Gröngölingen bygger Nakajima Ki-84

Ställ frågor om aircombat-bygge eller tipsa andra om dina byggknep.

Moderator: Moderatorer

Erik H

Re: Gröngölingen bygger Nakajima Ki-84

Inlägg av Erik H » sön 29 mar 2015, 12:02

Nu har det hänt lite igen!
Har klätt tre stycken kroppar och byggt några stabbar och fenor

Tidigare brukade jag limma fast cockpiten innan jag klädde kroppen, använde två pappersbitar som limmades på varsin sida och mötes på ovan och undersida med ett litet överlapp. Denna metod tycker jag blir lite pillig runt cockpiten så jag har provat en annan variant, klär hela kroppen med en bit och lite överlapp på undersidan. När det har torkat så limmas cockpiten på och kläs med små pappersbitar och det går riktigt smidigt. Blir lätt på både kropp och cockpit att stryka pappret slät.
Har vägt kropparna innan pappring och dom låg på 59-60gram, tidigare bild visar 66g men jag vet inte om det blev något knas med den vägningen. Har vägt kropparna när dom är torra och dom landade på 79g i snitt.

Har köpt 4mm plywood på Beijer för att göra motorspant, dom hade en delad halv skiva som jag fick för 140kr. Blir riktigt många motorspant och till ett lågt pris. Motorspanten vägde 22g klara utan kylhål så det blir nog bra.

Har klätt några stabbar och fenor också, blir snygga när man stryker dom och torkar i press. Har gjort en liten ändring från min prototyp, använder en 2mm pianotråd mellan sidorna istället för att spara lite skum och använda en grillpinne. Blir snyggare när det inte blir ett stort hål i kroppen. Depron fena 2g och stabbe 6g, färdiga blev det fena 5g och stabbe 15g. Blir roligt när allt böjar komma på plats och se om det blir något lättare än prototypen
/Erik
Ki84PappringKropp800.jpg
Klädsel av kropp
Ki84PappringKropp800.jpg (107.66 KiB) Visad 6457 gånger
Ki84PappradStabbe800.jpg
Pappring av stabbe och fena
Ki84PappradStabbe800.jpg (128.07 KiB) Visad 6461 gånger

whirren

Inlägg av whirren » sön 29 mar 2015, 23:28

Köpte också 4mm plywood till motorspant, men fick med mig två halva skivor hem. Många motorspant räcker det till.. 200 styck sådär. Kanske blir en och annan mall av det också.

Erik H

Inlägg av Erik H » mån 30 mar 2015, 01:33

whirren skrev:Köpte också 4mm plywood till motorspant, men fick med mig två halva skivor hem. Många motorspant räcker det till.. 200 styck sådär. Kanske blir en och annan mall av det också.
Hej. Fint bygge kommer nog att flyga kanon. Jag brukar göra mina mallar i Masonit som är billigt och dessutom har det inga fibrer som ställer till. Brukar inte bli några brännmärken heller. Nöt på så är du snart färdig :D

Grymt sugen på att jaga lite streamers igen, tog en provtur med min P39:a under lördagen för att se om den fortfarande flög efter lagningen. Flög kanon, två veckor kvar till Parrot i Borlänge. Hoppas att oturen stannar hemma denna gång, sist så kraschade alla tre flygplan :D
/Erik

Erik H

Inlägg av Erik H » fre 03 apr 2015, 17:23

Hej
Nu är stabbe och fena monterat, blev klart snyggare än tidigare nu när det bara är en pianotråd som går igenom kroppen. Vikten landade på 100g innan målning och efter några timar efter målningen är klar vägde kropparna 109-110g. Ser lovande ut men svårt att jämföra hur mycket vikt jag har sparat på förändringarana som är gjorda, tidigare vikter är med motorn monterad. Får vänta och se!
/Erik
Ki84V2KlädBakkropp.jpg
Klädd bakkropp
Ki84V2KlädBakkropp.jpg (113.44 KiB) Visad 6392 gånger
Ki84V2KroppVingeMålad.jpg
Färdigmålad
Ki84V2KroppVingeMålad.jpg (123.58 KiB) Visad 6394 gånger

Erik H

Inlägg av Erik H » sön 12 apr 2015, 11:14

Hej
Nu är den färdig och provflygen och deltagit i Parrot cup. Flög den i finalen och fick med lite tur två klipp :D

Flygfärdig vikt på 826g med alla förändringar låter inte som någon större vinst! En stor skillnad från den tidigare modellen är en annan drivlina.

Drivlina V1
SK3 3530 1340kv 95g
HK 40A BlueSeries 40g
APC style 8x6E 13g
Nanotech 3S 3300mah 257g
Totalt: 405g

Drivlina V2
NTM 3530 1100kv 110g
HK 40A ESC 48g
JXF 9x6 18g
Zippy Compact 4S 2700mah 258g
Totalt: 434g

Skillnaden på drivlinorna är 29g och den nya Ki-84:an med den gamla drivlinan skulle väga 797g. Totalt mot den gamla så blir skillnaden 39g varav 36g kommer från en lättare vinge, skillnaden på att bygga bakkroppen i vit skum ger inte så stor vinst. Det vita skummet är inte lika starkt och känns mjukare men bra för att få planet mindre baktungt. Känner mig förvånad över skillnaden på kroppen blev så liten, hade förväntat mig lite mer men det kan bero på att andra detaljer blev lite tyngre.
/Erik
Ki84V2Färdigvikt.jpg
Vikt på flygfärdig modell
Ki84V2Färdigvikt.jpg (112.29 KiB) Visad 6343 gånger

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » sön 12 apr 2015, 15:26

Intressant! Att gå upp till 4S ger en del vinster, börjar själv fundera på det (men det tar emot, har säkert 20+ ackar som är 3S...)

