Thun C3606 - med ASP .21

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Re: Thun C3606 - med ASP .21

Inlägg av Sailor-Martin » tor 12 maj 2011, 19:54

Stort grattis!! :D

Nu är det bara att träna lite mer, bygga 1-2 Thun till och ställa upp i en lämplig tävling! Finns inget så kul som Aircombat... :)

(Ja du kan ju ställa upp i en tävling utan att ha byggt nån kärra till så klart, men gräver du ner modellen eller krockar redan i första heat så är det ju lite trist att bara ha en modell - å nu vet du ju hur du bygger Thun så nästa kommer att bara att ta halva tiden att bygga).

/Martin

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » tor 12 maj 2011, 22:38

Kan inget annat än att Gratulera!!! :D
himla kul att det gick så bra!
ska ta med i nästa uppdatering av bygg anvisningen om utslag och tyngdpunkt! :wink:

hoppas du kommer få blodad och att vi ses på någon tävling snart!!! 8)
Luft-geboren mächtige Geschwader

Alexander

Inlägg av Alexander » fre 13 maj 2011, 03:04

Mitt flygplan hamnade på 1020g, med ASP .21, 170cc tank(tom), 3st HXT900 9g servon, och ett 19g servo till höjdrodret, och Corona 2.4ghz mottagare samt vanligt nimh 4cell batteri. Tyngdpunkten blev bra med batteriplaceringen i mitten av kroppen, ingen ytterliggare justering behövdes.

Det är inte omöjligt att det blir en Thun till, det var roligt att bygga med friggo, och instruktionerna var till stor hjälp!

//Alexander

Alexander

Inlägg av Alexander » sön 15 maj 2011, 19:42

Här är en video på flygplanet från dagens flygning! Som ni kan se är dekoreringen i slutskedet, lite enstaka detaljer som ska fixas bara.

http://www.youtube.com/watch?v=3kPR402wINQ

//Alexander

Alexander

Inlägg av Alexander » fre 20 maj 2011, 01:00

Hej!

Nu har Thunen kommit upp i 1h flygtid, tänkte dela med mig av lite erfarenheter till andra som kanske bygger sin första Thun.

TP: 28% av kordan från framkanten av vingen har fungerat bra för mig.
Utslag: 8mm upp/ner på skev och 14mm upp/10mm ner på höjd.(-20% expo)
Total vikt(utan bränsle) = 1020g

Fluger Flutex 20s funkar väldigt bra, inga tendenser att släppa alls. Får man ren metanol på och torkar bort snabbt så klarar det sig också. Färgkod 2508(olivgrön) och 2462(ljusblå)
Hagmans Sprayburkar "signalröd" och vit fungerar till dekorering om man målar över med Hagmans klarlack, och det håller fint. Finnes på Jula.

ASP .21 räcker mer än väl för "söndagsflygning", stora loopingar är inga problem, tanken på 110ml är dock något i underkant. 5min flygning är lämpligt.

Det blir nog en "Thun 2" snart, med en del förändringar från denna modell, baserat på min användning(ej aircombat än).

1. Tunn plywood/glasfiber under nosen(tar upp en del stötar vid landningar)
2. Strömbrytare på utsidan av flygplanet
3. Inte underdimensionerat hålen i brandväggen och upptäckt det efter motorinstallationen.
4. Tanknippel på sidan av planet.
5. Genomskinlig plast canopy(värt ett försök)
6. Snyggare skev-servo infästning, sladdarna kunde dock döljas snyggt med maskeringstejp som målades grön.

Problem som tillstött:
1. Tokigt stora skevutslag vid första flygningen, okontrollerbart. Ovannämda utslag räcker mer än väl.
2. Klunken släppte i tanken, motorn gick dåligt. Slangen som följer med är tunnväggig och släpper lätt, ersatt med en riktig slang(se punkt 3)
3. Någon bytte ut slangen till klunken i tanken mot en som inte var lika böjlig, med effekte att motorn hostar ibland pga soppa torsk.
4. Ett par brutna proplellrar på grund av att motorn stannade i läget med propellern vågrätt.

