Färg?

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Fot
Kontakt:

Färg?

Inlägg av Fot » tis 19 aug 2008, 21:07

Hallå i stugorna!

Ni som målar era modeller vad målar ni med för färg och lägger ni på någon klarlack (vilken i så fall)?

/M

Användarvisningsbild
Jonas Brewitz
Kontakt:

Inlägg av Jonas Brewitz » tis 19 aug 2008, 21:24

Jag använder Alcro Servalack som läggs på i två strykningar.
Resulterar i en bra yta samt är relativt bränsletåligt.

/Brewitz

Maverick

Inlägg av Maverick » tis 19 aug 2008, 23:30

Hej!

Det beror sig lite på hur jag hade tänkt måla modellen, dvs hur mycket detaljer och färgnyanser som skall vara med.
Är det riktigt noga, som med Me-110, så får det blir Humbrol med Airbrusch...
Många kärror använder jag dock Biltemas hobbyspray till, fungerar utmärkt. Dock måste kärran klarlackas efteråt, Monokote fungera bra men kan få färgen "rinnig" (använd försiktigt).
Använder även en halvmatt parkettlack som är mycket motståndskarftig mot bränslet.
Henrik
Red Tails

Användarvisningsbild
papabear
Kontakt:

Inlägg av papabear » lör 23 aug 2008, 09:45

Jag o en del polare kör med allmogefärg o airbrush. Färgen tål soppa och är matt. Den finns dessutom i ganska många kulörer och går bra att blanda om de inte passar (vilket många inte gör, men en del är bra).
Reglerna säger faktiskt ingenting om stridsvagnar.

Användarvisningsbild
Taffan

Inlägg av Taffan » sön 24 aug 2008, 00:55

Japp.. Allmogefärg och matt golvlack (vattenbaserad) e de som gäller.
Jag målar dessa antingen men pensel eller mer airbrush (biltema + kompressor)
ibland avslutar jag med Lustrekote matt klarlack (sprayburk) på dom ytor som får avgas stänk på sej.
Twin e Coolare 8) C-3603 Thun t.ex har två fenor, Twinfenad asså :-)
RED TAIL Squad - The best of the best.

Användarvisningsbild
Lasse
Kontakt:

Inlägg av Lasse » sön 24 aug 2008, 10:43

Biltemas inomhus väggfärg. det finns små provburkar.Som klarlack biltemas fernissa.
Lasse.

Användarvisningsbild
Boden

Inlägg av Boden » tis 23 sep 2008, 10:59

papabear skrev:Jag o en del polare kör med allmogefärg o airbrush. Färgen tål soppa och är matt. Den finns dessutom i ganska många kulörer och går bra att blanda om de inte passar (vilket många inte gör, men en del är bra).
Vad är det för märke på färgen? Om och hur mycket behöver man spä ut färgen?

Mvh/ Micke

Användarvisningsbild
papabear
Kontakt:

Inlägg av papabear » tor 25 sep 2008, 08:53

Förut köpte vi på ClasO, men de slutade ju med den färgen så nu senast köpte jag på lokala färghandeln. Står nog Hedin eller nåt liknande på brukarna. Var iaf den färgen som finns på Panduro http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServ ... &PGR2=1001. Vissa färger finns i större (250ml) burkar.

Jag kan också rekomendera att man lägger matt klarlack över färgen, dels för att den kritar mindre men även för att man får en bättre kulör.

edit:
Jag späder nog ut färgen 50/50 med fönsterputs vid målning. Tunnare ändå om man ska göra detaljer som ex sot från avgasrören. Billiga airbrush:ar från ex. ClasO eller Biltema funkar bra med denna färg, medan en polare fick problem när han testade med sin dyrare spruta (färgen satte igen munstycket).
Reglerna säger faktiskt ingenting om stridsvagnar.

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » tis 30 sep 2008, 21:07

själv kör jag med vanlig inomhus vattenbasserad färg från sheppy tror den heter Landora! finns på 10 liters burkar "räcker länge":D sedan köpte jag en lackspruta på Jula för 250kr då jag späder färgen med 40%vatten. sedan är det bara att lägga 2 lager färg så är det klart på en halv miss! 8)

HenrikJ

Re: Färg?

Inlägg av HenrikJ » fre 19 mar 2010, 08:36

Hej.
Någon som testat lite olika färger och jämfört vikter?
Jag gjorde nyss ett överslag och med den färgen jag använder idag. Med den lägger jag på ca80-90g i färg och lack på ett plan (25 storlek). Det är nästan 10% av planets vikt vilket låter orimligt...

Några ideer?

Mvh Henrik

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » fre 19 mar 2010, 09:31

Cheppys väggfärg 07 landora täcker på en strykning samt tål nitro och metanol, målade en latecoere (Stor 25a) cirka 40g helt ok enligt mig=)
man får ju se färgens vikt i en del av konstruktionen men 90g var la kanske lite mycket :P
Luft-geboren mächtige Geschwader

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » fre 19 mar 2010, 11:12

Låter inte orimligt med en färgvikt på 10% tycker jag.

Det är vanligt att modeller blir för tunga just för att byggaren lagt på för mycket färg. Att använda sprutpistol och sprutmåla sin modell (alternativt att använda sprayburkar) är ett bra alternativ eftersom det då inte brukar bli lika stora mängder färg, d.v.s. vikt, som läggs på modellen.

Det är också viktigt att tänka på vilket underlag man målar på. Att t.ex. måla direkt på balsa är inte speciellt bra eftersom balsa suger färg som en svamp = det blir tungt. Använder man papper på cellplast ska man försöka hitta papper med en glansig sida och vända denna glansiga sida utåt = behövs mindre färg för att få en yta och därmed adderas mindre vikt.

Sen ska ju inte papperet heller vara för tungt, så det är som alltid en balansgång.

/DixD
Senast redigerad av 1 Sailor-Martin, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » fre 19 mar 2010, 11:22

Denny, vi svarade tydligen "samtidigt" på den här... (Jag såg inte ditt inlägg innan jag postade mitt) :)

Man ska ju också ha i åtanke att det är slutvikten och vingbelastningen som är det intressanta. Viktjakt är ju som allra, allra viktigast på mindre .15-modeller. Mina D-9:or vägde t.ex. exakt 700g utan bränsle (det var på den tiden jag använde bränsle f.ö.). På större maskiner är marginalerna lite större.

Å andra sidan väger min D-9:a - konverterad till eldrift - närmare 900g med batterierna på plats. Och det funkar det också. Men så väger den också en del mer nu efter några års lagningar.

/DixD

Skriv svar