få till en sån grym precision för att det ska funka att printa lite större prylar utan att det skevar iväg. Men nu finns det ju färdiga 3D-skrivare för en hyfsat billig peng, så alternativet att bygga själv är inte lika lockande idag. Kollade in HobbyKing och dom har ju 3D-skrivare för relativt små pengar i jmf med vad det kostade när jag byggde min för några år sen.

Och Åke, självklart ska du bygga en rosa Spit mha 3D-skrivare! :lol:

/Martin

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » mån 01 aug 2016, 13:22

Blev lite för sugen på att testa skriva ut en spit och se hur pass bra det blir.

Som tur är så har de en bit man kan ladda ner utan att betala för att prova.

Resultatet ser ut så här: https://drive.google.com/open?id=0B5IND ... 3QzWUJ6U0E

Måste nog justera lite saker för att det ska bli riktigt bra men känns hyfsat stabilt faktiskt.

Glömde väga den innan jag åkte till jobbet i morse. Återkommer med vikt.

/Magnus
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Inlägg av Fot » mån 01 aug 2016, 19:07

39.1g för vingdelen (13cm av vingspannet)

/M
Magnus Jonsson
MFK Vingarna, Umeå

Per Danielsson

Inlägg av Per Danielsson » lör 06 aug 2016, 11:38

Blev lite sugen själv när jag såg din printning.
Provade att köra en modell som jag ritat upp för ett par år sedan.
En Hayabusa. Den är tänkt att fräsas i cellplast men provade att slänga kroppen på den i printern.
Delade kroppen på 5 delar . 4 delar på längden o delar nosparti.
Fick dock ett konstigt fenomen som jag inte sett tidigare . Verkar som att den inte matat tråd tillräckligt eller ngt !?!?
Konstiga är att det är mer på ena sidan av respektive kroppsdel.

Kändes dessutom tung....

/Per D

Skriv svar