Sammanfattningsvis är detta är en mycket trevlig modell som bjuder på väldigt fina flygegenskaper. Bygget var lätt och roligt, framförallt till en mycket rimlig peng. Storleksmässigt är det perfekt att stoppa in i bilen eller ställa på skrivbordet i arbetsrummet. Konstruktionen saknar svaga punkter som överaskar en(har haft lite problem med kinesiska ARF som ser väldigt trevliga ut men har undermåligt material i vitala delar av konstruktionen). Kort och gott, Denny har gjort ett supert jobb på denna modellen, och jag rekomenderar den varmt till alla som vill prova på ett combat bygge!

//Alexander

Maverick

Inlägg av Maverick » fre 20 maj 2011, 10:18

Hej!

Kul att höra om dina erfarenheter Alexander!

Vi hoppas få se dig på en tävling snart!!!
Henrik
Red Tails

Alexander

Inlägg av Alexander » sön 05 jun 2011, 01:00

Nu har Thun nr 2 börjat likna ett flygplan, lite måleri och sådant kvarstår bara. Landning nr. 23 i ordningen(efter totalt 2h i luften) kom första haveriet. Lyckades landa på ett litet område på fältet som består av torkad lera, detta slog loss motorspantet och knäckte trottelservot, snabbt reparerat med smältlim dock :) Ena fenans limning har börjat släppa, lite svårt att få smältlimmet att fästa eftersom allt på den sidan är impregnerat med smörjolja.

Motorn har även blivit uppgraderad till en SC .25 som går betydligt bättre än ASP .21. Dock lite knepigare i starten, får inte riktigt samma dragkraft konsitgt nog(med 9x6 propp).

//Alexander

Alexander

Inlägg av Alexander » lör 18 jun 2011, 20:12

Nu har även det yttre börjat att ta form på Thun 2!

Bild

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » mån 20 jun 2011, 10:01

du verkar ju ha kommit igång på riktigt där uppe! :D ser ju gör najs ut!
håll oss informerade om byggena :D

Användarvisningsbild
jocke1963

Inlägg av jocke1963 » ons 09 okt 2013, 02:36

Hej alla!
Mitt första inlägg här. (Finns dock på rcflyg.se och svensktmodellflyg.se med samma nick)
Köpte mitt Thun-kit av Henrik i Mariefred för 2 år sen och har kommit igång med mitt Thun-bygge så smått.
Mitt första combatkärre-bygge, har byggt några stycken laserskurna balsakärror innan, annars har det mest blivit att skruva/limma ihop ARF:er.

Inte blivit så mkt av vare sig flygning eller byggande de senaste 2-3 åren...
Har ju blivit pappa igen på "gamla" dar, två pojkar, 1.5 resp 3 år ser till att hålla pappa fullt sysselsatt med annat, så han ej har tid eller ork att flyga/bygga. :(
Hoppas såklart att de kommer tycka rc-flyget är lika kul som jag, så vi så småningom kan både bygga och flyga tillsammans. :)

Nu har jag iaf kommit igång lite med 2 polare, vi kör en bokad "skruv-junta" 1 kväll per månad,
där vi sitter i en av polarnas hobbyrum på vinden och bygger/limmar/ljuger/fikar och har allmänt trevligt.
Igår klädde jag stabbe och fenorna (balsa) med papp iaf, nästa gång blir det till att försöka med vinge/kropp.

Tyvärr kan jag inte se bilderna i denna tråd just nu, de ligger på Photobucket, som är blockat i brandväggen här på jobbet.
Får kolla hemma sen.

Tanken som rekommenderas tidigare här i tråden, är det denna som avses? http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1645
Blir ju lite presspassning, tanken är 43mm bred öppningen i kroppen 40mm, vilket säkert är bra, då behöver man ju inte fästa den..?
Den skjuts bara in framför främre vingfästet, eller?
Var sätter jag då trottelservot?