Sen är ju Ki-100 rent tekniskt sett möjlig att köra som .21-kärra så om du efter ett antal lagningar börjar lägga på vikt på den kan du ju gå upp till större propeller (10 i stigning för .21-klass el om jag inte minns fel). Redan i .15-klass kan du gå upp till högre, du använder 8-dia men 9-dia är tillåtet för .15 el.

Jag har ingen aning om en 3530 som drivs med 4S klarar en 9x6 utan att brinna upp, men det är möjligt. Jag fick problem med 3530 3S med 9x6, men då är spänningen lägre och strömmen högre. Med 4S får du lägre ström, men å andra sidan borde effekten bli ungefär densamma och därmed risk för att motorn brinner upp. Men vem vet? Praktiska test är det enda som verkligen säger vad som funkar eller inte.

Grattis till placeringen! Två klipp i final är inte illa. :D

/sailr

Erik H

Inlägg av Erik H » sön 12 apr 2015, 17:27

Hej
Om man läser noga så är det en 9x6 propeller på 4S setupen och jag har även provat med en 9x7. Tycker att planet gick lika fort och hade mer drag med 9x6 propellern även att den inte varvar mer än 11000rpm när det får varva upp till 12000rpm. Har inte några problem än med att motorn blir varm, vissirligen så ställer jag ner throttlekurvan så motorn inte drar mer än 350w med nyladdad ack. Brukar tänka såhär 2700mah ack och 4S blir 2,7*14,8*60/7,5=319,68 320w i snitt och därför 350w när acken är full så kommer motorn dra mindre watt ju mer spänningen sjunker. Bra också med 4S för fartreglaget behöver inte lika mycket kylning för det blir bara 22A som mest, bra på varma sommardagar. Martin, 3530 motorn som brann upp för dig var det en NTM, SK3 eller annan? Ska skriva några ord om detta i elavdelningen också!

Användarvisningsbild
Sailor-Martin

Inlägg av Sailor-Martin » sön 12 apr 2015, 18:09

Erik H skrev:Hej
Om man läser noga så är det en 9x6 propeller på 4S setupen och jag har även provat med en 9x7. Tycker att planet gick lika fort och hade mer drag med 9x6 propellern även att den inte varvar mer än 11000rpm när det får varva upp till 12000rpm. Har inte några problem än med att motorn blir varm, vissirligen så ställer jag ner throttlekurvan så motorn inte drar mer än 350w med nyladdad ack. Brukar tänka såhär 2700mah ack och 4S blir 2,7*14,8*60/7,5=319,68 320w i snitt och därför 350w när acken är full så kommer motorn dra mindre watt ju mer spänningen sjunker. Bra också med 4S för fartreglaget behöver inte lika mycket kylning för det blir bara 22A som mest, bra på varma sommardagar. Martin, 3530 motorn som brann upp för dig var det en NTM, SK3 eller annan? Ska skriva några ord om detta i elavdelningen också!
Sorry jag läste nog lite för snabbt... :shock: :)

Kul att du provat 4S-setup med 9x6! Jag tror att om du provar med en APC-E 9x6 ist.f. JXF så får du antagligen bättre drag. Men det är bara en gissning, men det är så jag upplevt det iaf. Med APC-E får man se upp lite. Ibland marknadsförs kopior som inte alls är lika bra. Ibland har jag å andra sidan hittat billiga kopior som är precis lika bra som originalet. Enklast är så klart att köpa originalet, om det så är dyrare.

De motorer som brann för mig var nog alla SK3-motorer, om jag minns rätt. Jag brände väl 2-3 stycken innan jag bytte upp till 3536. Fördelen med 3536 i jmf är att den är tyngre = lättare att få TP rätt. Nackdelen är såklart också att den är tyngre, så det är både plus/minus.

Kul att du får en setup att fungera riktigt bra med mindre motorn 3530! Det ger ju möjligheten att välja mellan den lättare motorn för modeller med enklare att få bra TP och tyngre motor för de som har svårt för rätt TP. T.ex. skulle jag i en J-21 välja en 3530 med 4S och lägre kv. På samma sätt skulle jag i en FW190A välja en 3536 4S med kv 1100.

Kan tillägga att jag provflög en J-22 med SK3 3536-motor i helgen. Det var en 1400kv, 3S och med APC-E 9x6. Flög den mestadels på halvgas, så pass bra var draget. Tyvärr blev det skrot av modellen bara någon minut in på första heat i en kollision, men det kan finnas hopp om att den går att laga. Fördelen med 3536-motorn på 22:an är att jag inte hade några problem med TP. 22:an är ju trots allt kort i nosen, lite FW190A -syndrom.

Bra idé att skriva om din setup i El-avdelningen! Det är många som börjat fråga om hur man kan använda el i Aircombat-kärror och jag tycker nog att vi vid det här laget fått fram flera olika både bra och billiga setupar som fungerar utan problem. Detta är nog så viktigt nu när det inte längre finns så många bra alternativ för glödmotorer i .15-klassen.

/sailr

Skriv svar