Har genom åren köpt på mig div billiga fynd på Tradera, bl.a en ASP 25 och en OS Max 25, vilken av dessa skulle ni valt till Thun:en?
OS:en saknar några topplocksbultar och även skruvarna till "baklocket". Borde väl gå att köpa på Sifverts?
Ska det sitta nån papperspackning el liknande på "baklocket"? Isf hur tjock? (Har en del såna papperspackningsark från då jag renoverade min mc.)
Har som ni märker ingen större koll på metanolmotorer, det var typ 100 år sen jag skruvade nålar på rc-bilar och -båtar,
har sen jag började rc-flyga -07 bara flugit el. Har ej provstartat motorerna heller, men de går runt och känns bra i komp iaf.
Vilken soppa kör man på? (Vill helst ej blanda o slabba själv)

Får räcka med frågor för denna gång. ;)

mvh
Jocke

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » ons 09 okt 2013, 13:25

Välkommen till Aircombat.se Jocke!

Eftersom dina frågor rör IC-motorer och jag sedan några år enbart flyger el (!) är jag inte rätt person att svara på dina frågor, men rent generellt tänkte jag tipsa om min byggtråd av Dennys P-39 (ungefär samma upplägg som Thun:en skulle jag gissa) som lite inspiration och "tips and tricks": http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... plypage=99. Jag har även byggt Dennys Thun och det skiljer egentligen inte speciellt mycket, mer än att Thun:en är större och har dubbla fenor. :)

(Ska jag ge mig på lite svar trots allt skulle jag säga ASP-motorn och nån färdigblandad soppa med några procent nitro och syntetolja, men det där kan som sagt andra svara bättre på).

/Martin

Användarvisningsbild
Lasse
Kontakt:

Inlägg av Lasse » tor 10 okt 2013, 15:33

Asp motorer körs in med en eller två tankar 80/20 ricin soppa sedan 10-16% nitro och hel eller delcyntet soppa min erfarenhet är att de äldre asp-sc 25 med rund cylinder inte riktigt orkar med apc-jm propparna med 10% nitro utan går då bättre med jxf eller master.

Användarvisningsbild
Denny_the_killer87

Inlägg av Denny_the_killer87 » lör 12 okt 2013, 10:32

hehe alla gör olika :P Jag kör vanligt Bränsle cirka 25% gas 1tank lite fetare ställd, sen flyger jag bara, o jag kör JM 9x4 propp. Jxf varvar mer men ger sämre drag än JM, sätter man på en JM skunker varvet 1500-2000rpm men ändå får man mer drag.

men detta var min erfarenhet :wink:

Användarvisningsbild
jocke1963

Inlägg av jocke1963 » sön 13 okt 2013, 00:18

Motorerna jag köpt är beggade och använda, så inkörning är nog inte aktuellt....
Var köper jag soppa i Sthlm, har Söders RC sånt fortfarande, gömt bakom alla sina j-la tågbane-grejor..? ;)
Propparna ni pratar om, JM?, var finns de att köpa..? Vad är alternativen, hos t.ex RcFilight.se?

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » sön 13 okt 2013, 09:43

JM-props från HK: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _set_.html.

På samma sätt är det många av oss som använder HXT900-servon från HK, billiga, pålitliga. Har själv köpt ca 100st HXT900 vid det här laget, men Denny m.fl. slår mig nog med många hästlängder på den punkten. :)

Bränsle på Söders, hmm, tja, kanske det här: http://sodersrchobby.se/product.asp?qsL ... pid=RAP20A? Finns också ett 5-procentigt (nitro) om man ska slököra, men i Aircombat är det ju full emergency war power som gäller hela tiden. Ju. :D
(Som parantes, det finns även ett 30-procentigt bränsle, jag skulle nog valt det istället, men det är kanske att ta i lite väl mycket)

Hittar inga APC-propellrar på RC-flight.se, däremot hittar jag det på Söders: http://sodersrchobby.se/product.asp?qsL ... id=APC9040.

Jag är lite osäker på om APC är ett bra val för en ASP .25. För el i combat kör jag enbart med APC-elektrosnurror, t.ex. 9x5, 9x6.

/Martin

Skriv svar